fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Čo robiť, keď vás v noci prepadne „vlčí“ hlad? Toto radia odborníci na výživu

Stres, emocionálne vypätie alebo nuda. To všetko môže spôsobovať večerné prejedanie sa. Čo robiť, aby sme predišli vlčiemu hladu a aké zdravé alternatívy snackov môžeme jesť, sa dozvieš v tomto článku.

Staré príslovie hovorí: „Jedzte raňajky ako kráľ, obed ako knieža a večeru ako chudák.” Nedávna štúdia poukazuje na to, že ľudské telo dokáže spracovávať pokrmy v rôznych častiach dňa iným spôsobom. Napríklad, ak sa večer najeme ako „králi“, naše telo bude prijaté kalórie ukladať ako tuk. Preto sa odporúča konzumácia ľahkých jedál, ktoré nezaťažia žalúdok. Lenže čo robiť, ak nás prepadne vlčí hlad, ktorý nebudeme schopní ovládnuť?

Čo robiť, keď vás v noci prepadne „vlčí“ hlad? Toto radia odborníci na výživu
Zdroj: pexels.com

Posledné jedlo zjedzte niekoľko hodín pred spaním

„V noci sme najmenej metabolicky aktívni, a to je dôvod, prečo by sme nemali v tom čase jesť príliš veľa jedla,” vysvetľuje Jonathan Valdez, majiteľ Genki Nutrition a zástupca médií pre New York State Academy of Nutrition and Dieteics. Podľa neho by sme mali zjesť posledné jedlo dňa 2 až 3 hodiny pred spaním. Ďalej tvrdí aj to, že príliš ťažké jedlá skonzumované tesne pred tým, ako sme si ľahli do postele, môžu viesť k problémom so spánkom.

Dávajte si pozor na pravidelnosť a kvantitu

Ak zistíte, že ste konzistentne hladní neskoro v noci, zistite, či v priebehu dňa prijímate dostatok jedla,” vraví Amy Groin, majiteľka Amy Gorin Nutrition v New Yorku. Odporúča jesť pravidelne každé 3 až 5 hodín.

Valdez zasa dodáva, aby ste deň odštartovali raňajkami bohatými na vlákninu, bielkoviny a kalórie. Ďalej radí vyhýbať sa vynechávaniu jedál a snažiť sa, aby mal každý pokrm dostatočné zastúpenie všetkých dôležitých živín. „Malé snacky medzi jedlami sú dôležité, a to najmä z toho dôvodu, ak sa snažíte zbaviť sa zlozvyku večerného vyjedania chladničky,” hovorí Valdez.

Čo robiť, keď vás v noci prepadne „vlčí“ hlad? Toto radia odborníci na výživu
Zdroj: pexels.com

Venujte čas svojim pocitom a emóciám

„Ak máte hlad, mali by ste si niečo dať bez ohľadu na to, koľko je hodín,” tvrdí Allisa Rumsey, zakladateľka Alissa Rumsey Nutrition and Wellnes v New Yorku. Ale niekedy sa stáva, že nemusíme byť vôbec hladní. Jeme, pretože sa nudíme, sme emocionálne rozladení alebo príliš rozrušení. „Často začneme jesť ešte skôr, ako vôbec stihneme spracovať všetky emócie, ktoré v danú chvíľu cítime. Treba si klásť otázky a pýtať sa, či sme naozaj hladní a čo to spôsobuje,” radí Rumsey.

Cítite, že nie ste v pohode a máte tendenciu to zajedať? Gorin odporúča miesto prejedania radšej prechádzku na čerstvom vzduchu alebo ľahký tréning. Pri fyzickej aktivite sa z tela vyplavujú hormóny šťastia, ktoré vám pomôžu sa upokojiť a predísť tak napríklad neželanému priberaniu alebo nepokojnému spánku. Pomáha aj počúvanie obľúbenej hudby či sledovanie zábavného filmu.

„Príležitostné vyjedanie chladničiek je v poriadku, pokiaľ sa z toho nestane zvyk,” varuje doktorka Rebecca Ditkoffová. Namiesto nezdravých snackov odporúča si pripraviť šálku bylinkového čaju alebo teplého mandľového mlieka s kurkumou a škoricou.

Čo robiť, keď vás v noci prepadne „vlčí“ hlad? Toto radia odborníci na výživu
Zdroj: pexels.com

Ak podľahnete vlčiemu hladu, vyberajte zdravé alternatívy

Ako by mal vyzerať zdravý tanier neskoro večer? Doktorka Diktoffová analyzuje kombináciu bielkovín, zdravých tukov a sacharidov nasledovne. Bielkoviny slúžia na potláčanie hladu a o pocit nasýtenosti sa postarajú zdravé tuky a sacharidy. Večerný snack by poskladala z 1/2 šálky gréckeho jogurtu, 1/4 šálky orechov a 1/3 šálky ovsených vločiek.

Valdez sa prikláňa tiež ku kombinácii jogurtu s niečím sladkým, ako je napríklad ovocie, plátky čerstvého jablka alebo lyžica arašidového masla. Ak ste skôr zástancom slanej verzie, odporúča pridať bielkoviny nachádzajúce sa v mäsa, rybách alebo syroch. Ak k tomu ešte pridáte šálku varenej zeleniny, vznikne vám výborne jedlo.

Na Rumseyho zozname večerných snackov zasa nájdete sušené ovocie, pistácie alebo aj ovsenú kašu či hummus. Radí vyhýbať sa káve, ktorá obsahuje kofeín, čokoláde či sladkým sódam. Ditkoffová sa prikláňa k Rumseyho názoru a súhlasí s tým, aby sme sa vyhli kofeínovým nápojom. Na záver ešte dodáva, že sa máme vyhýbať aj pikantným a mastným jedlám, ktoré môžu podráždiť žalúdok a viesť k prerušovanému spánku.

Zdroj: huffpost.com / Abigail Abesamis

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií