Pozrite si fotky, ktoré zobrazujú, ako človek zjazvil našu planétu

Pozrite si fotky, ktoré zobrazujú, ako človek zjazvil našu planétu

Obrázky Edwarda Burtynského zobrazujú „nezmazateľné stopy, ktoré ľudstvo zanechalo na geologickej tvári našej planéty,“ píše Cameron Laux.

Kanadský fotograf Edward Burtynsky je majstrom tejto postindustriálnej nádhery. Jeho zábery, najčastejšie zachytené z vrtuľníka či satelitu, sú na prvý pohľad surrealistické a veľkolepé. Majú však aj zlovestný dokumentárny záber.

Jeho veľkoformátové fotografie estetizujú ťažbu, odlesňovanie, priemyselný odpad a rozpad, obrovské skládky, plast, gumu či mechanické stroje, ktoré sú také obrovské, že vyzerajú ako kryštalické formácie. Zachytáva aj husté ľudské sídla, ktoré z vtáčej perspektívy vyzerajú ako zamorené oblasti.

Edward Burtynsky, Dandora Landfil (Nairobi, Kenya, 2016). Zdroj: bbc.com

„Väčšina ľudí by kráčala skládkou a predpokladala, že tam nie je žiadny obraz,“ povedal Burtynsky, „ale vždy tam je. Stačí ho len nájsť.“ Jedna z jeho slávnych ukážok zobrazuje kopy vyradených pneumatík v Kalifornii, ďalšia jednu z najväčších otvorených baní na svete. Jej obrysy sa na fotografii Chuquicamata dostávajú až do nepríjemnej symetrie. Aj týmto spôsobom Edward zachytáva svoj antiidylický pohľad na svet.

Fotografie toho, ako človek zjazvil našu planétu
Edward Burtynsky, Morenci Mine Clifton (Arizona, USA, 2012). Zdroj: bbc.com

Nositeľ Nobelovej ceny Paul Jozef Crutzen upozorňoval na ľudskú činnosť, ktorá ovplyvňuje klimatické zmeny a životné prostredie. Inšpirovaný touto myšlienkou, Burtynsky navštívil 20 krajín v priebehu piatich rokov. Tvrdí: „Sme veľmi blízko toho, aby sme sa stali páchateľmi veľkého zániku.“ Upozornil na Floridu, v ktorej je ťažba fosfátov nevyhnutná pre priemyselné poľnohospodárstvo. Miesta, na ktorých prebehla ťažba, sa zvyčajne nedokážu vrátiť späť do svojho pôvodného stavu kvôli znečisteniu.

Fotografie toho, ako človek zjazvil našu planétu
Edward Burtynsky, Saw Mills (Lagos, Nigéria, 2016). Zdroj: bbc.com

V knihe Edwarda Burtynskyeho s názvom Anthropocene nájdete multidisciplinárny súbor prác od svetoznámych umelcov, ako je Nicholas de Pencier a Jennifer Baichwal. Kombináciou umenia, filmu, virtuálnej reality, rozšírenej reality a vedeckého výskumu študuje tento projekt ľudský vplyv na stav, dynamiku a budúcnosť Zeme.

Fotografie toho, ako človek zjazvil našu planétu
Edward Burtynsky, Pengah Wall (Národný park Komodo, Indonésia, 2017). Zdroj: bbc.com

Burtynskyho obrazy ponúkajú pohľad na to, ako konzumujeme našu planétu znepokojujúcou rýchlosťou. Letecké zábery tohto talentovaného fotografa sú grafické pripomienky niečoho, čo sa mnohí rozhodli ignorovať. Zachytáva napríklad aj chudobné komunity v Nigérii, ktoré začali kradnúť ropu z potrubí. Tieto činnosti uvoľňujú objemy surových a toxických vedľajších produktov do okolitých lesov a vodných plôch.

PREČÍTAJTE SI TIEŽ  Most v strede ničoho sa teší veľkej obľube umelcov. Pozrite sa na úžasné optické ilúzie, ktoré vďaka nemu možno vytvoriť
Fotografie toho, ako človek zjazvil našu planétu
Edward Burtynsky, Oil Bunkering Niger Delta (Nigéria, 2016). Zdroj: bbc.com

Eko fotografia

Nie je len fotografom. Považuje sa aj za ochrancu životného prostredia a svoj život venuje svedectvu „nezmazateľných značiek, ktoré ľudstvo zanechalo na geologickej tvári našej planéty.” Inými slovami, čoraz výraznejších jaziev a škvŕn, ktoré spôsobil priemysel a rozsiahla ľudská činnosť. Ako príklad sa dajú uviesť sfarbené vrstvy starého morského dna, ktoré spôsobili tunelovacie stroje 350 metrov pod Bereznikim v Rusku.

Fotografie toho, ako človek zjazvil našu planétu
Edward Burtynsky, Uralkali Potash Mine (Berezniki, Rusko, 2017). Zdroj: bbc.com

Burtynsky vysvetľuje, že toto nie sú následky len súčasného vývoja. Napríklad mramorové lomy v Carrara boli ťažené od čias starovekého Ríma. Tento kameň používal dokonca aj Michelangelo. Negatívna architektúra, ktorú tvoria ľudia v kameňolomoch, je dostatočne veľká na to, aby bola viditeľná z vesmíru.

Fotografie toho, ako človek zjazvil našu planétu
Edward Burtynsky, Carrara Marble Quarries, Cava di Canalgrande (Carrara, Taliansko, 2016). Zdroj: bbc.com

Na druhej strane Burtynskyho fotografie rozľahlých veterných elektrární a solárnych zariadení dokumentujú posun smerom k udržateľnosti stavu našej planéty. Rovnako aj obrovská akcia ťažby a čistenia lítia, ktorú zachytáva v púšti Atacama v Čile. Hoci vyzerá nepríjemne a zničene, existuje vízia, že autá raz budú poháňané lítiovými batériami. Tie nám umožnia postupne odstraňovať fosílne palivá.

Zdroje: bbc.comtheanthropocene.org

Google+ Linkedin