fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Cvičenie v tehotenstve: Je to skutočne bezpečné?

Na cvičenie v tehotenstve má každý svoj vlastný názor. Niekto to podporuje, ďalší tvrdia, že je to nebezpečné. Pravdou je, že cvičenie s tehotenským bruškom má svoje pre aj proti.

Máte tip? napíšte nám mailom

Pravdepodobne každá budúca mamička, ktorá holduje zdravému pohybu, rieši otázku, či je cvičenie v tehotenstve zdravé alebo nie. Pravdou je, že pohyb telu prospieva a má veľa pozitív, no treba dodržiavať pár zásad. Tehotné ženy by sa mali vyhýbať ťažkým váham a nadmernej fyzickej aktivite. Ideálna je napríklad joga, pilates, plávanie či prechádzanie sa.

Cvičenie má veľa benefitov

Cvičenie má všeobecne zdravotné prínosy. Zlepšuje nielen fyzické, ale aj duševné zdravie, zabezpečuje sa lepší a kvalitnejší spánok či zdravý apetít. Rovnako prospešný je aj v tehotenstve. Okrem základných pozitív naviac slúži ako:

  •         prevencia zápchy,
  •         zmiernenie bolesti chrbta a panvy,
  •         prevencia kŕčových žíl,
  •         zlepšenie zdravia obehového systému,
  •         príprava tela na pôrod,
  •         zníženie rizika tehotenskej cukrovky,
  •         zníženie rizika vysokého krvného tlaku,
  •         zníženie pravdepodobnosti rodenia cisárskym rezom.

Podobných pozitívnych účinkov je viac. Medzi ďalšie z nich patrí napríklad fakt, že ak sa žena počas tehotenstva hýbe, znižuje tak pravdepodobnosť, že sa jej narodí nadmerne veľké dieťa. Deti, ktoré sa narodia mamičkám aktívnym počas tehotenstva, majú nižšie riziko obezity.

Cvičenie v tehotenstve: Je to skutočne bezpečné?

Prechádzky, joga či plávanie

Napriek výhodám, však nič netreba preháňať. Podľa aktuálnych odporúčaní by budúce mamičky mali stráviť cvičením maximálne dve až tri hodiny týždenne. Ideálnych je 20 až 30 minút denne. Akékoľvek cvičenie je lepšie než žiadne, netreba ale zabúdať na bezpečnosť a zdravie. Najlepšou voľbou sú preto:

  •         rýchle prechádzky,
  •         joga,
  •         pilates,
  •         vodný aerobik,
  •         plávanie,
  •         posilňovanie s váhou vlastného tela.

Odborníci z oblasti pôrodníctva neodporúčajú beh pre ženy, ktoré sa mu pravidelne nevenovali ešte pred otehotnením. Vo vyššom štúdiu tehotenstva je tiež dobré vyhnúť sa cvičeniam, ktoré sú náročné na kĺby, teda aerobiku či zumbe. Počas tehotenstva majú mnohé ženy ťažkosti s rovnováhou, preto dvakrát zvážte, či sa postavíte napríklad na kolieskové korčule.

Pozor na nevhodné cviky

Pokiaľ si tehotenstvo nedokážete predstaviť bez fyzickej aktivity a zdravého pohybu, mali by ste vedieť, že robíte dobre. Nezabúdajte však, že existujú isté obmedzenia, na ktoré je dobré myslieť:

  •          Počas cvičenia sa príliš nezapoťte.
  •          Zvoľte intenzitu, pri ktorej vládzete normálne dýchať.
  •           Hydratujte a pravidelne jedzte, aby nedošlo k prudkým poklesom hladiny cukru v krvi.
  •          Vyvarujte sa kontaktných športov, ako je futbal, hokej či basketbal.
  •          Vyhnite sa cvičeniam, ktoré vyžadujú ležanie na chrbte, pretože tieto cvičenia môžu prerušiť tok krvi ku dieťaťu a do mozgu tehotnej ženy, čo spôsobuje malátnosť.
  •          Vyhnite sa cvičeniam, pri ktorých musíte sťahovať brušné svaly.

Cvičenie v tehotenstve teda veľmi dobre zvážte a ak si nebudete isté, prekonzultujte to so svojím lekárom.

Máte tip? napíšte nám mailom
Zdroj SME

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií