fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Riaditeľ bratislavskej cirkevnej základnej školy Narnia Roman Baranovič: V otázke digitálnych technológií sme niekde zastali

Máte tip? napíšte nám mailom

Maturity, štátnice či iné skúšky máš už zrejme za sebou, a tak ťa čaká leto plné možností. Okrem brigády ho môžeš využiť aj inak – tým, že budeš na sebe makať. Nemusí to byť len ranný beh, učenie sa cudzieho jazyka alebo čítanie svetovej klasiky. Môžeš sa učiť základy programovania. 

U nás zatiaľ neprebádané územie, ale napríklad v takom Anglicku je to zaradené do školských osnov už na prvom stupni základných škôl. Základy programovania by mali byť aj podľa slovenských expertov súčasťou základného vzdelania. Učením sa programovať si dieťa osvojuje vzácne zručnosti: predstavivosť, kreativitu, kritické myslenie či schopnosť riešiť problémy v každodennom živote.

Na rozdiel od Veľkej Británie totiž podľa Radovana Debnára z Learn2Code, ktorý je aj tvorcom online vzdelávacej platformy KidsCodr, „na Slovensku používame zastarané spôsoby výučby, nezameriavame sa na kreativitu a algoritmické myslenie. Štátne dotácie na výučbu informatiky sú nízke, dôležitosť technológií v našom živote pritom narastá.“ 

Úloha školy v digitálnom prostredí

Riaditeľ bratislavskej cirkevnej základnej školy Narnia, Roman Baranovič, upozorňuje, že jednou z dôležitých úloh školy je pripraviť dieťa do budúcnosti. „Väčšina učiteľov a škôl žiaľ stále nevníma digitálny svet ako bežnú súčasť reality detí aj dospelých. V otázke digitálnych technológií sme niekde zastali. Dospelí nevedia deti dostatočne pripraviť na digitálny svet a to sa im môže rýchlo vymknúť z rúk,“ myslí si Baranovič.

R. Baranovič na Galaxiáde, súťaži v programovaní pre deti základných škôl. Zdroj: Gabriela Pružincová

Práve Veľká Británia sa v roku 2014 stala prvou európskou krajinou, ktorá programovanie povýšila na povinný predmet vo všetkých ročníkoch základných škôl. Britské deti majú navyše možnosť bezplatne sa vzdelávať v programovaní aj po škole. Iniciatívy ako Young Rewired State, Code Academy či Code Club organizujú bezplatné voľnočasové programátorské kurzy po celej krajine. Dôležitosť programátorských si uvedomujú aj vo Fínsku, Nórsku či Estónsku.

Prečítajte si tiež:
Týchto zopár surovín môžete pokojne jesť aj po záruke

Programovanie pre všetkých

Podľa R. Debnára by aj slovenské deti mali mať programovanie ako predmet v osnovách už od prvého stupňa základných škôl. „Postupne by sa vyprofilovali žiaci, ktorých to bude baviť a budú chcieť ďalej študovať samovzdelávaním alebo na krúžkoch. V ideálnom prípade im učiteľ priamo na hodinách sprostredkuje zaujímavé koncepty. Už na základnej škole by mali vedieť, v čom spočíva programovanie robotov, či ovládať programovací jazyk tvorby hier. Aby si už v nízkom veku dokázali niečo sami vytvoriť.“

Zdroj: Gabriela Pružincová

Situácia na Slovensku naráža nielen na zastarané učebné osnovy, ale neraz aj na predsudky rodičov, ktorí sa podľa R. Baranoviča pri slovách počítač, počítačové hry, programovanie  často vydesia. Hovorí, že „aktivity svojich detí sa snažia obmedziť, prípadne úplne prerušiť, a to obyčajne bez toho, aby skutočne rozumeli tomu, či na mobiloch, tabletoch, laptopoch zabíjajú čas alebo ho trávia zmysluplnou činnosťou.“

Baranovič ďalej pokračuje a myslí si, že rodičia mali dieťa podporovať v zmysluplnom využívaní IT technológií. „Hovorí sa tomu Digital parenting. Ide o sprevádzanie rodiča digitálnym svetom svojho dieťaťa. Je to však oblasť, ktorú naša spoločnosť ešte nepozná. Chvíľu potrvá, kým pochopíme, že našim deťom potrebujeme byť aj vo svete technológií rovnocenným partnerom.“

Moderné programovacie prostredia pre deti

Dnešné programovacie prostredia špeciálne vyvinuté pre deti prešli v porovnaní s minulosťou obrovským prerodom. „V programovacích prostrediach určených pre deti, ako napríklad Scratch, skladáme kód z blokov podobne ako pri stavebnici. Deti môžu experimentovať, programovanie ich teší, môžu zapojiť kreativitu a vlastné nápady,“ vysvetľuje lektor detského programovacieho prostredia Scratch Ľuboš Jaroš. 

„Deti môžu programovať hry s vlastnými pravidlami, nakresliť svoje postavičky, a tak vymyslieť nový svet. To podporuje ich predstavivosť a kreativitu. Programovanie zlepšuje riešenie problémov. Ak narazia na problém v kóde, hľadajú cestu, ako ho vyriešiť. Podobne aj v bežnom živote sa s väčšou pravdepodobnosťou problému postavia tvárou v tvár a začnú hľadať riešenie,“ dodáva učiteľ programovania.

Prečítajte si tiež:
Rozhovor s pedofilom ll.: „Svoju sexuálnu frustráciu riešim masturbáciou."
Zdroj: Gabriela Pružincová

Profesionáli už po strednej škole

Pre starších žiakov by malo byť programovanie najmä praktickým prínosom.  Základnú školu by mal žiak podľa R. Debnára ukončiť s  prehľadom o rôznych IT technológiách a programovaní ako takom. Pred nástupom na strednú školu by mal mať jednoznačnú predstavu, či ho programovanie napĺňa a chce ho aj naďalej študovať.

„Študent so záujmom o programovanie a o IT  by sa mal naučiť naprogramovať mobilné či webové aplikácie, ovládať základy dizajnu, úpravy vizuálnych formátov, postrihať video. Strednú školu by mal opúšťať s praktickými zručnosťami, ktoré využije v každodennom živote. V momente, keď bude potrebovať vlastnú webstránku, či postrihať video, by to mal po strednej škole dokázať bez toho, že bude musieť platiť drahým firmám za nenáročnú zákazku.“

 

Tak čo, idete na to?

Máte tip? napíšte nám mailom

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií