fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Vyskúšali sme SEAT Ateca, ktorý jazdí na dva valce! Je to ideálne SUV?

SUV. Táto dobre známa skratka znamená Sport(s) Utility Vehicle, alebo ak chcete po slovensky – športovo úžitkové vozidlo.

Dnešný trh je vozidlami tejto kategórie doslova zaplavený a zákazníci ich chcú. Máloktorý výrobca sa však drží tejto filozofie a buď na úkor úžitkovosti uberie príliš zo športovosti, alebo naopak. Je len málo SUV, ktoré obľubujú športovejšiu jazdu aj v ich bežných, nešportových verziách. Jedným z takých je jednoznačne SEAT Ateca, na ktoré sme sa bližšie pozreli v rámci rubriky Klocher auto mesiaca júl. 

Dobre známy výzor

Model Ateca bol v podstate prvým SUV od španielskej značky. Ani pri uvedení na trh v roku 2016 sme však nemali dojem, že auto nepoznáme. Dizajnéri totiž prvého člena SUV rodiny SEAT obdarili dizajnom podobným dobre známemu modelu Leon. Na autách značky SEAT sa nám vždy páčila nápaditosť a použitie trošku emotívnejšieho dizajnu ako v prípade konkurencie. Aj napriek tomu, že Atecu bude v blízkej dobe čakať facelift, pri pohľade na auto nemáte potrebu na dizajne nič meniť.

Priestranné rodinné auto

Rovnaký dojem sme mali aj z interiéru. Takéto rozloženie je pre SEAT totiž typické. Výborne vyzerá prístrojový panel pred vodičom, ktorý je prehľadný, všetky dôležité funkcie sú v dobrom dosahu vodiča a navyše prístrojová doska je mierne natočená na vodiča. Aj takéto detaily naznačujú, že Ateca je veľmi šoférske auto.

Nemôžeme opomenúť ani sedadlá. Vo verzii EXCELENCE môžete mať komfortné sedadlá s dobrou oporou a výbornými materiálmi. Ide o kombináciu kože a alcantary, čo je podľa nás ideálny kompromis medzi komfortom, výzorom a údržbou. Prekvaplilo nás, že aj napriek kratšej stavbe karosérie bol priestor na zadných sedadlách kráľovský. Aj za takmer dvojmetrového vodiča si bez najmenších problémov pohodlne sadne dospelá osoba. 

Športová jazda či terén

SEAT je najrýchlejšie sa rozvíjajúca značka v Európe. To dosiahla aj vďaka ofenzíve s SUV, ktorú odštartovala Ateca. Autá tejto značky teda máme možnosť vidieť aj na našich cestách čoraz častejšie. Niet sa čomu čudovať. Veľký podiel na tom majú aj jazdné vlastnosti týchto áut. Ateca má oproti konkurencii výhodu, na malú dĺžku má pomerne dlhý rázvor aj šírku. To jej dodáva mierny nádych športovosti. Prekvapením je, naopak, spomínaný vnútorný priestor.

Ateca sa cíti dobre ako v zákrutách, tak aj na diaľnici či dokonca v ľahšom teréne. Práve v teréne sa Atece darí pomerne slušne, nakoľko vyššiu svetlú výšku kombinuje s krátkymi prevismi vpredu aj vzadu. V teréne nám španielske SUV ukázalo, že dokáže zvládať viac ako mestské obrubníky. Aj napriek absencii pohonu 4×4 Ateca zvládala terénne nerovnosti bez problémov. V niektorých situáciách by bol pohon všetkých štyroch kolies, samozrejme, výhodou, ale istotne by sme netvrdili, že sa toto SUV bez neho nezaobíde. Ani s predným pohonom Ateca vďaka tuhej karosérii nemá problém krížiť nápravy a pohodlne vás prevezie aj náročnejším terénom.

Po diaľnici na dva valce

Pod kapotou nami testovanej verzie bol nový koncernový motor TSI s objemom 1,5 litra. Agregát v ponuke nahradil 1,4 TSI a zaujímavosťou je, že v prípade potreby dokáže dva valce zo štyroch vypnúť. Na charaktere auta to však nie je poznať, nakoľko hneď, ako napríklad zošliapnete plynový pedál, okamžite vypnuté valce zapojí. Vďaka dobrému odhlučneniu to nie je poznať ani na zvuku a jediná možnosť, ako zistiť, na koľko valcov práve motor beží, je prečítať si túto informáciu na displeji medzi budíkmi. Motor má 110 kw (150 koní) a na bežné jazdenie autu dynamika nechýba.

Výhradu nemožno mať aj k dobre známej automatickej prevodovke DSG. Tá vďaka možnosti vyberať medzi jazdnými režimami dokáže dobre prispôsobiť charakter radenia. Jej jedinou nevýhodou je, že aj v manuálnom režime radí sama a pri športovej jazde by to niekto mohol považovať za nevýhodu. Treba však povedať, že nejde o športovú prevodovku. Takisto naša verzia EXCELENCE nie je vyslovene športovou alternatívou Ateci, a tak tento detail nie je až taký zásadný.

Pomerne úsporné SUV

Čo už ale zásadné v prípade rodinného SUV bude, je spotreba. Motor sa pomerne často snaží šetriť palivo vypínaním valcov. Mnohokrát sa stávalo, že na dva valce sme prešli pomerne dlhý úsek, a to dokonca aj na diaľnici. Na spotrebe sa to prejavilo pozitívne. V meste sa s pomerne veľkým SUV zmestíte pohodlne do 6 litrov na 100 km. Na diaľnici sa už na spotrebe podpíše vyššia stavba karosérie, a tam treba rátať so spotrebou 7,5 l/100 km. Mimo mesta nie je problém dostať sa pod hranicu 5 litrov na 100 km. Voči predchodcovi 1,4 TSI je teda nová jednotka o čosi ekologickejšia a hlavne s prehľadom plní najnovšiu emisnú normu. 

SEAT šoféruje za vás

Naša Ateca bola taktiež vybavená asistenčnými systémami, ako napríklad adaptívny tempomat či udržiavanie v jazdom pruhu. Tempomat obzvlášť v kombinácii s DSG prevodovkou dáva veľký význam a vďaka bezchybnému fungovaniu zvýši komfort či už v mestských zápchach, alebo aj na preplnených cestách mimo mesta. 

Asistent pre udržiavanie v jazdnom pruhu fungoval v porovnaní s minulomesačným Fordom Focus o poznanie lepšie. Problémom pre neho neboli ani tiahle zákruty.

Nevie po slovensky

Ak by ste v Atece chceli mať pred sebou digitálny prístrojový panel, musíte siahnuť po čistokrvnej športovej verzii novovytvorenej značky Cupra Ateca. Civilnejšie verzie ho totiž dostanú až po facelifte. To, že auto nebolo predstavené, dnes možno badať aj na infotainmente. Nie že by fungoval zle, no na pomery dnešnej konkurencie je vidieť, že už je na trhu nejaký čas. Jeho výhodou však oproti dnešným trendom leských displejov je jeho matný povrch. Tým pádom sa lepšie udržiava a takisto na ňom nie je vidieť otlačky prstov. Čo ale treba skritizovať, je fakt, že aj napriek slovenskému nastaveniu nie sú dostupné hlasové povely navigácie v našom jazyku. Dá sa to vyriešiť použitím češtiny, to ale znamená, že v českom jazyku budete mať všetko.

seat ateca

Záver

Aj keď SEAT Ateca je na našom trhu už najaký čas, stále si vie hravo poradiť s konkurenciou. Vzhľadom na vypracovanie, prítomné technológie a spoľahlivú techniku má aj pomerne dobrú cenovku. Základná cena modelu štartuje ľahko nad 19 000 eur.

Zdroj fotografií: autor článku

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií