fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

4 riziká vyprážaného jedla, ktorými ohrozujete svoje telo

Máte tip? napíšte nám mailom

Máte rady vyprážané jedlo? Chutné hranoky, vyprážaný syr, nedeľné rezne či vyprážané kuracie krídelká alebo stehienka patria medzi nezdravé jedla.

Sú síce chutné a možno najjednoduchšou voľbou, keď neviete, čo si máte dať. Viete však, aké sú riziká tejto stravy?

Vyprážané jedlá sú chutné, rýchlo a takmer všade ich dostať za prijateľnú cenu a v domácej kuchyni majú svoje miesto kvôli jednoduchej príprave. Vďaka týmto jedlám však ohrozujete svoje telo. Pozrite sa na 4 riziká, ktoré spôsobuje konzumácia vyprážaného jedla.

      1. riziko: kalórie

Vyššie spomínaná obľúbenosť vyprážaného syra s hranolkami a tatárskou omáčkou vám dodá okolo 1 400 kcal. Telo každého človeka vyžaduje určitý kalorický príjem. Je to závisle od veku, dennej záťaže a telesných proporciách. Priemerný denný príjem kalórii u mužov je okolo 2 200 a u žien 1 800.

Jedným vyprážaným syrom s hranolkami do svojho tela dostanete väčšinu dennej dávky kalórii. To, čo telo príjme naviac, nestihne už energicky využiť a ukladá do tukových zásob.

     2. riziko: rakovina

Nejde len o to, čo vyprážate, ale aj na čom. Pri používaní obyčajného oleja na vyprážanie, ktorý sa ľahko prepaľuje, či pri vyprážaní pri vyšších teplotách (120 °C a viac), vzniká premenou škrobu neurotoxická a potenciálne karcinogénna látka – akrylamid. Bolo preukázané, že vysoké dávky tejto látky môžu poškodzovať nervové tkanivo, negatívne ovplyvňujú reprodukčnú schopnosť a s vysokou pravdepodobnosťou môžu spôsobiť rakovinu.

Prečítajte si tiež:
Fajčenie e-cigariet zabíja! V New Yorku aj Michigane vapovanie už ZAKÁZALI

Pokračovanie článku nájdete na druhej strane.

Vyprážané jedlá sú chutné, rýchlo a takmer všade ich dostať za prijateľnú cenu a v domácej kuchyni majú svoje miesto kvôli jednoduchej príprave. Vďaka týmto jedlám však ohrozujete svoje telo. Pozrite sa na 4 riziká, ktoré spôsobuje konzumácia vyprážaného jedla.

     3. riziko: nezdravé tuky

Vyprážané jedlá sú plné tukov. Tie by mali tvoriť 30 % energického príjmu, ale záleží na tom, z akého zdroja tuky prijímate.

Prof. MUDr. Aleš Žák, DrSc. zo IV. Interní kliniky VFN v Prahe k tomu hovorí: „Pre ľudské telo je kľúčový správny pomer omega-6 a omega-3 mastných kyselín, ktorý by mal byť zhruba 2:1. V našom bežnom jedálničku ma však toto číslo rozmer 20:1.  Tento veľký nepomer má vplyv na rozvoj civilizačných chorôb, ako sú choroby srdca a ciev,  problémy s artritídou, energiou, imunitou, zhubné nádory a podobne.”

Práve konzumácia tučných vyprážaných jedál má podiel na vyššom pomere mastných kyselín. K upraveniu nesprávneho pomeru  môžu pomôcť kvalitné potraviny, obohatenie jedálnička o ryby. Môžete sa inšpirovať napr. stredomorskou kuchyňou.

Prečítajte si tiež:
Túžite po dlhej mladosti? Tieto potraviny vám ju zabezpečia!

     4. riziko: ateroskleróza

Ateroskleróza je degeneratívne onemocnenie cievnej steny. Dochádza tu k tuhnutiu cievnej steny a zužovaniu jeho priesvitu.

„Ateroskleróza sa najčastejšie prejaví ako srdcový infarkt, angina pectoris alebo cievna mozgová príhoda,“ uvádza doc. MUDr. Michal Vráblik, Ph. D., internista zo Všeobcnej fakultnej nemocnice z Prahy.

Riziko aterosklerózy sa zvyšuje pribúdajúcim vekom. Vznik ochorenia spôsobuje aj vysoký krvný tlak, nadváha, vysoká hladina cukru v krvi a cukrovka. „S týmito faktormi úzko súvisí životný štýl. Fajčenie cigariet, nedostatočná fyzická aktivita a nevhodná strava zvyšujú riziko. Zbystriť by mali aj ľudia, ktorých príbuzní, muži do 55 a ženy do 65 rokov mali kardiovaskulárnu príhodu. Dedičnosť zohráva tiež veľkú úlohu,“ dodáva MUDr. Michal Vráblik.

Tipy a triky ako si dať pozor na tuky:

  • kvalitné hrnce či panvice nevyžadujú toľko oleja, vyskúšajte teflónové či oceľové
  • vyprážajte výnimočne, zdravšie je varenie v pare či vode a pečenie
  • vyprážajte na dostatočne rozpálenom oleji, pretože olej nemá potom tendenciu vpíjať sa do jedla
  • pre studenú kuchyňu preferujte olivový olej
  • doprajte si omega-3 mastné kyseliny, napr. rybu (ide o prospešné mastné kyseliny)

Foto: Ben Bryant, shutterstock.com
Zdroj: www.prozeny.cz

Máte tip? napíšte nám mailom

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií