fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Naservírujte si ich každý deň: 6 zdravotných benefitov húb na naše zdravie

Hubárska sezóna je už v plnom prúde! No a zbierať huby sa skutočne oplatí, sú totiž plné zdravia. Navyše sa hodia do šalátov, omáčok či cestovín.

Hodia sa k mäsu, zelenine i k cestovinám. Sú výbornou voľbou aj pre vegetariánov.

Huby sa nepokladajú za klasické rastliny. Ich existencia a spôsob, akým spracovávajú živiny, funguje na úplne inej báze ako u rastlín. Údajne je vo svete známych až 100 000 druhov húb. Na Slovensku je to viac ako 5 000 druhov, z nich je 300 až 400 jedlých.

Pozor by ste si mali dať na ich spracovanie a uskladnenie. V opačnom prípade sa môžu zmeniť na nebezpečnú surovinu. Pri ich zaparení alebo hnití sa môžu objaviť toxické látky, ktoré majú negatívny vplyv na naše zdravie. 

View this post on Instagram

#muschrooms #suchohriby #dubaky #harvest

A post shared by Marian Mihok (@immihok) on

Mitzi Dulan, autor knihy The Pinterest Diet, tvrdí, že „huby obsahujú veľa minerálov, ako napríklad selén, draslík, meď, železo a fosfor, ktoré sa často nenachádzajú ani v potravinách rastlinného pôvodu”.

Aké benefity huby ponúkajú? TOTO je 6 z nich

1. Navždy mladý

Podľa štúdie Penn State z roku 2017 obsahujú huby supervysokú koncentráciu dvoch antioxidantov ergotioneínu a glutatiónu. Keď sa tieto antioxidanty vyskytujú spolu, sú mimoriadne silná dvojka. Robia všetko pre to, aby chránili naše telo pred fyziologickým stresom, ktorý spôsobuje viditeľné známky starnutia, napríklad vrásky. Rovnaké účinky má i pivo, ktoré je aktuálne vyhľadávaným letným osviežením.

2. Odďaľujú starnutie

Oba antioxidanty (ergotioneín a glutatión) pomôžu telo ochrániť pred Parkinsonovou a Alzheimerovou chorobou. Odborníci v tejto oblasti odporúčajú denne zjesť aspoň päť húb na zníženie rizika neurologických ochorení, ktoré vás môžu potrápiť v budúcnosti.

https://www.instagram.com/p/BzplWyHAjaW/

3. Zlepšujú pamäť

Výskumníci Národnej univerzity v Singapure v roku 2019 zistili, že konzumácia dvoch porcií cca 3/4 šálky varených húb týždenne môže znížiť pravdepodobnosť zhoršenia pamäti o 90 %.

4. Pomôžu srdcu

Huby a soľ nejdú k sebe. Príliš slané jedlá nemajú pozitívny vplyv na naše zdravie zvyšujú krvný tlak a hrozí i riziko ochorenia srdca. Jedna šálka húb má iba 5 mg sodíka. Huby sú vynikajúcou ingredienciou v akomkoľvek pokrme, eliminujú kalórie, tuk aj cholesterol.

5. Posilňujú kosti

Sú rastlinným zdrojom vitamínu D, ktorý má vplyv nielen na zdravie kostí, ale vstupuje aj do imunologických procesov. Priaznivo ovplyvňuje autoimunitné, onkologické, kardiovaskulárne ochorenia vrátane cukrovky. Pozitívne vplýva i na psychické zdravie.

Ak nie ste milovníkom húb, z rastlinných potravín majú rovnaké účinky aj avokádo či kokos. Zo živočíšnych sú to najmä:

  • rybí tuk a tučnejšie ryby (losos, haring, zubáč, kapor),
  • vaječné žĺtky,
  • droždie,
  • kakao,
  • mlieko a mliečne výrobky,
  • lucerna siata.

6. Dodajú energiu

Huby sú bohaté na vitamíny skupiny B (B1, B2, kyselina listová, niacín), ako aj na viacero minerálnych i stopových látok (draslík, železo, horčík, fosfor, zinok).

Obsahujú bielkoviny (2 % t. j. 2g/100g)sacharidy (3,5 % t. j. 3,5g/100g). Tuky sú však zastúpené iba minimálne (pod 1 %). Naopak, vyšší podiel vody má za následok nízku energetickú (kalorickú) hodnotu (25 kcal/105 kJ v 100g). Huby nie sú teda žiadnou „kalorickou bombou”, samozrejme za predpokladu, že ich nevypražíme. 

Poznáte huby nesmrteľnosti? Čínska tradičná medicína áno.

Zdroj: zdravie.sk, goodhousekeeping.com, d-vitamin.sk

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií

"