fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Superpotravina plná benefitov pre zdravie! Zoznámte sa so silou ukrytou v chia semienkach

Sú zdravé, ľahko stráviteľné a majú mnoho benefitov. Hodia sa do ovsených kaší, jogurtov, pudingu, nátierok, šalátov, kokteilov či pečiva.

Maximálne denná odporúčaná dávka je 15 g, čo sú cca 2 polievkové lyžice. Zoznámte sa s chia semienkami.

Zdroj: zdravie.cvicte.sk

Používali sa už za čias Krištofa Kolumba

Ide o malé semienko s veľkou históriou, ktoré sa právom považuje za jedno zo svetovo najstarších zdrojov výživy. Prvé zmienky o pestovaní chia siahajú až do čias Aztékov. V roku 2600 p.n.l. patrili amarant, fazuľa, chia a kukurica medzi hlavné zložky jedálnička Aztékov a Mayov v čase, keď sa k nim doplavil Krištof Kolumbus.

Chia obsadila popredné miesto v spoločnosti vďaka svojej všestrannosti. Tieto semienka boli natoľko cenné (cennejšie ako zlato), že sa používali ako obchodná mena a natoľko silné, aby zabránili napríklad infekciám a zároveň stimulovali hojenie pri strelných ranách a zraneniach.

Bohatý zdroj energie

Hrnčiari a maliari používali chia olej na prípravu lakov a farieb, ktoré boli známe pre ich lesk a odolnosť proti starnutiu. Zároveň boli bohatým zdrojom energie na dlhšie cesty pre poslov a bojovníkov. Počas kolónií chia takmer zanikla.

Viac ako 500 rokov prežila táto čarovná plodina v izolovaných horských oblastiach Mexika a Guatemaly v malých kmeňoch, kde sa spôsob pestovania tradoval z generácie na generáciu. Išlo pritom o prísne strážené tajomstvo. Jeden z kmeňov, ktorý tento prírodný poklad pestoval sa naýval Tarahumara.

Dnes zažíva chia opäť svoj boom. Nedajú na neho dopustiť fitnes tréneri, športovci a všetci milovníci zdravej stravy.

Zdroj: dobruchut.aktuality.sk

Stále ste chia neprišli na chuť? Zaraďte túto superpotravinu do svojho jedálnička, pretože má naozaj čo ponúknuť.

Benefity chia semienok:

  • Vysoký obsah živín chia obsahujú unikátny a vyvážený pomer proteínov, sacharidov a OMEGA 3 mastných kyselín.
  • Zasýtia a pomáhajú pri chudnutí –dokážu viazať vodu, a tým zväčšiť niekoľkonásobne svoj objem. Pri konzumácii navodzujú pocit sýtosti.
  • Sú bohaté na vlákninu  a podporujú zdravé trávenie.
  • Vďaka kyseline alfa-linolénovej pomáhajú udržiavať zdravú hladinu cholesterolu.
  • Sú výborným zdrojom energie – 30 g semienok obsahuje 137 kcal, zdravé tuky, kvalitné proteíny, vlákninu, minerály a stopové prvky. Ide o potravinu, ktorá uvoľňuje energiu postupne.
  • Vďaka vápniku a fosforu podporujú zdravie kostí a zubov.
  • Spomaľujú starnutie kvôli obsahu antioxidantov vedci z mexického mesta Irapauato zistili, že chia obsahujú také množstvo antioxidantov, ktoré dokáže zneškodniť až 70% voľných radikálov.
  • Sú prospešné pre tráviaci trakt navyše pomáhajú stabilizovať hladinu krvného cukru, čím zabraňujú prejedaniu i vzniku cukrovky.

Semená je dobré pred konzumáciou namočiť, zomlieť alebo nechať naklíčiť. Ako na to?

Namáčané

Semienka namočte do vody v pomere 1:10. Jednoducho povedané, 1,5 polievkovej lyžice chia dajte do šálky vody. Počkajte aspoň 30 minút alebo dovtedy, kým nevytvoria gél.

Zomleté ako múka

Chia môžete rozomlieť a nahradiť ním časť múky v recepte na palacinky, lievance či sušienky. Týmto spôsobom zvýšite ich výživovú hodnotu. Chia múka bola už za čias Aztékov cenná pre jej dlhodobé uskladnenie a používaná ako mena na platenie daní a iných obchodných transakcií.

Naklíčené

Klíčenie je proces, pri ktorom sa znásobuje obsah niektorých prospešných látok už za 3 – 4 dni. Klíčenie chia je jednoduchšie v tom, že netreba meniť vodu, ako pri iných semenách.

Keďže už o chia semienkach viete všetko podstatné, v ďalšom článku si z nich pripravíme chutné a zdravé recepty. Tešíte sa?

Zdroj: zdravie.cvicte.sk, vyzivovy-doplnok.sk, chia.sk

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií