fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Revolučný Boeing? Toto lietadlo je extrémne rýchle a najdlhšie na svete

Čo sa dá kúpiť za 76 miliárd dolárov? Napríklad 150 lietadiel. Ako to urobila spoločnosť Emirates, keď si objednala 35 kusov lietadiel Boeing 777-8X a 115 kusov Boeing 777-9X. Tento obchod sa dostal svojou hodnotou na úplne prvé miesto v histórii predaja amerických lietadiel.

Cestujúci, ktorí obľubujú leteckú dopravu, sa majú tento rok na čo tešiť. Prichádzajú na trh rýchlejšie lietadlá prispôsobené na dlhé trasy.

Najnovšou inováciou spoločnosti Boeing je extrémne tenké, sklopné krídlo, ktoré podľa tlačového vyhlásenia od spoločnosti prinesie bezprecedentnú aerodynamickú účinnosť. Nový model sa môže pochváliť rozšíreným rozpätím krídiel 170 stôp (približne 52 metrov), ktoré je možné dosiahnuť pomocou jeho nosníka. Lietadlo bude mať dĺžku 263 stôp (vyše 80 metrov), čím sa stane najdlhším na svete.

Nový Boeing 777x bude mať dĺžku 263 stôp (vyše 80 metrov). Zdroj: CNN

Počas vývoja, ktorý je stále v koncepčnej fáze, inžinieri dokázali získať zvýšenú maximálnu rýchlosť od plánovanej Mach 0,70-0,75 až na Mach 0,80. To bolo možné zmenou klopenia krídla a optimalizáciou nosnej konštrukcie, podľa uvoľnenia, zmeny, ktorá umožňuje priehradovému nosníku efektívnejšie sa zdvihnúť.

Boeing vyvíjal krídlo v spolupráci s NASA takmer desať rokov.

Ich práca je súčasťou programu Subsonic Ultra Green Air Research, ktorý podporuje vývoj menej hlučných a efektívnejších lietadiel, ktoré majú za cieľ aj zlepšiť svoj výkon. Lietadlá BBJ 777X budú mať rozlohu 11 645 námorných míľ (21 570 km), čo im umožní ponúknuť najdlhší komerčný let na svete.

Jedinečný Concorde

Najnovší Boeing síce dokáže letieť rýchlejšie ako bežné lietadlá, nedosahuje však rýchlosť kedysi najrýchlejšieho lietadla na svete.

Aérospatiale-BAC Concorde bolo jediné komerčne prevádzkované nadzvukové dopravné lietadlo v západnom svete (vyradené z komerčnej prevádzky v roku 2003), s maximálnou rýchlosťou 2,04 machov (2 330 km/h). Concorde bol spoločným projektom Francúzskaa Spojeného kráľovstva na základe dohody vlád oboch krajín z 29. novembra 1962. Paralelným a fyzicky veľmi podobným projektom bol sovietsky Tupolev Tu-144.

Concorde bol vyvinutý v šesťdesiatych rokoch a vzbudil v tej dobe u leteckých spoločností veľký záujem. V roku 1967 si tri lietadlá objednala napríklad i nemecká Lufthansa, tá však nakoniec Concorde nikdy neprevádzkovala. Spolu prevádzkovali Concorde len 4 letecké spoločnosti: národné letecké spoločnosti Británie a Francúzska a prechodne dvaja zmluvní dopravcovia, z toho jeden z USA.

V čase od 15. augusta do 17. augusta 1995 sa podaril Concordu najrýchlejší let okolo sveta za 31 hodín, 27 minút a 49 sekúnd. Meral sa pritom celkový čas od štartu v Paríži až po opätovné pristátie, vrátane medzipristátí. 7. februára 1996 preletel Concorde spoločnosti British Airways trasu New York – Londýn za 2 hodiny, 52 minút a 59 sekúnd. To je dodnes najrýchlejší prelet cez Atlantický oceán v civilnom lietadle.

Vývoj Concordu v podstate umožnila štátna účasť Francúzska i Veľkej Británie. V bežnej prevádzke dosahoval Concorde zisky len občas. Okrem rekordných výkonov v nadzvukových letoch bol najvýznamnejší prínos lietadla z hľadiska technického pokroku v leteckom priemysle (spolu s jeho sovietskym proťajškom Tupolev 144), z ktorého dodnes ťažia výrobcovia lietadiel.

Zdroj: cnn.com / Jack Guy, airliners.sk

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií

"