fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

24. apríl je Svetový deň laboratórnych zvierat: pripomíname si kruté zaobchádzanie so živými tvormi

24. máj je Svetovým dňom laboratórnych zvierat. Pripomíname si ho už od roku 1986, kedy ho schválila aj Organizácia spojených národov. 

Tento deň navrhli však už v roku 1979 – zaviedla ho britská Národná spoločnosť proti vivisekcii. Je to nezisková organizácia so sídlom v Londýne, ktorá robí kampane proti vykonávaniu testov na zvieratách, píšu webnoviny.sk. Rok 1979 bol teda akýmsi katalyzátorom zmien, kedy sa vo veľkom začalo upozorňovať na neľudské správanie voči zvieratám a ich používanie v laboratóriách na rôzne experimenty.

Aktivisti navrhujú ukončiť toto utrpenie zvierat a pokusy nahradiť pokrokovými vedeckými technikami.

Európska únia dala konečnú stopku v roku 2013

Salonlook.sk píše, že EÚ už v roku 2004 schválila zákaz testovania konečných kozmetických produktov na zvieratách, no stále sa na nich mohli testovať používané ingrediencie. To bolo zakázané v rámci Únie v roku 2009.

Zdroj: ec.europa.eu

Konečný zákaz bol prijatý až v roku 2013, kedy „zákon zakázal obchodovanie v rámci EÚ s akýmikoľvek kozmetickými produktami testovanými na zvieratách. Všetky kozmetické výrobky sprístupnené na trhu EÚ musia spĺňať požiadavky nariadenia ES č. 1223/2009 o kozmetických výrokoch a nariadenia EÚ č. 655/2013,” píšu na stránke.

Čo to znamená v praxi?

Podľa vyššie uvedeného by sa teda človek nemusel obávať pri kúpe akejkoľvek kozmetiky, že si kúpi niečo, čo bolo testované na zvieratách. Ale všetci si vieme veľmi dobre predstaviť, ako to chodí… a ako šikovne niektorí dokážu nájsť diery v zákone.

https://www.instagram.com/p/Bh-ZDOFHpv9/

„Stále pretrvávajú dohady o tom, ako si zákaz o testovaní vyložia a následne splnia jednotlivé krajiny EÚ. Pretože napríklad ingrediencie, ktoré sa používajú do iných než kozmetických produktov, môžu byť aj naďalej testované,” dočítame sa opäť na salonlook.sk. No a spoločnosti môžu stále testovať na zvieratách, aby splnili normy ostatných krajín mimo EÚ. 

Nie všade je to tak ako v Európe

Treba si uvedomiť aj fakt, že v Európe sú na tom zvieratá podstate lepšie ako v Amerike alebo Číne. Napríklad v Číne platí pravidlo, že každá spoločnosť, ktorá chce predávať v Číne, musí vopred otestovať svoje produkty na zvieratách. Od roku 2014 síce Čína zjemnila podmienky pre domáce spoločnosti a testovať produkty pred uvedením na trh teda už nemusia (no stále môžu), no pre zahraničné značky to platí stále. Výnimkou je Hong Kong, kde to zákon nevyžaduje. Píše sa o tom na naskurnik.sk.

Prakticky si to vieme predstaviť tak, že pokiaľ chce určitá značka expandovať aj na čínskom trhu (a teda nebude svoje produkty predávať Číňanom len v rámci exotického výletu do Európy), MUSÍ svoje produkty chtiac-nechtiac testovať na zvieratách. 

Mnohé testy používané na testovanie kozmetiky na zvieratách sú skutočne kruté. Ide napríklad o test Draize – test akútnej toxicity, ktorý zahŕňa aplikáciu testovanej látky na oko alebo na pokožku vedomého zvieraťa. Látka sa na nej ponechaná určitý čas pred tým, než sa vypláchne, a cieľom je zaznamenať nežiaduce účinky – sčervenanie, opuch, krvácanie alebo dokonca slepotu.

Ako viem, ktorá značka je etická a netestuje na zvieratách?

Stačí si všímať, či je na etikete logo skákajúceho králika – Leaping Bunny. Práve tento symbol predstavuje predstavuje vierohodný certifikát „bez krutosti“.  Po kliknutí na tento odkaz sa dostanete na stránku so všetkými značkami s logom Leaping Bunny. Zoznam pravidelne aktualizujú. Prípadne si cruelty free značky môžete nájsť aj tu.

Zdroj: crueltyfreeinternational.org

Inou spoľahlivou cestou môže byť výber prírodnej kozmetiky. Na prvý pohľad nás môže odradiť trochu vyššia cena, na strane druhej však máme istotu o etickosti značky. Máme aj mnoho slovenských značiek, ako napríklad Mylo, Dulcia, Modrá púpava, 2SIS Cosmetics, Ponio, Musk, Soaphoria, Yemna atď.

Kto ešte testuje na zvieratách?

Z celosvetovo známych značiek sú to napríklad Avon, Maybelline, Estée Lauder, Lancôme, Max factor, L’Oreal, MAC, Chanel, Clinique a mnohé iné… Pre poriadok treba podotknúť, že síce sa prezentujú tak, že ich produkty nie sú testované na zvieratách, až na výnimky určené zákonom. No a keďže sa predávajú aj v Číne, ako bolo vyššie spomenuté, v tom prípade na ich teda testovať musia.

Aktivisti sa nevzdávajú

S cieľom upozorňovať na tento obrovský problém v kozmetickom priemysle sa plánujú mnohé pochody a akcie po celom svete. Vo veľkom sa hovorí najmä o sobotňajšej akcii v Oxforde. V popise udalosti sa píše, že v britských laboratóriách každoročne robia experimenty na 4 miliónoch zvierat. Každých 8 sekúnd jedno zomrie. 

Len na Oxforde v roku 2017 na experimenty použili 236 429 zvierat. Univerzita ako hlavné centrum akademickej excelentnosti by pritom mala využívať a podporovať výskumné metódy, ktoré sú pokrokové, a nie vracať sa k zastaraným krutým experimentom.

https://www.instagram.com/p/Bh74n3zggMq/

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií