fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Tieto tri fitness potraviny nie sú až tak fit, ako sa tvária

Mnoho ľudí kupuje produkty, ktoré považuje za fitness potraviny. Neraz však etiketa so zložením a nutričnými hodnotami prinesie prekvapenie.

Na trhu sú desiatky produktov, ktoré sú si veľmi podobné. Na prvý pohľad sú takmer na nerozoznanie. Veľké prekvapenie príde, až si prečítate druhú stranu etikety. Napriek podobným názvom ide o úplne rozličné potraviny a zatiaľ čo jednu by sme mohli označiť za „fit“, druhá má k tomu pomerne ďaleko. Neznamená to, samozrejme, že by sme sa im preto mali úplne vyhýbať. No minimálne je dôležitý veľký rozdiel medzi nimi.

Grécky jogurt verzus jogurt gréckeho typu

Zatiaľ čo grécky jogurt je bohatý na bielkoviny (asi 10 gramov na 100 gramov výrobku), jogurt gréckeho typu má okolo troch či štyroch gramov. Nehovoriac o množstve cukru, ktorý často býva v jogurtoch gréckeho typu. Výrobok tak má desiatky kalórií navyše.

Označenie „jogurt gréckeho typu” dovoľuje výrobcom viac si prispôsobovať zloženie podľa seba. Nie sú naň také prísne pravidlá. No práve to spôsobuje, že ide o dva úplne rozdielne produkty. Či už z pohľadu nutričných hodnôt, zloženia, alebo v konečnom dôsledku aj z pohľadu chuti.

fitness potraviny

Tvarohová pochúťka, dezert a ďalšie tvarohové fitness potraviny

Podobný „bielkovinový“ problém, ako majú jogurty gréckeho typu, môžeme neraz vidieť aj pri rôznych tvarohových dezertoch. Len rozdiel je v tom, že tu nedokážeme na základe názvu tak presne určiť, ktorý výrobok je v skutočnosti kvalitný a ktorý menej. Tvaroh sám osebe obsahuje množstvo bielkovín. Na 100 gramov je to asi 12 gramov proteínu.

Niektoré dezerty ho však majú podstatne menej. Naviac obsahujú obrovské množstvá cukru a ďalších pridaných látok. Preto stojí za zváženie aj výroba domáceho tvarohového dezertu.

fitness potraviny

Flapjack ovsená tyčinka

Ovsená tyčinka – na prvý pohľad by sme ju mohli zaradiť medzi top fitness potraviny. Flapjacky sa tešia veľkej obľube. Veľkým prekvapením však pre mnohých môže byť ich zloženie. Neraz na popredných miestach nájdeme množstvá palmového tuku či dokonca margarínu.

Naviac, okrem „prekvapenia“ v zozname ingrediencií je často nečakaná aj celková energetická hodnota. Tá sa neraz dostáva aj na hodnoty okolo 450 a viac kalórií na 100 gramov (a niektoré tyčinky vážia viac ako iba 100 gramov). Prevažnú časť navyše tvoria tuky. Pritom je to kalorická hodnota, do ktorej sa „zmestí“ niekedy aj celý obed.

Nutrične omnoho hodnotnejšou alternatívou tak môžu byť rôzne orieškové tyčinky či energetické raw tyčinky. Tie neraz obsahujú iba ďatle a kokos, oriešky či kakao.

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií