fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Usilovný Slovák Jakub študuje námorníctvo: Kormidlovanie je súčasťou praxe a naozaj skvelý zážitok!

Jakub Rajnoha má 24 rokov, už kormidloval loď a precestoval mnoho krajín. Čo prezradil o štúdiu v oblasti námorníctva?

Jakuba zaujímajú aj zbrane. Zdroj: facebook.com/Jakub Kuboo Rajnoha

Štúdium funkcie strážneho palubného dôstojníka si vyžaduje mnoho času stráveného na mori. Ako vyzerá tvoj bežný deň? Popíš svoju prax a spôsob práce na lodi.

Námorná škola v Bratislave si vyžaduje absolvovanie prijímacích skúšok, ktoré pozostávajú z testu zameraného na vedomosti z anglického jazyka, tiež je potrebné vyhovieť základným psychotestom. Môj bežný deň vyzerá takto. Ráno o siedmej hodine sa zobudím a idem sa naraňajkovať. Následne sa prezlečiem a vypočujem si plány na daný deň. Rozkaz udeľuje námorný kapitán a preberá ich prvý dôstojník.

Bežné práce na mori, ktoré čakajú všetkých, sú upratovanie, čistenie paluby, maľovanie a brúsenie hrdze, lode a podobne. Po dvoch hodinách práce máme pol hodinovú prestávku na kávu, o ďalšie necelé dve hodiny sa ideme naobedovať a potom máme prestávku cca tak hodinu. Toto sa ešte raz zopakuje. Po odpracovaní sa ideme prezliecť, osprchovať a navečerať sa.

Keď som na mori, nemám veľa možností, kam chodiť. Väčšinou som v kajute, zoberiem si notebook alebo pozerám filmy či čítam knihy. Myslím si, že táto prax, ktorá trvá 6 mesiacov, je dosť náročná ale dá sa zvládnuť. Hlavne vtedy, keď viem, že toto celé má pre mňa veľký zmysel.

Nezabudnuteľný pohľad do vybavenia lode.
Nezabudnuteľný pohľad do vybavenia lode. Zdroj: Jakub Rajnoha
 
Ako vyzerá štúdium v Bratislave? Aké zručnosti musíš ovládať, aby si sa uplatnil vo svojom odbore?
 
Kormidloval alebo asistoval si pri riadení lode?

Áno, kormidloval. Je to súčasť praxe, a musím povedať, že je to naozaj skvelý zážitok. Človek sa začne cítiť dosť zodpovedne a zároveň som si splnil svoj detský sen. Samozrejme, pri mne stál dôstojník a celý čas na mňa dával pozor, ale boli aj chvíľky, keď som kormidloval úplne sám. K dispozícii máme autopilota, ktorému nastavíme kurz a ten už drží smer, kam mu prikážeme. Jeden z dôvodov, prečo som chcel byť námorný dôstojník, je ten, že si práca vyžaduje cestovanie. Dostal som sa naozaj na mnoho miest. Mám pocit, že som videl celý svet. Krajiny, ktoré som za šesť mesiacov navštívil, sú Rusko, Litva, Fínsko, Švédsko, Nórsko, Anglicko, Írsko, Dánsko, Belgicko, Nemecko.

Keď sme zakotvili v prístave, mal som možnosť ísť aj na pevninu, navštíviť obchody a nakúpiť si zásoby. Na lodi vám nikto nedá čokoládu. A verte mi, že keď sa plavíte dva týždne a nemáte ani jeden keksík, tak začínate blázniť. Kuchyňa však bola vybavená skutočne všetkým, čo sme k životu potrebovali. Hlavne jedna chladnička bola plná ovocia. Najviac som sa tešil na voľný čas na pevnine v Nórsku, pretože ísť v pekný letný deň na takéto skaly a kopce, a potom si užiť ten výhľad, to naozaj stojí za to. Keď k tomu pridáte ešte aj lesné čučoriedky a jahody, tak je zážitok naozaj skvelý. Raz som nazbieral aj hríby a tak kuchár spravil našu slovenskú praženicu.

Jakubov výlet v Nórsku.
Jakubov výlet v Nórsku. Zdroj: Jakub Rajnoha
 
Čo je tvoj najväčší zážitok v rámci štúdia/praxe? Mali ste na lodi aj kolegyne?
 
Skutočne mám takých veľa. Napríklad cestovanie, spoznávanie nových krajín, návštevy miest s posádkou. Raz v Anglicku sme išli do krčmy na pivo a bolo to asi najlepšie pivo, aké som kedy pil. Tiež jeden zo skvelých zážitkov bol, keď ma moji kolegovia učili, s čím pijú pivo. V obchode si kúpili sušené ryby a pomaly ich čistili a zapíjali pivom. V ďalšom prístave som im ukázal, ako ho pijeme na Slovensku. Kúpil som slaninu, klobásu, horčicu. Myslíte si, že ešte niekedy kupovali sušené ryby?
 
Žien v našom kolektíve bolo rozhodne pomenej, ale v skutočnosti ich pracuje na lodiach celkom dosť, avšak mužov je stále viac. Ja osobne som na palube zažil ženu len raz – ako pilotku. Pilot je práca, pri ktorej musí pilot v prístavných vodách nasadnúť na loď a dostať ju priamo do prístavu. Ženské úlohy na lodi sú úplne identické, takže žiadne rozdiely sa nerobia. Ženy aj muži si musia prejsť všetkým, aby sa jedného dňa mohli stať veliteľom.
Loď s názvom Fehn Calypso na otvorenom mori
Loď s názvom Fehn Calypso na otvorenom mori Zdroj: Jakub Rajnoha
 
Aké ďalšie profesie sa v rámci príslušníkov kolektívu na lodi nachádzajú?
 
Záleží od lode, ale na väčších nákladných lodiach je posádka zostavená takto. Najvyššiu funkciu zastáva kapitán, potom nasleduje 1. a 2. aj 3. palubný dôstojník. V podpalubí sa nachádza veliteľ podpalubia a k nemu je priradený 1. a následne 2. a 3. strojník. Na lodi sa ešte nachádza lodné mužstvo, ktorého tvorí cca 5 ľudí. Tiež tu nesmie chýbať kuchár. Ja som mal posádku, ktorá zahŕňala 7 ľudí.

Práca je určite namáhavá vo viacerých oblastiach. Keď sa pracuje, tak bez oddychu. Koľkokrát sa stalo, že som musel robiť aj 18 hodín. Ale tieto prípady sú naozaj výnimočné. Prevažne vtedy, keď je nutné pripraviť loď z prístavu do prístavu. V jednom prístave sa vyloží náklad a niekedy mám menej ako 24 hodín, aby som rýchlo nákladový priestor umyl a upratal. Nikoho nezaujíma, že som robil celý deň. Jednoducho musíte ísť robiť a asistovať pri prístavných operáciách. Ale nikdy som sa nesťažoval, pretože som vedel, do čoho idem a neľutujem to.

Je to tiež dosť náročné na psychiku. Byť na mori šesť mesiacov, keď mám doma rodinu a kamarátov, ktorí žijú bežný život… Jednoducho mi to po čase začne dosť chýbať. Ale určite je finančné ohodnotenie adekvátne. A keď si prirátam štyri mesiace oddychu doma, tak mi nič nechýba. A pozitívum? Zmysel života. Akoby som si moju existenciu zaplnil niečím, vďaka čomu sa nebudem nudiť, ale budem naozaj cítiť, že žijem. Čo je v súčasnosti naozaj výnimočné. Hlavne, keď si to porovnám s ľuďmi, ktorí každý deň musia robiť v práci to isté dookola.

Jakub je obyčajný chalan, ktorý sa rozhodol vyplávať na more a splniť si tak svoj sen.
Jakub je obyčajný chalan, ktorý sa rozhodol vyplávať na more a splniť si tak svoj sen. Zdroj: facebook.com/Jakub Kuboo Rajnoha
 

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií