fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Ako predchádzať jo-jo efektu?

Jo-jo efekt je obrovským strašiakom všetkých chudnúcich žien. Prečo vlastne jo-jo efekt vôbec vzniká a ako mu predísť? V článku prezradíme, čomu by sme sa mali pri chudnutí rozhodne vyhnúť.

 

Vznik jo-jo efektu? Snaha o rýchle chudnutie

Dlhšiu dobu nič nerobíme, postavíme na váhu a razom príde moment zdesenia. Potrebujeme schudnúť, a poriadne! A najlepšie čo najskôr, takto predsa nemôžeme chodiť medzi ľudí. Lenže tu prichádza veľké POZOR. Práve snaha o výrazné zníženie váhy v krátkom časovom intervale, často ešte za pomoci nezmyselných diét, je dobrým základom pre obávaný jo-jo efekt.

Počas drastickej diéty sa telo automaticky prepne do úsporného režimu. Keď skáčeme z jednej diéty do druhej, môže sa ľahko stať, že metabolizmus rezignuje, spomalí sa a ty začneme naraz priberať aj z takého množstva jedla, z ktorého by sme za normálnych okolností nemali ani deko naviac. Musíme sa teda strážiť ešte viac, než sme si predstavovali. Nehľadiac na to, že každá diéta raz skončí. A až potom prichádza to pravé nepríjemné prekvapenie.

S váhou sme po nejakej dobe spokojní, naskočíme späť k pôvodnému štýlu stravovania. Lenže v tej chvíli si telo povie, že nastal čas dohnať všetku energiu stratenú kvôli predchádzajúcim diétam. Má strach z toho, že zase príde obdobie hladu, začne si robiť zásoby a kilá idú opäť hore. V skratke môžeme povedať, že jo-jo efekt je kombináciou príliš nízkeho energetického príjmu, spomaleného metabolizmu spoločne s našou netrpezlivosťou.

Ide o komplexnú zmenu štýlu stravovania a zapojenia pravidelného pohybu. Zdroj: pixabay.com

Ako teda môžeme jojo efektu predísť?

Najprv je potrebné spoznať, ako funguje naše telo. Na základe jeho pochopenia, fungovania metabolizmu a našich zvyklostí potom upravíme postupne celkový životný štýl. Chudnutie totiž nie je o diétach a hladovaní, ale o komplexnej zmene štýlu stravovania a zapojenia pravidelného pohybu. To pomôže uspieť v dlhodobom časovom horizonte a nielen na chvíľku. Na čom všetkom teda postupne zapracovať?

Strava

Základom je nemať v strave príliš veľký energetický deficit, klásť si reálne ciele a byť trpezlivý. Strava musí byť zdravá, vyvážená a treba z nej mať radosť. Ak nám nebude nejaký štýl stravovania vyhovovať, tešíme sa celý čas na jeho koniec, až sa konečne zase začneme napchávať. A s tým prichádza neodvratný jo-jo efekt. Strava musí prinášať radosť a pohodu, potom totiž nebude prichádzať hlad či chute na sladké, a my budeme mať hlavne dostatok energie na bežné denné aktivity a hlavne pohyb.

Pohyb

Rovnako, ako u štýlu stravovania, tak aj pri pohybe platí to, že ťa musí baviť. Až potom prináša vytúžené endorfíny a požadované výsledky. Ak tomu tak nebude, tak sa ani chudnúci efekt nedostaví. Preto si nájdi pohyb, ktorý ťa baví a je reálny aj z hľadiska časových a zdravotných možností. Porozmýšľaj aj nad tým, či sa cítiš lepšie, keď športuješ sama bez divákov alebo radšej s partiou príjemných ľudí. Vyskúšať môžeš napríklad intervalový tréning (HIIT), o ktorom sa dočítaš viac v tomto článku.

Aj pri pohybe platí to, že ťa musí baviť. Zdroj: Ladylab.cz

Spánok a odpočinok

Aby všetko správne fungovalo, nezabúdaj ani na toľko potrebný a opomínaný spánok a odpočinok. Pokiaľ nie je telo odpočinuté, nebude mať ani dostatok síl na chudnutie. Dbajme teda na zásady spánkovej hygieny a pokús sa stále nachádzať možnosti, ako svoj spánok a odpočinok zdokonaľovať a nezanedbávať.

Psychika

To je tá najťažšia úloha zo všetkých. S ňou môže pomôcť aj blízke okolie a ich podpora. Nebojme sa ich preto do zmeny zapojiť. Ak sa cítime v začarovanom kruhu večných diét a strácame motiváciu z neustáleho priberania, môžu pomôcť aj rady odborníka. Ten môže aspoň na začiatku pomôcť nastaviť správne naše myšlienky, pretože chudnutie začína práve tam.

Pri chudnutí si samozrejme môžeme pomôcť tiež vhodnými potravinovými doplnkami. Vyskúšajte napríklad účinný spaľovač FAT KILLER, ktorý ťa navyše naštartuje k lepším výkonom pri cvičení.

Zdroj: Ladylab.cz

Text je publikovaný v spolupráci s Ladylab.cz









Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií