fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Rebríčku zákaznícky najobľúbenejších značiek na Slovensku kraľuje opäť Martinus

Zákaznícka skúsenosť vplýva na finančné výsledky spoločností, ukázalo porovnanie uplynulých ročníkov prieskumu Zákaznickej skúsenosti na Slovensku za rok 2022.

Máte tip? napíšte nám mailom

22.3.2023 (SITA.sk) – Zákaznícka skúsenosť vplýva na finančné výsledky spoločností, ukázalo porovnanie uplynulých ročníkov prieskumu Zákaznickej skúsenosti na Slovensku za rok 2022.

Spoločnosť KPMG na Slovensku zverejnila výsledky 6. ročníka prieskumu zákazníckej skúsenosti (CX) na Slovensku za rok 2022. Vedúcu pozíciu si už po piaty raz obhájilo kníhkupectvo Martinus pred sieťou lekární Dr.Max a reťazcom dm drogerie markt. Skokanom roka je Tatra banka, ktorá si zlepšila svoje skóre a postúpila v hodnotení o 51 miest. Po dvoch rokoch sa do prieskumu vrátil sektor Cestovanie, v rámci ktorého sa objavil aj nováčik roka – známy online rezervačný portál Booking.com.

Celkové hodnotenie zákazníckej skúsenosti na Slovensku z roka na rok rastie. V aktuálnom ročníku nášho prieskumu si viac ako 64 % značiek medziročne zlepšilo svoje hodnotenie, čím nasledujeme celosvetový trend rastúcej spokojnosti. Najväčší nárast v porovnaní s rokom 2021 zaznamenali sektory Logistika a Verejný sektor. Celkovo najlepšie hodnoteným sektorom v prieskume sa stal sektor Maloobchodu, ktorého priemerné hodnotenie v rámci CEE regiónu sa nachádza 3,2 % nad priemerom trhu. Z tejto kategórie sú aj lídri prieskumu: Martinus, Dr.Max a dm drogerie markt.

Tab.1 – Rebríček zákaznícky najobľúbenejších značiek na Slovensku za rok 2022, KPMG CX Study:

Vplyv zákazníckej skúsenosti na finančnú výkonnosť firmy

Udalosti uplynulého roka, najmä mimoriadny nárast inflácie, ovplyvnili správanie zákazníkov. V aktuálnych výsledkoch štúdie sa však tieto skutočnosti prejavujú len čiastočne, keďže v čase zberu dát ešte téma inflácie nebola tak výrazna, ako v ďaľších obdobiach roka 2022.

Prečítajte si tiež:
V Dolných Našticiach havaroval vetroň, skončil v korunách stromov (foto)

“V prostredí pretrvávajúcej nestability zákazníci viac premýšľajú nad tým, kde a na čo míňajú svoje peniaze. Firmy sa museli strategicky pripraviť na dôsledky nepriaznivej ekonomickej situácie a poklesu disponibilných príjmov svojich zákazníkov. Nie vždy si ale uvedomujú, že práve dobrá zákaznícka skúsenosť je jednou z ciest, ako si udržať zákazníka aj v náročných obdobiach. V konečnom dôsledku, ak je zákaznícka skúsenosť robená dobre, spoločnosti môže priniesť lepšie finančné výsledky,” vysvetľuje Peter Rado, senior manažér KPMG na Slovensku.

Súvislosť medzi kvalitou zákazníckej skúsenosti a finančnými výsledkami spoločností sme analyzovali na základe výsledkov firiem, ktoré sa nachádzali v predchádzajúcich ročníkoch štúdie. Z analýzy vyplynulo, že firmy s nadpriemerným CX skóre vykázali priemerný rast tržieb na úrovni 6 %, zatiaľ čo spoločnostiam s podpriemerným CX skóre sa tržby zvýšili v priemere o 4 %. Ešte väčší rozdiel je pri porovnaní firiem z prvej a poslednej desiatky. Kým firmám z top 10 rástli tržby priemerne o 8 %, tým z opačného konca rebríčka naopak klesali o 1 %. Z detailnejšej analýzy sektoru maloobchodu vyplynulo, že okrem rýchlejšieho rastu, firmy úspešné v CX dosahujú aj vyššiu mieru ziskovosti ako je trhový priemer.

“Od momentu založenia spoločnosti Martinus je zákaznícka skúsenosť základom, na ktorom staviame všetko ostatné. Sme presvedčení, že práve tá je dôvodom, prečo sa k nám zákazníci opakovane vracajú. Spôsob, akým chceme rozvíjať knižný trh, je zároveň receptom na úspech v rebríčku, ktorý si mimoriadne ceníme,” hovoríJuraj Šlesár, Chief Marketing Officer spoločnosti Martinus.

Prečítajte si tiež:
Naď o mne šíri klamstvá, tvrdí Sulík v súvislosti so systémom S-300

“Finančný rast je pre nás výsledkom viacerých faktorov, zákaznícku skúsenosť nevynímajúc. Predovšetkým ho však vnímame ako vedľajší efekt snahy neustále zlepšovať naše služby a prepájať čitateľov s knihami, ktoré v nich rozvíjajú to dobré,” dodáva Juraj Šlesar.

Dáta ako podmienka personalizácie zákazníckej skúsenosti

Výsledky prieskumu potvrdzujú, že čoraz viac zákazníkov oceňuje personalizovaný prístup. V digitálnom svete možno cestu zákazníka personalizovať len s pomocou dát a ich podrobnej analýzy. Napriek tomu, že slovenské firmy zaostávajú vo využívaní dát za európskym priemerom, spoločnosti v top pozíciách rebríčka dosahujú v pilieri Personalizácia až trojnásobne lepšie hodnotenie v rámci Net promoter score (NPS) oproti priemeru na slovenskom trhu. Tieto spoločnosti pôsobia najmä v sektore Reštaurácie a rýchle občerstvenie, Maloobchod a Logistika.

O prieskume

Prieskum zákazníckej skúsenosti organizuje spoločnosti KPMG na Slovensku už po šiestykrát. Cieľom bolo zistiť stav zákazníckej skúsenosti naprieč značkami a sektormi. Zúčastnilo sa ho viac ako 2500 respondentov, ktorí poskytli celkovo vyše 26-tisíc odpovedí. Do prieskumu bolo zaradených 134 značiek pôsobiacich na slovenskom trhu v 10 sektoroch: Maloobchod, Reštaurácie a rýchle občerstvenie, Logistika, Obchodné reťazce s potravinami, Finančné služby, Zábava a voľný čas, Energetika, Cestovanie a hotely, Telekomunikácie, Verejný sektor.

Viac informácií a plné znenie štúdie s výsledkami za jednotlivé sektory k dispozícii na stiahnutie: KPMG – Najobľúbenejšie značky na Slovensku za rok 2022

Informačný servis

Viac k témam: Prieskum, zákaznícka skúsenosť
Zdroj: SITA.sk – Rebríčku zákaznícky najobľúbenejších značiek na Slovensku kraľuje opäť Martinus © SITA Všetky práva vyhradené.

Máte tip? napíšte nám mailom
Mohlo by sa vám páčiť

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií