fbpx
Kubo vyrába peňaženky z tetrapaku. A ty si čo urobil pre zmenšovanie odpadov?

Kubo vyrába peňaženky z tetrapaku. A ty si čo urobil pre zmenšovanie odpadov?

Problematika ekológie a ochrany životného prostredia sa čoraz častejšie dotýka celej spoločnosti. Preto je vždy veľmi vítané, ak jednotlivec príde s inovatívnym riešením, ktoré pomôže prírode i ľuďom. 

Študenti Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave si do priestorov fakulty zavolali Jakuba Vríčana, prezidenta občianskeho združenia PureLove. Pri prezentovaní dokázal, že každý z nás môže byť svetlým pokračovaním a prispieť k eliminácii odpadkov. Áno, aj z nepekného odpadu sa dajú opäť vytvoriť unikátne, praktické diela, akým je napríklad peňaženka.

Prvotná myšlienka vyrábať EKO peňaženky z odpadu vznikla pri písaní jeho diplomovej práce. Jakub prezradil, že v tom čase sa v nej venoval vizualizácii a popisu vzniku podnikateľského modelu, ktorý bol úzko prepojený s tvorbou produktov z odpadu. Po obhájení diplomovej práce sa rozhodol založiť neziskovú organizáciu, ktorá podporuje tvorbu umelcov a zároveň sa usiluje šíriť posolstvo v znení ,,ZERO WASTE“.

Inšpiráciu pri tvorbe peňaženiek hľadá všade navôkol, pričom samotné podnety a reakcie prichádzali od okolitých ľudí, ktorým sa táto tvorba skutočne páčila. Cieľom PureLove je informovať, inšpirovať, spájať ľudí, pričom sa popri svojej dobročinnej aktivite, členovia združenia nezabúdajú zabávať. I keď združenie aktívne podporuje rôzne projekty, ich hlavným cieľom je po čase zaniknúť, pretože sa usilujú o to, aby ľudia pochopili a naučili sa odpad recyklovať.

Krok za krokom: Ako vyrobiť peňaženku?

Na začiatok je nutné poznamenať, že je priaznivejšie využívať sklo ako tetrapaky, keďže tento materiál je ťažko recyklovateľný. Samotný proces výroby peňaženky sa začína zhromažďovaním  materiálu – odpadu, ktorý Jakub získa od kamarátov a okolia. Následne je potrebné tetrapak vymyť, nechať ho vysušiť a vrchnú časť nastrihnúť. Ďalej odstránime partie, ktoré nie sú vhodné pre využitie, teda vrch a časť z vrchnáčika, ktoré budú umiestnené do zbernej nádoby na recykláciu. Jakub tetrapak postrihá, čím dodá peňaženke tvar, a ďalej sa zaoberá detailami a celkovou úpravou. Ku krabici následne pridáme komponenty, akými sú pásky pre spevnenie a vizuálnu atraktívnosť budúcej peňaženky. Pre zatváranie a otváranie peňaženky sa pri jej príprave použije aj gumička pre vytvorenie patentu.

PREČÍTAJTE SI TIEŽ  Toto je prvý recyklačný obchod na svete, do ktorého prinesiete staré veci a odnesiete nové

Dizajn má na starosti umelec, ktorý má záujem sa podieľať na jej výrobe. Takmer hotový kúsok následne upevní a spojí spinkovačkou. Viditeľné spoje zakryje, do hotovej peňaženky uloží informačný leták a tiež do nej vhodí mincu, aby jednoducho nebola prázdna. Celý proces tvorby peňaženky trvá približne polhodinu, pričom výsledný produkt vždy tvorí pre konkrétneho človeka/účel. Každú peňaženku vyrába sám, pričom doteraz vytvoril približne 4000 kusov. Peňaženka je tvorená na dobrovoľnej báze, maximálne je cena stanovená za náklady použité na jej tvorbu. Príspevok následne putuje na dobročinné aktivity.

Jakub na prednáške na FMK. Zdroj: Dominika Jászaiová
Jakub na prednáške na FMK. Zdroj: Dominika Jászaiová

Z tetrapakov pletie tiež nádoby, komixy či pexeso pre deti. I keď výroba peňaženky nie je hlavnou myšlienkou združenia, usilujú sa spoločne pomáhať prostrediu, verejnosti, umelcom, ktorým napríklad nakúpia umelecké potreby. Nedávno si zaobstarali skateboard, ktorý požičiavajú na akciách.

Zaujímavosťou je, že bežnú peňaženku vymenil za Jakubovu aj EGO,  s ktorým Jakub plánuje zorganizovať dražbu pre ďalšie dobročinné účely.

Na záver má Jakub pre ľudí aj tento zaujímavý odkaz: ,,Vytvoriť si jednoduchý zvyk: zobrať si vlastnú fľašku, zobrať si tašku do obchodu… Má to veľké dôsledky. Treba vnímať tú príčinu a následok.“

Google+ Linkedin
Žaneta Kováčiková

I keď študujem Marketingovú komunikáciu, už od začiatku ma to vďaka predmetu onlinovej žurnalistiky, lákalo písať články. Zameriavam sa na oblasť lifestylových článkov. V minulosti som pracovala v marketingovej agentúre ako social media pracovník a copywriter.