fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Prekonajte seba a svoju hanblivosť: 7 tipov, ako konečne vyraziť do fitka

Nebojte sa fitka a odhoďte negatíva typu mám nadváhu, chýba mi kondička a neviem si poradiť so všetkými tými strojmi?  Všetko, čo potrebujete je, prekonať sa! A my vám k tomu pomôžeme. 

Leto je v plnom prúde, dovolenky pomaly zažívajú vrchol a kúpaliská praskajú vo švíkoch. V horúčavách nepadne nič lepšie ako hodiť sa do bazénu a sem-tam sa osviežiť poriadne studeným nápojom. Napríklad ľadovou kávou, ktorú si viete pripraviť aj sami doma. Ísť však k moru alebo na kúpalisko si vyžaduje, samozrejme, odhalenie tela. A to je občas problém. Aj keď možno nemáte postavičku ako lusk, určite to nie je dôvod na to, aby ste si nedali plavky.

Zdroj: pexels.com

Premýšľate, ako by ste do nich čo najrýchlejšie schudli, prípadne si nejakú „tú problémovú” partiu vyformovali? Najlepším pomocníkom je úprava jedálnička a pravidelné cvičenie. 

Prinášame vám 7 jednoduchých tipov, vďaka ktorým prekonáte hanblivosť a hladko zapadnete aj medzi ostrieľaných fitnesákov. Idete do toho?

1. Zaplaťte si niekoľko lekcií s trénerom

Aby ste sa vo fitku neskrývali ako slony v pažítke, na začiatok si dohodnite pár lekcií s trénerom. Aj keď nejde o lacný špás, pod vedením skúseného kouča sa naučíte, ako zaobchádzať s jednotlivými posilňovacími strojmi a ako správne cvičiť, aby ste si neublížili. Nenadarmo sa hovorí, že cvičením si môžete aj uškodiť, ak, samozrejme, cvičíte nesprávne. Akýkoľvek nesprávny úkon môže mať trvalé následky na vašom zdraví. Spýtajte sa preto radšej vopred, či tú činku zdvíhate správne a či sa na tom stroji má sedieť alebo stáť takto. Pomôže vám to nabrať i potrebné sebavedomie, pretože už budete vedieť, do čoho idete a nebudete sa cítiť ako Alenka v krajine zázrakov. Strach totiž vo väčšine prípadov viac uškodí, ako pomôže. A v mnohých prípadoch je i neopodstatnený. 

Zdroj: pexels.com

2. Choďte cvičiť s priateľmi

Hovoríte si, že by ste už aj išli, no sami sa neodvážite? Zoberte so sebou aj parťáka (alebo bandu kamošov, ktorí vám nebudú píliť uši, aby ste už išli domov). Môžete so sebou zobrať rovnakého začiatočníka ako ste vy alebo niekoho skúseného, kto vám povie a ukáže, čo a ako. Mať so sebou parťáka má jednu obrovskú výhodu: ak si zaplatíte trénera spolu, cena bude výhodnejšia.

Skvelá je aj rozcvička vo dvojici. Práve vo dvojici môžete vykonávať rôzne cviky (drepy, kľuky, bicepsové zdvihy, tricepsové extenzie a iné) a vzájomne sa aj povzbudzovať. Podľa fitnes trénera Michala Lendela ponúka cvičenie vo dvojici úplne iné možnosti ako cvičenie osamote.

Pri takomto cvičení totižto využívate partnerovu hmotnosť a dynamiku jeho pohybu na posilnenie a koordináciu viacerých svalových skupín naraz. Svaly sa spevňujú vďaka prirodzenému odporu váhy vlastného tela a tela partnera. Cvičenie môže byť rôzne náročné, všetko to záleží od postavenia končatín a tela. Ďalšou veľkou výhodou je, že urobíte niečo pre svoje telo a zároveň strávite spoločne čas.”

Na cvičenie vo dvojici je najlepší ten človek, s kým ste radi a nehrozí, že sa po dvoch minútach pohádate. Zdroj: pexels.com

3. Cvičte v tom, v čom sa cítite dobre

Do fitka nemusíte nosiť len obtiahnuté oblečenie žiariace neónovými farbami. Oblečte si to, čo vám je pohodlné a padne vám ako uliate.

Držte sa však niekoľkých zásad:

  • Zabudnite na bavlnu. Prepotené tričko by sa na vás lepilo a každú kvapku potu by bolo na vás vidieť. Navyše by ste sa cítili trápne a sebavedomie by išlo rapídne dolu. V športových obchodoch nájdete dnes naozaj všetko, v čom sa budete cítiť pohodlne a dokonca aj štýlovo, stačí len skúšať.
  • Ako najideálnejší sa ukazuje polyester, ktorý rýchlo odvádza pot a vy sa tak vyhnete nepekným škvrnám v podpazuší a na chrbte. Stačí iba čítať etikety. 

Do fitness vaku by ste mali pribaliť aj froté uterák, potítka, fľašku na nápoj a sprcháč. Určite sa totiž po poriadnom tréningu budete chcieť aj osprchovať. 

Náš tip: Ak ste s výberom vhodného oblečenia do fitka v koncoch, pretože si z toľkého množstva neviete vybrať, skúste dať prednosť fitness tielku s prestrihmi na chrbte. Výborne vetrá, takže sa nebudete cítiť taký prepotený, ako v skutočnosti ste. A hlavne, pot na ňom nebude vidieť. 

Zdroj: pexels.com

Nemusíte hneď kupovať to najdrahšie oblečenie, no pre začiatok vám určite pomôže zvýšiť sebavedomie. Bude to aj pre vás aj taká malá poistka do budúcna – kto by predsa chcel za oblečko vysoliť toľko peňazí a potom s tým len tak seknúť?

4. Nájdite si väčšie fitko

Ak idete na to logicky, tak viete, že čím je priestor väčší, tým lepšie sa v ňom stratíte. Ľahšie si tak zacvičíte v kútiku, kde na vás nikto nepozerá a nebude rušiť.

5. Najprv si zlepšite kondičku

Vyjsť malý kopček na bicykli či bežať za poštárom a ostať červený a zadýchať sa nie je celkom v poriadku. Mali by ste popracovať na svojej kondičke. Skúste najskôr skupinové hodiny. Vyberte si kardio lekcie (napríklad cvičenie na trampolínach), kde získate potrebnú kondičku a vo fitku sa už potom toľko nezadýchate. Oddychovať totiž po každom brušáku alebo zrýchlení na stroji by vás mohlo rýchlo odradiť, aby ste s cvičením nadobro skončili. Nadobudnúť kondíciu nie je jednoduché, no pravidelnosťou sa vám to určite podarí.

Zdroj: pexels.com

Ja som mala, napríklad, problém chodiť na bicykli dlhšie trate bez toho, aby som nebola vyčerpaná, zadýchaná a nemala na druhý deň svalovicu. Ak som sa chcela niekde dostať na čas, musela som ísť z domu niekoľko minút vopred, aby som sa nemusela ponáhľať a vyzerať, ako keby som nestíhala. Samej mi to bolo nepríjemné, a tak som sa s tým rozhodla niečo robiť. Začala som cvičiť na stacionárnom bicykli pravidelne každý deň a môžem povedať, že je to oveľa lepšie. Vrelo odporúčam.

6. Začnite cvičiť doma

Ak pre veľkosť bytu nemáte možnosť zakúpiť si ľubovoľný stroj na cvičenie, pomôcť vám vie aj internet. Na Youtube nájdete množstvo videí domácich i zahraničných trénerov a tréneriek, ktorí radia, ako na spevnenie brucha či zadku. Záleží len od vás, akú partiu tela chcete vyformovať alebo spevniť.

Stačí vám na to:

  • podložka na cvičenie,
  • malé činky,
  • iné posilňovacie pomôcky.
Fitko môžete mať aj u vás doma. Zdroj: pexels.com

Do fitnescentra sa vyberte až vtedy, ak sa na to budete cítiť. A možno vás cvičenie doma chytí natoľko, že žiadne fitko už nebude potrebné.

Náš tip: Ak potrebujete sledovať pokrok, aby vás cvičenie bavilo, kúpte si monitorovací náramok, ktorý vám povie, koľko kalórií ste za deň spálili a ako sa zlepšujete. Motivácia je potrebná ku všetkému. Je viac ako jasné, že pokým neuvidíte výsledky, pokračovať sa vám bude chcieť len veľmi ťažko. Takýmto spôsobom to však bude hračka.

7. Skúste súkromné lekcie

Ak vás chytá panický strach z toho, že by ste mali ísť do fitka (či už sami, s kamarátmi alebo trénerom), počiatočnú hanblivosť prekonáte na súkromných lekciách. Hoci si za ne priplatíte, už toto leto sa budete v plavkách cítiť sebaisto, a o to predsa ide, no nie?

Vyskúšať môžete aj mäsovú diétu, 44-ročná Nicole na ňu nedá dopustiť.

Zdroj: blog.mall.sk