fbpx
Chudnutie za 20 minút denne: prečo je intervalový tréning skutočným hitom

Chudnutie za 20 minút denne: prečo je intervalový tréning skutočným hitom

Denne sa trápiš hodinovou chôdzou, počas alebo  po jazde na bicykli, a výsledky stále nikde? Možno je na čase zaradiť do cvičenia tiež intervalový tréning. Prezradíme, v čom spočíva jeho čaro a ako ti môže pomôcť k vytúženej postave.

Čo je to intervalový tréning?

Ako už názov napovedá, v intervalovom tréningu sa striedajú intervaly s vysokou intenzitou a tie s intenzitou nižšou. Chvíľu teda ideš doslova naplno, rozprúdiš tepovú frekvenciu, a keď už nemôžeš, prichádza pauza a vydýchanie sa vo fáze pokoja. Takéto striedanie vysokej a nízkej tepovej frekvencie sa pri intervalovom tréningu niekoľkokrát zopakuje.

Prečo sa stal HIIT skutočným hitom?

Intervalový tréning, známy tiež ako HIIT, zboril dlhodobo omieľané pravdy odborníkov o tom, že cvičenie vo vyššej tepovej frekvencii nemá vplyv na chudnutie. Pravdepodobne si počul o tom, že pri vysokých tepových frekvenciách nedochádza k spaľovaniu tukov. Pri intervalovom tréningu pálime predovšetkým cukry. Tak prečo taký tréning vôbec zapájať pri chudnutí?

Kúzlo vysokointenzívneho spaľovania totiž nespočíva v samotnom cvičení, ale v takzvanom dopaľovaní tukov po ňom. Odborníci sa zhodujú, že k nemu môže dochádzať v období niekoľkých nasledujúcich hodín. Dokonca aj dní. Telo spaľuje tuky v priebehu regenerácie, ktorá je po vysokointenzivnom tréningu oveľa dlhšia než pri vytrvalostných aktivitách.

Zaradenie intervalového tréningu niekoľkokrát do týždňa tak môže pomôcť podporiť dlhodobejšie spaľovanie. Umožňuje chudnúť efektívnejšie aj v kratších tréningoch, ktoré môžu trvať napríklad len 20 minút denne. Tento spôsob chudnutia však nie je vhodný pre každého. Vyhnúť by sa mu mali ľudia trpiaci kardiovaskulárnymi ochoreniami, ale aj jedinci s výraznou nadváhou.

Zdroj: Ladylab.cz

Aké sú druhy intervalových tréningov?

HIIT je spojený predovšetkým s cvičením vo fitku, prípadne doma pri videu. Zaradiť ho však môžeš tiež do bežných športov, ktorým sa pravidelne venuješ. A možno to aj nevedomky robíš.

Jedným z takýchto príkladov je u Čechov tak obľúbená jazda na bicykli, a to ideálne v kopcovitom teréne. Všetci bajkeri dobre vedia, že každý kopec nadol je vykúpeným po rovnako strmom stúpaní. A našťastie to platí aj naopak. Ak teda nebývaš práve na rovine, dokonalý intervalový tréning ti zaistí jazda na bicykli po okolí. V lete skvelý spôsob na prečistenie hlavy.

Radšej chodíš po svojich? Intervalový tréning môžeš zapojiť tiež v behu. Väčšina bežcov sa zameriava výhradne na jogging. To je však škoda. Aj do bežeckého plánu je vhodné čas od času zaradiť šprint alebo výbeh na kopec. Zašprintuj si, čo ti nohy stačia, a keď už nemôžeš, prejdi do chôdze. Toto si zopakuj niekoľkokrát za sebou. Výsledok? Tvoje telo bude pekne spaľovať ešte dlho po tréningu.

Medzi ďalšie športy, pri ktorých sa dostaneš na maximum tepovej frekvencie, patrí napríklad box, tabata alebo rýchlejšie tanečné lekcie. Ak sa teda niečomu z toho venuješ, intervalový tréning už máš vo svojom pravidelnom pláne.

Nezabúdaj športové aktivity striedať

Rozhodne nenabádame k tomu vytrvalostný tréning úplne nahradiť tréningom intervalovým. Ani to totiž nie je ideálne riešenie. Každá pohybová aktivita má niečo do seba a ich striedanie zaručí pravidelný posun i psychickú pohodu.

V týždni, kedy nie je na cvičenie veľa času, je intervalový tréning ideálny. Cez víkendy ho však pokojne doplň celodenným vyšliapaním alebo výletom na bicykli. Nikde nevytráví tak, ako na čerstvom vzduchu.

Ak chceš ísť pri tréningu naozaj naplno, daj si pred výkonom CARNITIN, ktorý podporí chudnutie a uľahčí regeneráciu. Uvidíš, že tvoje krivky čoskoro dostanú tie správne tvary.

 

Text je publikovaný v spolupráci s Ladylab.cz









Google+ Linkedin
Pavel Bielik

Autor:

Editor magazínu Klocher – vyštudoval masmediálnu komunikáciu na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Je občasným fotografom a kameramanom. Píše o filme a uskutočňuje rozhovory na celospoločenské témy. Za rozhovor „Moderátor Václav Moravec: Nenávidíme cudzincov, ale vládnu nám Slovák a Polojaponec“ bol ako spoluautor nominovaný na Novinársku cenu 2018 a na Cenu nadácie otvorenej spoločnosti.