fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Mak v hlavnej úlohe: Poznáme dôvody, prečo ho zaradiť do jedálnička už dnes!

Mak – to nie sú iba makové buchty so slivkovým lekvárom, chutné šúľance, voňavé pečené koláče či makové rezance. Hoci nejde o jedlá, ktoré by nám mohli znížiť hmotnosť, mak by ste zo svojho jedálnička vylúčiť určite nemali. Je to skutočne zázračná potravina, ktorá má celý rad benefitov. 

Mak obsahuje kvalitné tuky, 3 – 4 lyžice zasýtia aj tých, čo práve chudnú. Pomletý mak možno skombinovať s orechami, jesť nielen samotný, ale aj s maslom či kokosovým olejom. A zdravý olovrant je na svete. Recept je jednoduchý. Zmiešajte mak s kvalitným živočíšnym maslom alebo kokosovým olejom a vložte do chladničky. Stuhnutú zmes si nakrájajte na tyčinky a jedzte ako snack. Na organizmus to bude mať iba pozitívny vplyv. 

https://www.instagram.com/p/B0FxHoKI_F8/

Vonia, chutí a má množstvo benefitov

Asi najväčšie využitie má modrý mak v kuchyni. Používa sa ako náplň do buchiet, koláčov alebo ako posyp pečiva. Neexistuje snáď nik, kto by ho z duše neznášal krásne vonia, super chutí a receptov s ním je neúrekom. Jeho chuť má charakteristickú orechovú arómu, ktorú môžete ešte zvýrazniť tým, že ho opražíte na panvici. Vďaka tomu sa totiž z maku uvoľnia aromatické oleje a zvýši sa aj jeho chrumkavosť. Nemusíte sa báť ani toho, že by ste pribrali, ak, samozrejme, na panvicu nedáte olej a nepridáte aj iné, kalorické suroviny, vrátane cukru.

Mak môžete konzumovať v surovom stave, ako i po tepelnej úprave. Môžete ho napríklad pridať každé ráno aj do ovsenej kaše, ktorú nemusíte variť. Samotný mak nemá výraznú vôňu a aj jeho úžitok pre telo nie je taký výrazný ako pri mletom maku. Z mletého maku sa do tela lepšie vstrebú potrebné vitamíny a živiny. 

Najlepší je v čistej podobe

Taktiež závisí aj od toho, s čím ho skombinujete. Ak ho skombinujeme s práškovým cukrom, so zdravou stravou to nebude mať veľa spoločného. „Tak, ako káva má negatívny vplyv, ak ju pijeme s nekvalitným nízkotučným mliekom a pridávame do nej cukor, rovnako nezdravý je aj mak v kombinácii s práškovým cukrom či múkou, povedal Dušan Plichta pre zdravie.pravda.sk. Namiesto toho odporúča vlastne vyrobené cestoviny z kvalitnej múky s dávkou kvalitného masla, maku a primeranou dávkou cukru. 

Odhaduje sa, že na svete existuje okolo 120 druhov maku. Na Slovensku sa zväčša pestujú modrosemenné odrody maku siateho. Existujú však aj biele, sivé alebo okrové odrody. Medzi najrozšírenejšie modrosemenné odrody patrí major, opál, aplaus, opex alebo onyx. Každá z odrôd má svoje špecifické nároky na pestovanie.

https://www.instagram.com/p/B0OBzQCggQa/

Pestovanie maku nie je žiadna sranda

Na plochách väčších ako 100 metrov štvorcových musíte požiadať o schválenie colnými úradmi. Je potešujúce, že pestovanie maku sa aj u nás na Slovensku rozvíja. Nájdu sa i takí záhradkári, ktorí majú roky iba svoje odrody, na ktoré nedajú dopustiť a každý rok sa tešia z bohatej úrody. 

Problémom však zostávajú vtáky, pre ktorých je mak veľkou pochúťkou. Ak príde stádo a mak nie je nijako chránený, behom niekoľkých minút prídete o celú úrodu. Osvedčili sa najmä sieťky, strašiaci či hlukové nástrahy. Okrem vtákov si na maku pochutnávajú aj škodcovia, ako voška maková, krytonos koreňový, krytonos makovicový, žlabatka stonková či byľomor makový. Na ne sieťky ani strašiaky neplatia. Účinné sú postreky

 

Mak má mnoho benefitov:

  • Zo 100 gramov surového maku získame takmer 20 gramov vlákniny, čo je 51 % odporúčanej dennej dávky. Vláknina z maku navyše znižuje hodnoty LDL cholesterolu v tele naviazaním žlčových solí a zabraňovaniu ich opätovnému vsiakaniu do hrubého čreva.
  • Mak je doslova fabrikou na minerály. Okrem vápnika (obsahuje 12-krát viac ako kravské mlieko) v ňom nájdete aj fosfor, železo a zinok. Kombinácia vápnika a fosforu podporuje tvorbu kostnej drene. Mak je preto dôležitý nielen pre tých, ktorí už osteoporózou trpia, ale i pre tých, ktorým z kostí postupne ubúda kostná dreň.
  • V maku nájdeme tiamín, pyridoxín, niacín, kyselinu pantoténovú, riboflavín a kyselinu listovú. Ich význam spočíva v metabolických procesoch, konkrétne pri trávení tukov a karbohydrátov. V tomto prípade však treba mať na pamäti, že bežná konzumácia maku nezabezpečí dostatočné dávky týchto vitamínov, a preto by mak nemal byť ich jediným zdrojom.
  • Mak je prirodzeným zdrojom alkaloidov, ktoré pôsobia upokojujúco na nervový systém a pomôžu zmierňovať nepríjemnú nespavosť. Vďaka obsahu horčíka mak organizmus upokojuje a skvalitňuje spánok. Keďže vláknina v maku reguluje trávenie, pomáha i s nespavosťou spôsobovanou práve rozkolísaným trávením.
  • Mastné a esenciálne kyseliny tvoria až 50 % celkovej váhy každého makového semienka. Kyselina olejová a linolová pomáhajú kontrolovať hladiny LDL cholesterolu v tele a zvyšujú hladiny žiadaného HDL cholesterolu. Potraviny s takouto schopnosťou sú pevnou súčasťou Stredomorskej stravy, ktorá, ako sa na základe mnohých vedeckých štúdií ukázalo, predchádza ischemickej chorobe srdca, porážkam a ďalším kardiovaskulárnym ochoreniam. Informácie sú z vitarian.sk.

Ak ste po prečítaní tohto článku dostali chuť na niečo makové, urobte si napríklad jednoduchý, ale veľmi chutný makový koláč lenivej ženy, makový koláč s pudingom alebo makovo-orechové raw guličky.

Zdroj: vitarian.sk, mnamky-recepty.webnoviny.sk, nanicmama.sme.sk, zdravie.pravda.sk

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií