fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Máte bolesti chrbta alebo hlavy? Možno robíte toto zle

Pri dlhom sedení aj počas aktuálneho stavu, keď veľa ľudí pracuje z domu, trpí najviac chrbtica.

Máte tip? napíšte nám mailom

Bolesti chrbta najčastejšie zasahujú krížovú oblasť, môžu sa však vyskytnúť aj bolesti šije a záhlavia pri fixovanom postavení tela a krku v jednej polohe.

Musíte meniť polohy a pohybovať sa

„Človek sediaci za počítačom by nemal mať takzvanú dlhodobo fixovanú polohu na jednu stranu. To už po niekoľkých hodinách vyvolá pocity strnulosti až bolesti chrbta, ktoré začínajú od krčnej chrbtice a putujú cez rameno až do prstov,“ hovorí ortopéd Tomáš Jakubík. Preto odporúča nielen dodržiavať správne sedenie, ale aj meniť polohy a pohybovať sa.

Posilňovať svalstvo

Aby človek dokázal správne sedieť, mal by podľa Jakubíka napríklad posilňovať svalstvo. „Ak nemáte návyk k správnemu sedeniu, je potrebné cvičiť, využívať špeciálnu stoličku a podporné pomôcky, ako napríklad vankúšiky,“ povedal.

Stolička čo najbližšie k stolu

Stolička má byť zasunutá čo najbližšie k stolu. „Je dôležité mať pevný chrbát, pomôcť môže vankúšik alebo hoci aj stočený sveter zasunutý medzi chrbát a stoličku. Pri správnom sedení by malo byť svalstvo primerane napäté, aby došlo k uvoľneniu brušného tlaku a tlaku na orgány a platničky,“ tvrdí ortopéd.

Prečítajte si tiež:
Tehotenstvo a jeho vplyv: Aké telesné zmeny môžu očakávať tehotné ženy?

Nohy položené chodidlami na zemi

Nohy by mali byť položené chodidlami na zemi a kolená ohnuté v pravom uhle. Prekrížením nôh pod stolom alebo stoličkou sa vytvára tlak na cievny systém. Najmä treba pravidelne meniť fixovanú polohu. „Okrem zásadnej zmeny polohy zo sedu do stoja a chôdze môžu pomôcť aj zdanlivé drobnosti ako točenie hlavou zo strany na stranu a zhora dole,“ radí.

Fitlopta alebo kancelárska stolička

Niektorí ľudia vymenili kancelársku stoličku za fitloptu, aj na tej však podľa odborníka treba vedieť sedieť. „Ide o takzvané dynamické sedenie, keď nás fakt, že lopta nemá operadlo, núti držať chrbát vzpriamený. Zároveň sa môže v porovnaní so sedením na stoličke uvoľniť svalstvo trupu. Cieľom je aj svalstvom udržať rovnováhu,“ priblížil Jakubík.

V tejto polohe však podľa neho nie je vhodné pracovať celý deň. „V prvom rade si vyberte správnu veľkosť lopty vzhľadom na vašu výšku aj výšku pracovného stola. Sadnite si do stredu lopty, nie na jej kraj. Nohy by mali byť zemi od seba vzdialené na šírku ramien, špičky smerujú dopredu, lýtka sa nedotýkajú lopty,“ popisuje správne sedenie na fitlopte. Dodal, že hrudník by mal byť vypnutý, chrbtica vzpriamená a ramená smerovať dozadu.

Prečítajte si tiež:
Valentín sa blíži! Máme tipy na darčeky pre ňu aj pre neho!

Nezabúdajte na zápästia

Ľudia, najmä tí, ktorí pracujú s počítačovou myšou, by tiež mali krúživými pohybmi precvičovať zápästia a uvoľniť aj napätie aj v dlaniach a prstoch.

 

Máte tip? napíšte nám mailom
Zdroj tasr

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií