Reklama/advertisment

Veža mala v Paríži pôvodne stáť len 20 rokov a spočiatku nebola Parížanom vôbec po chuti. Vďaka svojmu praktickému využitiu bola ale zachovaná. Používala sa ako meteorologická stanica a neskôr ako rozhlasový a televízny vysielač.

Nápad postaviť tento skvelý oceľový monument v hlavnom francúzskom meste sa zrodil pri plánovaní Svetovej výstavy v roku 1889. Mala dôstojne pripomenúť sté výročie Francúzskej revolúcie. Vo svete sa vtedy už dlhšiu dobu uvažovalo o stavbe veže, ktorá by prevýšila všetko, čo do tej doby bolo postavené. Architektonická súťaž bola vyhlásená v roku 1886 a zadanie obsahovalo návrh kovovej veže vysokej tristo metrov. Po všetkých peripetiách zvíťazil návrh Gustava Eiffela a inžinierov jeho projekčnej kancelárie Maurice Koechlina a Emila Nouguiera.images

Reklama/advertisment

Až do roku 1930, kedy bol dostavaný Chrysler Building, bola Eiffelovka s výškou 300, 65 metrov najvyššou stavbou sveta. Dnes meria vrátane antény na vrchole 324 metrov. Na jej stavbe pracovalo 50 inžinierov a plány na jej výstavbu zahrňovali 5 300 výkresov. Oceľová konštrukcia zložená ako lego z 18 038 dielov. Váži približne 7 300 ton a celková hmotnosť veže je 10 100 ton. K spojeniu všetkých oceľových dielov bolo spotrebovaných okolo dva a pol milióna nitov a na natrenie celej veže bolo spotrebovaných približne 60 ton farby. Naozaj obrovskí čísla nám ukazujú, že táto dominanta Paríža, pri ktorej sa každoročne fotia milióny turistov nie je len obyčajná skladačka.

Reklama/advertisment

Dokončená bola 31. marca v roku 1889, slávnostné otvorenie pre verejnosť bolo až 6. mája pri príležitosti konania Svetovej výstavy v Paríži. Jej otvorenie bolo vítané 21 salvami z dela.

 

Zdroj: 100+1

Obrázky: 1, 2

Loading...