fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Nie je cukor ako cukor: TOTO je 10 prírodných alternatív, pri ktorých neutrpí štíhla línia

Prvá vec, ktorú všetci odborníci v oblasti zdravého stravovania odporúčajú, je znížiť príjem cukru. Cukor má totiž pre naše zdravie len malý úžitok. Okrem toho, jeho energetická hodnota je 398 kcal na 100 g. Je však ťažké vzdať sa všetkých tých sladkostí, keď chutia tak skvele, všakže. 

Pozrite si náš redakčný výber 10 prírodných sladidiel, ktoré vám pomôžu zabudnúť na cukor a aj tak si zamaškrtiť.

10. Kokosový cukor

Napriek svojej vysokej energetickej hodnote má kokosový cukor nízky glykemický index. V súčasnosti je GI kokosového cukru stanovený na hodnotu okolo 30 – 35. Okrem sladivých látok obsahuje aj celé spektrum výživných látok, ako draslík, dusík, fosfor, vápnik, horčík, sodík a stopový obsah zinku, mangánu, železa a medi. Čo sa týka vitamínov, nájdeme v ňom najmä vysoký obsah vitamínov skupiny B a vitamín C.

Ďalej obsahuje 16 aminokyselín a inulín (vlákninu), ktorý sa postará o pomalšie vstrebávanie glukózy. V kokosovom cukre sa teda nachádza približne 75 % sacharózy (v stolovom cukre sa nachádza 100 % sacharózy, bežný cukor je vlastne sacharóza), nasledujú glukóza a fruktóza v množstve 3 – 9 % (každá). Je výborný aj pre diabetikov. Dopĺňa sportujeme.sk

Zdroj: brightside.me

Ako ho používať všade, kde ste zvyknutí sypať klasický biely cukor.

9. Jačmenný slad

Zrýchľuje metabolizmus, posilňuje imunitný systém a dokonca zlepšuje zrak. Často sa používajú v pekárstve, pri výrobe piva a ovocných vín. Obsahuje bielkoviny, vitamíny a minerálne látky. Z vitamínov je tu veľké množstvo niacínu, riboflavínu, vitamínu B6 a tiež thiamín a kyselina listová. Z minerálov – vápnik, sodík, horčík, fosfor, chlór, meď, mangán, selén a železo. Neobsahujú žiadne tuky ani cholesterol.

Zdroj: brightside.me

Ako ho používať najlepšie pri pečení. Cesto bude mať vďaka nemu zaujímavú chuť a pečivo zas chrumkavú kôrku.

8. Sirup agáve

Napriek tomu, že je agávový sirup značne kalorický, je omnoho sladší ako cukor, čo znamená, že ho možno pridať v menšom množstve. Samozrejme, je to aj oveľa zdravšie, pretože je bohatý na draslík, vápnik a železo. Keďže je glykemický index tohto sladidla nižší, jeho konzumáciou nie je zaťažovaný pankreas. V porovnaní s klasickým cukrom má aj vyššie pH. Vďaka tomu neprekysľuje organizmus a nedochádza tak k zvýšenému vyplavovaniu niektorých minerálov z tela. Jačmenný slad tiež pozitívne ovplyvňuje metabolizmus či imunitu jedinca.

Zdroj: brightside.me

Ako ho používať do akýchkoľvek nápojov a koktailov. Nie je tak hustý ako med a dokonale sa rozpúšťa vo vode.

7. Melasa

Silná a sladká melasa je bohatá na minerály a vitamíny B. Chutí rovnako ako cukor, takže si ani nemusíte všimnúť rozdiel. Jej ďalšie benefity sme spomínali v tomto článku

Zdroj: brightside.me

Ako ju používať je vhodná pre pečené jedlá a dezerty.

6. Datle

Zdravé a výživné ovocie, ktoré sa odporúča konzumovať na desiatu alebo olovrant. Pre svoj slad sú skvelou náhradou bieleho cukru. Sú bohatým a významným zdrojom vitamínu A a vitamínov B, draslíka, chlóru, železa a medi. Ide o bohatý a rýchly energetický zdroj pre ľudský organizmus, preto sú jedinečné pre doplňovanie energie pri maratóne alebo počas prípravy naň. Sú jedinečným zdrojom energie aj pre cyklistov. 100 g datlí obsahuje približne 300 kcal.

A to nie je všetko:

  • Sušené datle sú bohaté na draslík a vitamíny B1 a A.
  • Sušené datle predstavujú koncentrovanejší zdroj niacínu, medi, železa a horčíka ako datle čerstvé (100 g sušených datlí prispieva k výžive asi 1/8 odporúčanej dennej dávky všetkých týchto látok).
  • Čerstvé datle sú lepším zdrojom vitamínu C (100 g čerstvých predstavuje takmer 1/3 odporúčanej dennej dávky).
  • Čerstvé i sušené ďatle sú výživné enormným obsahom cukru (25 – 55 %, 100 g čerstvých datlí obsahuje 107 kcal, sušených 277 kcal).
  • Sú užitočným zdrojom rozpustnej vlákniny, pôsobia ako preháňadlo.
Zdroj: brightside.me

Ako ich používať je viac ako zrejmé, že ich nemôžete pridať priamo do čaju alebo kávy, no môžete ich brať ako alternatívu miesto cookies alebo iných sladkostí, ktoré ste zvykli jedávať ku káve alebo čaju. Zakúpiť si môžete tiež datľový sirup alebo datľovú pastu, ktorá je skvelá pri príprave dezertov.

5. Morušový sirup

Na východe sa moruše nazývajú „kráľovné bobuľového ovocia”, pričom sa im pripisujú liečivé vlastnosti. Morušový sirup pôsobí proti bolestiam v krku a podporuje odkašliavanie. Pomáha aj pri vyprázdňovaní. Obsahuje vitamíny C, E a vitamíny skupiny B, pektiny, karoten, organické kyseliny a minerálne látky, ako draslík, fosfor, kremík, železo, horčík i vápnik.

Zdroj: brightside.me

Ako ho používať – na sladenie nápojov a dezertov.

4. Cirkový cukor

Vyrába sa z miazgy sladkého ciroku, ktorý môže byť použitý aj ako cukor. V Číne je známy od staroveku, už vtedy poznali jeho priaznivé účinky na ľudský organizmus. Má iba približne polovicu kalórií ako obyčajný cukor.

Zdroj: brightside.me

Ako ho používať – na sladenie nápojov, do cesta či na dezerty.

3. Tekutý hroznový cukor

Jeho silnou stránkou je:

  • nízkokalorická hodnota,
  • čistá produkcia,
  • zdraviu prospešné vlastnosti.
prírodné alternatívy cukru
Zdroj: brightside.me

Ako ho používať – na sladenie nápojov, do cesta či na dezerty.

2. Javorový sirup

Nie je výborný iba na palacinky. Nízky obsah kalórií znižuje riziko vzniku rakoviny a cukrovky. Používa sa veľmi jednoducho a skvele chutí. Javorovým sirupom môžete pri varení a pečení nahradiť biely cukor v pomere 3 diely sirupu za 4 diely cukru. 

Okrem sacharózy obsahuje vitamíny radu B, vápnik, železo a stopové množstvá ďalších minerálnych látok.

Ďalšie benefity:

  • Má množstvo antioxidantov.
  • Pomáha udržiavať pokožku zdravú (môže pomôcť znížiť začervenanie, škvrny, suchosť a zápal; skúste skombinovať javorový sirup s mliekom alebo jogurtom a potom ho vmiešajte do ovsených vločiek s medom. Následne aplikujte na tvár, hydratujete tým pokožku a zničíte baktérie).
  • Pomáha bojovať proti zápalovým ochoreniam (ako prevencia pri zápalových ochoreniach, vrátane artritídy, zápalového ochorenia čriev a srdcových ochorení).
  • Chráni pred rakovinou.
  • Dodáva telu dôležité vitamíny a minerály (všetky sme už napísali vyššie).
  • Zlepšuje trávenie. 
prírodné alternatívy cukru
Zdroj: brightside.me

Ako ho používať na marinády, dresingy na šaláty a do cesta.

1. Stévia

Absolútny líder medzi nízkokalorickými náhradami – má nulovú kalorickú hodnotu. Stevia je veľmi žiadaná u tých, ktorí si prísne strážia ručičku na váhe. Nielen, že obsahuje iba 18 kcal na 100 gramov, ale je tiež 25-krát sladšia ako cukor, takže stačí pridať len trošičku. Nájdete v nej i minerály a vitamíny, ako vápnik, draslík, chróm, kobalt, železo, magnézium, mangán, fosfor, selén, kremík, zinok, vitamín C, betakarotén (vitamín A), riboflavín (vitamín B2), tiamín (vitamín B1), niacín (vitamín B3), tokoferol (vitamín E), bioflavonoidy (vitamín P) a vitamín K. Sušené lístky stévie sú dokonca sladšie než čerstvé. Z jedného kríčka je možno zozbierať až pol kila sušiny ročne. Toto množstvo predstavuje neuveriteľných 100 až 150 kilogramov bieleho cukru.

Stévia vďaka svojmu zloženiu pomáha urýchľovať hojenie rán, porezaní či uštipnutí hmyzom. Stabilizuje hladinu cukru v krvi, zlepšuje trávenie, kožné problémy, ako je akné, ekzém či dermatitída, má antibakteriálne účinky, čo pomáha najmä pri problémoch v ústnej dutine a zubnom kaze. Vedci sa domnievajú, že glykozidy steviolu extrahované zo Stévie by mohli liečiť diabetes druhého typu.

prírodné alternatívy cukru
Zdroj: brightside.me

Ako ju používať – kdekoľvek namiesto cukru.

Zdroj: sportujeme.sk, kamzakrasou.sk, behame.sk, bioland.sk, webnoviny.sk, steviacukrova.sk, brightside.me

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií