fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Syndróm pracovného vyhorenia sa môže týkať aj vás! Ako sa ho zbaviť?

Pracovné vyhorenie vás môže dostihnúť aj v prípade, že vás vaša práca prenáramne baví. Aké sú jeho príznaky a ako sa ho môžete zbaviť?

Svetová zdravotnícka organizácia oznámila v máji tohto roku svoju 11. revíziu medzinárodnej klasifikácie chorôb, ktorá obsahuje aktualizovaný a oveľa podrobnejší záznam o pracovnom vyhorení. Doteraz WHO definovala tento syndróm ako „stav vitálneho vyčerpania.“

Po novom je klasifikovaný ako „syndróm koncipovaný ako dôsledok chronického stresu na pracovisku, ktorý nebol úspešne zvládnutý.“ Organizácia tiež zdôrazňuje, že syndróm vyhorenia sa špecificky týka práce a nemal by sa uplatňovať na opis skúseností v iných oblastiach života.

pracovné vyhorenie

Kto syndróm vyhorenia pomenoval?

Termín pracovné vyhorenie alebo syndróm vyhorenia pochádza z roku 1974. Podľa portálu SciShowPsych ho vtedy prvýkrát použil psychológ Herbert Freudenberger vo svojom spise. Výraz použil na opísanie symptómov, ktoré mali jeho kolegovia v nemocnici v New Yorku.

Všimol si, že v počas určitého obdobia zažili jeho kolegovia v nemocnici zvláštne symptómy. Boli napríklad menej motivovaní a kvalita ich práce sa zhoršila aj napriek tomu, že sa snažili. Okrem toho boli aj fyzicky a psychicky vyčerpaní a občas sa u nich objavili bolesti hlavy, nespavosť a ďalšie príznaky súvisiace so stresom. Herbert Freudenberger si uvedomil, že aj on sám má tieto príznaky.

pracovné vyhorenie

Pracovné vyhorenie a jeho príznaky

Podľa portálu verywellmind.com patria medzi príznaky pracovného vyhorenia nasledujúce body:

  • Jednotlivci, ktorí zažívajú syndróm vyhorenia, považujú svoje zamestnanie za čoraz stresujúcejšie a frustrujúcejšie.
  • Chronický stres môže viesť k fyzickým príznakom, ako sú bolesti hlavy a žalúdka alebo črevné problémy.
  • Syndróm vyhorenia spôsobuje, že ľudia sa cítia vyčerpaní, unavení a neschopní si poradiť.
  • Majú nedostatok energie na správne vykonanie práce, emocionálny dištanc a sklon k cynizmu v práci.
  • Pracovné vyhorenie ovplyvňuje najmä každodenné úlohy v práci, ale aj doma. Najmä, ak úlohou jednotlivca s týmto syndrómom je aj starostlivosť o rodinných príslušníkov.
  • Jednotlivci s vyhorením sú negatívni v plnení svojich úloh, majú ťažkosti s koncentráciou a často im chýba kreativita.

Prečítajte si 13 úžasných psychologických faktov, ktoré vás prekvapia i poučia.

pracovné vyhorenie

Prevencia a liečba

Aj napriek tomu, že si myslíte, že ste vyhorení až na popol, tento stav nie je nezvratný. Môžete svoju situáciu zlepšiť napríklad niektorými z nasledujúcich krokov.

  1. Môžno vám pomôže rozhovor s vašim šéfom. Porozprávajte sa o probléme a vytvorte zdravšie pracovné prostredie.
  2. V niektorých prípadoch môže byť potrebná zmena pracovnej pozície alebo nové zamestnanie.
  3. Skúste sa o seba viac starať. Jedzte zdravšie, majte pravidelný pohyb a tiež by ste mali mať výdatný spánok. To všetko pomáha zmierniť stres.
  4. Dovolenka vám môže ponúknuť dočasnú úľavu. Týždeň mimo kancelárie ale nebude stačiť na to, aby ste prekonali syndróm vyhorenia. Kľúčom k boju proti vyhoreniu sú pravidelne naplánované prestávky v práci.
  5. Ak žiadna z týchto rád nezaberie aj po vašom opakovanom úsilí, mali by ste vyhľadať odbornú pomoc.

Zdroj: themuse.com, youtube.com, verywellmind.com

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií