fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Riaditeľ bratislavskej cirkevnej základnej školy Narnia Roman Baranovič: V otázke digitálnych technológií sme niekde zastali

Maturity, štátnice či iné skúšky máš už zrejme za sebou, a tak ťa čaká leto plné možností. Okrem brigády ho môžeš využiť aj inak – tým, že budeš na sebe makať. Nemusí to byť len ranný beh, učenie sa cudzieho jazyka alebo čítanie svetovej klasiky. Môžeš sa učiť základy programovania. 

U nás zatiaľ neprebádané územie, ale napríklad v takom Anglicku je to zaradené do školských osnov už na prvom stupni základných škôl. Základy programovania by mali byť aj podľa slovenských expertov súčasťou základného vzdelania. Učením sa programovať si dieťa osvojuje vzácne zručnosti: predstavivosť, kreativitu, kritické myslenie či schopnosť riešiť problémy v každodennom živote.

Na rozdiel od Veľkej Británie totiž podľa Radovana Debnára z Learn2Code, ktorý je aj tvorcom online vzdelávacej platformy KidsCodr, „na Slovensku používame zastarané spôsoby výučby, nezameriavame sa na kreativitu a algoritmické myslenie. Štátne dotácie na výučbu informatiky sú nízke, dôležitosť technológií v našom živote pritom narastá.“ 

Úloha školy v digitálnom prostredí

Riaditeľ bratislavskej cirkevnej základnej školy Narnia, Roman Baranovič, upozorňuje, že jednou z dôležitých úloh školy je pripraviť dieťa do budúcnosti. „Väčšina učiteľov a škôl žiaľ stále nevníma digitálny svet ako bežnú súčasť reality detí aj dospelých. V otázke digitálnych technológií sme niekde zastali. Dospelí nevedia deti dostatočne pripraviť na digitálny svet a to sa im môže rýchlo vymknúť z rúk,“ myslí si Baranovič.

R. Baranovič na Galaxiáde, súťaži v programovaní pre deti základných škôl. Zdroj: Gabriela Pružincová

Práve Veľká Británia sa v roku 2014 stala prvou európskou krajinou, ktorá programovanie povýšila na povinný predmet vo všetkých ročníkoch základných škôl. Britské deti majú navyše možnosť bezplatne sa vzdelávať v programovaní aj po škole. Iniciatívy ako Young Rewired State, Code Academy či Code Club organizujú bezplatné voľnočasové programátorské kurzy po celej krajine. Dôležitosť programátorských si uvedomujú aj vo Fínsku, Nórsku či Estónsku.

Programovanie pre všetkých

Podľa R. Debnára by aj slovenské deti mali mať programovanie ako predmet v osnovách už od prvého stupňa základných škôl. „Postupne by sa vyprofilovali žiaci, ktorých to bude baviť a budú chcieť ďalej študovať samovzdelávaním alebo na krúžkoch. V ideálnom prípade im učiteľ priamo na hodinách sprostredkuje zaujímavé koncepty. Už na základnej škole by mali vedieť, v čom spočíva programovanie robotov, či ovládať programovací jazyk tvorby hier. Aby si už v nízkom veku dokázali niečo sami vytvoriť.“

Zdroj: Gabriela Pružincová

Situácia na Slovensku naráža nielen na zastarané učebné osnovy, ale neraz aj na predsudky rodičov, ktorí sa podľa R. Baranoviča pri slovách počítač, počítačové hry, programovanie  často vydesia. Hovorí, že „aktivity svojich detí sa snažia obmedziť, prípadne úplne prerušiť, a to obyčajne bez toho, aby skutočne rozumeli tomu, či na mobiloch, tabletoch, laptopoch zabíjajú čas alebo ho trávia zmysluplnou činnosťou.“

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií