fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Ako COVID-19 zmení lietanie? Budú letenky ešte niekedy lacné?

Vo viacerých krajinách dochádza k blokovaniu lietania kvôli COVID-19. Letecké spoločnosti skúmajú, ako by lietanie mohlo vyzerať, pretože cestovné obmedzenia sa postupne začínajú uvoľňovať. Dopravcovia prichádzajú o veľké peniaze a je v ich záujme dostať lietadlá späť do vzduchu. 

Máte tip? napíšte nám mailom

Dôvera cestujúcich bude jednou z mnohých prekážok, ktoré bude treba prekonať. Mnohí sa obávajú udržiavania primeranej vzdialenosti od svojich spolucestujúcich.

Niekoľko leteckých spoločností skúma myšlienku ponechať stredné sedadlá prázdne, aby cestujúci nesedeli priamo vedľa seba.

Európsky dopravca na krátke vzdialenosti, ako je EasyJet, načrtol práve túto myšlienku. Vedúci predstaviteľ Johan Lundgren ju opísal minulý týždeň ako „niečo, čo by zákazníci privítali.“ Medzi ďalšie letecké spoločnosti, ktoré predložili podobné plány, patria Alaska Airlines a európsky letecký dopravca Wizz Air.

Prostredné sedadlá ostanú prázdne

Myšlienka prázdneho stredného sedadla by nebol zlý nápad. Posadíte sa k oknu a získate výhľad a ešte aj miesto, kam si môžete odložiť veci.

Na sedadle do uličky sa môžete natiahnuť, alebo z neho môžete ísť kedykoľvek na toaletu. Prostredné sedadlo nemá také výhody, pokiaľ nie ste jedným z tých ľudí, ktorí majú radi rozhovory so svojimi spolucestujúcimi.

Pomohlo by nám však vynechanie prostredného sedadla udržať správne sociálne odstupy? A ak áno, kedy by to letecké spoločnosti mohli urobiť? Je to vôbec reálne?

„Práve teraz je to potrebné, pretože, ak by sa to neurobilo, bolo by to v rozpore s pokynmi orgánov a zdravým rozumom. Naliehavá potreba spomaliť mieru infekcie má celkovo prednosť, aj keď riešenie nie je dokonalé,“ vysvetľuje Daniel Baron, generálny riaditeľ tokijského LIFT Aero Design, ktorý pomáha leteckým spoločnostiam navrhovať kabíny podľa skúseností zákazníkov.

Z dlhodobého hľadiska to však nie je ekonomicky udržateľné. Po skončení koronavírusu budeme očakávať cenovo dostupné letenky. Aby sa umožnilo lacné cestovnie, najmä ak sa zníži celková kapacita, budú letecké spoločnosti potrebovať obsadiť všetky sedadlá.“

V teórii dvoch metrov potrebujú štyria cestujúci 26 miest

Lietadlá nie sú veľmi pripravené na sociálne dištancovanie, práve naopak. V posledných rokoch sa vynaložili miliardy dolárov najmä na to, aby sa čo najviac ľudí zmestilo do menších priestorov.

Prečítajte si tiež:
Máte radi domáce práce? Výsledky novej vedeckej štúdie vás potešia

Napríklad, keď v deväťdesiatych rokoch začal lietať veľký Boeing 777, mal na diaľkových letoch deväť miest pre ekonomickú triedu. V súčasnosti májú takmer všetky letecké spoločnosti v lietadle – či už ide o diaľkové lety alebo krátke vzdialenosti – 10 miest na sedenie, čo znamená užšie sedadlá a užšie uličky.

,,Po skončení koronavírusu sa všetci vrátime k dostupným cenám leteniek,” dodal  Daniel Baron.

Zodpovedné sociálne dištancovanie v čase COVID-19 znamená – byť aspoň 2 m od ostatných ľudí. To však nie je možné, keďže sedadlá sú široké asi 45 cm, takže pri voľnom prostrednom sedadle budete mať iba 45 cm od svojho suseda. Aby ste zostali vo vzdialenosti 2 m, musia mať viac ako štyri sedadlá.

Vpredu a vzadu sú sedadlá leteckých spoločností rozmiestnené v radoch od seba vzdialených asi 75 až 80 cm. Ak by sme teda chceli udržať ľudí vo vzdialenosti najmenej 2 metrov, znamenalo by to, že medzi každým cestujúcim by museli nechať dva voľné celé rady.

Čiže pasažieri by museli byť od seba štyri sedadlá, teda každých 26 sedadiel, čo v percentuálnom vyjadrení znamená naplnenie iba 15 % sedadiel. To letecké spoločnosti nazývajú „faktor zaťaženia“.

Faktor zaťaženia

Faktor zaťaženia – v podstate percento sedadiel v lietadle obsadenom cestujúcimi – určuje, či sa lety zlomia a či sa oplatí ich prevádzkovať.

Prečítajte si tiež:
Dvadsaťšesťročná Kim porodila pätorčatá. V súčasnosti potrebuje pomoc

Pri určitom faktore zaťaženia sa lety stanú výnosnými a rozdiel medzi stratou alebo stratou na trase rozhoduje iba niekoľko cestujúcich. V roku 2019 Medzinárodná asociácia leteckej dopravy uviedla priemerný faktor globálneho zaťaženia 84 %, regionálne sa pohybujúci od 89 % v Severnej Amerike, po 71 % v Afrike.

Ďalšie opatrenia

Daniel Baron zo spoločnosti LIFT Aero Design zdôrazňuje, že existuje niekoľko ďalších opatrení, ktoré môžu letecké spoločnosti použiť na to, aby sa pokúsili o zvýšenie bezpečnosti cestovania. „Nezabúdajme, že cirkulácia vzduchu v kabíne je porovnateľná s operačnými sálami,“ hovorí. „Kombinácia predletovej kontroly, dôkladnej dezinfekcie kabíny, inteligentného priradenia sedadiel a masiek bude pravdepodobne z krátkodobého až strednodobého hľadiska ďalšou cestou.“

Do popredia sa dostanú aj ďalšie nápady: Delta Air Lines zmenila spôsob, akým sa nastupuje na palubu lietadla, a teraz sa nastupuje striktne zozadu dopredu, takže cestujúci, ktorí sedia vzadu, nemusia prejsť celé lietadlo. Letecká spoločnosť zároveň uvádza, že cestuje menej ľudí, aby sa zlepšila fyzická vzdialenosť cestujúcich.

Mnohé letecké spoločnosti tiež rušia, alebo znižujú letové stravovacie a nápojové služby s cieľom znížiť interakcie na palube: Na Juhozápade napríklad namiesto vody do pohárov dávajú plechovky.

Lietanie a koronavírus

COVID-19 už zmenil náš svet niekoľkými spôsobmi. A bude sa to diať aj naďalej, pretože v boji proti nemu používame to najlepšie z ľudskej vynaliezavosti.

Pre tých z nás, ktorí potrebujú cestovať, robia letecké spoločnosti, čo sa dá. Pre tých, ktorí majú to šťastie, že budú cestovať až neskôr, sa cestovanie zásadne zmení.

Máte tip? napíšte nám mailom
Zdroj bbc iata

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií