fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Školský rok klope na dvere: TOTO je zdravá desiata, ktorou nepohrdne ani vaše dieťa

Prázdniny sa pomaly končia a školský rok klope na dvere. Pre deti to znamená to, že budú mať viac povinností a menej voľného času, pre rodičov zas nekonečné premýšľanie, čo dať svojim ratolestiam na desiatu. Aby ste v tom neboli sami, poradíme vám. 

Desiata je pre deti mimoriadne dôležitá – obzvlášť pre tie najmenšie, ktoré sa celé dopoludnie v škole sústredia na predmety a zvládajú náročné testy. Vďaka nej načerpajú energiu a zvládnu sa naplno venovať výučbe. Ako by mala vyzerať tá ideálna? 

stevepb / Pixabay

Odborníčka na výživu v tom má jasno

Kvalitná desiata pre dieťa by mala pozostávať z celozrnného pečiva, nátierky alebo syra, porcie zeleniny a ovocia a hodnotného nesladeného nápoja. Ide o zložky potravy, ktoré dodajú organizmu optimálne množstvo výživných látok, ako sú bielkoviny, tuky, cukry, ale aj vitamínov a minerálnych látok. Informuje najmama.aktuality.sk. 

„Z minerálnych látok je pre vyvíjajúci sa organizmus najvýznamnejší vápnik, ktorého zdrojom sú najmä mlieko, mliečne výrobky, syry a jogurty, preto v rámci pestrosti stravy by mali rodičia zaradiť na desiatu aj mlieko a mliečne výrobky. Z mliečnych výrobkov sú veľmi hodnotné probiotické a acidofilné výrobky,” tvrdí vedúca odboru hygieny detí a mládeže Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky Jana Hamade.

Svoje zohráva aj cukor. Pre detský vek je charakteristická potreba takzvaných rýchlych kalórií, preto ani sladkosti nie sú tabu. Denná porcia by nemala byť väčšia ako 50 gramov, uprednostniť treba sladké pečivo, prípadne sušienky, sušené ovocie a cereálne sladké tyčinky pred tučnými múčnikmi a cukrovinkami,” doplnila Hamade.

RitaE / Pixabay

Sladené nápoje či čistá voda a mlieko?

Na rozdiel od potrebného príjmu cukru v jedle, sladené nápoje sú pre deti nevhodné. Obsahujú priveľa jednoduchých cukrov a zbytočne zvyšujú príjem energie, čo vedie k vzniku obezity. Odporúča sa ich vymeniť za minerálnu vodu alebo jednoducho načapovať tú z kohútika. 

Dieťa by malo vypiť 100 až 150 ml na kilogram váhy, dospelému človeku stačí vypiť denne 30 ml tekutín na kilogram. U malého dieťaťa voda tvorí 80 % hmotnosti tela, kým u dospelého iba 60 %. Práve preto by mala byť základom pitného režimu. Tak, ako pitná voda z vodu aj mlieko vďaka fluoridu pomáha zubom a kostiam. Do 3 rokov by dieťa malo vypiť aspoň 3 dcl mlieka, do 6 rokov 5 dcl mlieka, do 10 rokov 8 dcl mlieka a do 18 rokov približne 1 liter mlieka. 

Ak chcete deťom dopriať cukor, skúste im miesto džúsu ponúknuť napríklad domáci sirup. Levanduľový alebo černicový im bude určite chutiť. 

Smoothie dodá potrebnú dávku ovocia a zeleniny

Ešte predtým, ako im ho pripravíte do školy, vyskúšajte ho najskôr doma. Uvidíte, či bude deťom chutiť. Vyrobíte ho jednoducho rozmixovaním ovocia alebo zeleniny.

Vyskúšajte napríklad:

  • čučoriedky, chia semienka, šťavu z granátového jablka a trochu vody,
  • mandarínky, biely jogurt a trochu cukru,
  • mlieko, čokoládu, kakao, banán a datle,
  • špenát, banán, kiwi a trochu vody.
NielsBB / Pixabay

Nezabúdajte na šaláty

Obľúbený ovocný či zeleninový šalát nabaľte deťom spolu s krásnou detskou vidličkou, vďaka ktorej im bude ešte viac chutiť. Pokiaľ majú radšej iba samotné ovocie, ale vždy ho v batohu rozpučia, zabaľte im banán do špeciálnej dózy a pomaranč, mandarínku či jablko do inej krabičky.

Rožok so šunkou, syrom a kúskami šalátu už asi navždy zostane evergreenom detských desiatových prestávok.

Chleby a rožky naplňte pochúťkami

Skúste napríklad:

  • volské oko, syr a šalát,
  • kuraciu šunku, plátky rajčín a nátierkové maslo,
  • mozzarellu, plátky rajčín a kúsky bazalky,
  • bravčovú šunku, horčicu a šalát,
  • cícerovú pomazánku a maslo.
RitaE / Pixabay

Ako pripraviť cícerovú pomazánku alebo hummus?

Deň predtým si namočte cícer. Druhý deň osoľte a varte približne hodinu. Sceďte, vodu z cíceru si však ešte nechajte. Vychladený cícer mixujte s približne 1 dcl vody z varenia, olivovým olejem, cesnakom, citrónovou šťavou a rímskym kmínom. Nakoniec pridajte asi 100 gramov sezamovej pasty tahini.

Einladung_zum_Essen / Pixabay

Na domáce desiate sú ideálne dózy, ktoré deti len tak nestratia a ani s nikým omylom nevymenia. Vybrať si môžete zvlášť dózu pre dievčatá i chlapcov.

Zdroj: najmama.aktuality.sk, najmama.aktuality.sk, blog.mall.cz

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií