McDonald´s dáva do ponuky svoje predajne na Slovensku, ktoré si teraz môžeš kúpiť aj ty. Prečo to robí?
Jeden z najväčších prevádzkovateľov rýchleho občerstvenia dáva do ponuky svoje predajne. Robí tak za pomoci tzv. franšízy a zabehnutú predajňu si môžete kúpiť aj vy.
Na Slovensku má McDonald´s aktuálne 30 reštaurácií, z toho 10 je v rukách franšízantov. V priebehu nasledujúcich rokov má McDonald´s v pláne postupne predávať existujúce reštaurácie novým franšízantom.
Radim Foltýn, riaditeľ franšízovej siete McDonald´s pre Slovensko a Českú republiku, hovorí: „Sieť našich reštaurácií je na Slovensku veľmi obľúbená. Môžem povedať, že jej obľúbenosť rastie. Sú na to aj pádne dôvody. McDonald´s neustále vylepšuje svoju ponuku jedál, skvalitňuje svoje produkty i služby, modernizuje, otvára sa novým technológiám v prospech zvýšeného komfortu pre zákazníka. Dopyt po McDonalde tu jednoducho stále je. Je veľký a my chceme tento potenciál využiť aj rozširovaním našej siete.“
Základom pre novú McDonald´s franšízu je vstupný kapitál. Kto má záujem o prevádzkovanie McDonaldu, musí byť podľa slov vedenia kapitálovo silným jedincom. Záujemca by mal disponovať finančnými prostriedkami alebo aktívami v objeme minimálne 400 000 eur.
Financie však nemusia nových záujemcov odrádzať. Nakoľko je spoločnosť pomerne silným hráčom na trhu, ponúka možnosť vykryť väčšiu časť počiatočnej investície aj úverovou formou. Ide o 60-percentnú časť. Radim Foltýn tvrdí, že to je nesporne veľkým benefitom, nakoľko to nie je v tomto segmente bežné.
Návratnosť investície do franšízy sa pohybuje na úrovni 15 až 20 percent a v praxi ide zhruba o obdobie 5 až 7 rokov. Franšíza McDonald´s je dlhodobou investíciou. Zmluva sa uzatvára na 20 rokov, pričom je možné previesť ju na potomkov druhej generácie. „V Čechách franšízanta druhej generácie už máme. V ostravskej franšíze odkúpil syn licenciu od otca pred 5 rokmi a pokračuje v úspešnom biznise ďalej v troch prevádzkach,“ dopĺňa Radim Foltýn.
V priebehu trvania licenčnej zmluvy platí franšízant materskému McDonaldu mesačné poplatky, ktoré predstavujú objem zhruba 10 až 20 percent z celkových tržieb reštaurácie (podľa atraktivity lokality a trhového potenciálu reštaurácie), ďalej to je 5-percentný poplatok za používanie značky a 5-6 percent z tržieb za marketingové služby.
O McDonald´s sa môže uchádzať prakticky ktokoľvek
Spoločnosť tvrdí, že skúsenosti v gastro segmente nie sú nutné. Vyžadujú však, aby záujemca o franšízu bol vyzretý po osobnostnej či charakterovej stránke. Mal by mať podnikateľského ducha, mal by byť orientovaný na zákazníkov, mal by byť zdatný v komunikácii i vo finančných záležitostiach, mal by mať záujem o každodennú prevádzku reštaurácie a mal by dobre viesť svojich zamestnancov. Podmienkou pre získanie licencie je, aby záujemca absolvoval tzv. prevádzkový tréning.
Zdroj: mcdonalds.sk