Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Legíny vyrába z PET fliaš a rybárskych sietí! Abraka oblieka aj influencerku Tatianu Židekovú (ROZHOVOR)

Oslavuje aktívny životný štýl a rozveselí všedný deň. Slovenská značka Abraka sa nenechala spútať princípmi súčasného podnikania a stanovila si preto zásady – každý kúsok bude vyrobený z láskou, na čo najpohodlnšie nosenie a vyrobený z PET fliaš, či rybárskych sietí.

Andrea Palowska, Nina Kubalová a Ivan Sedlák je trojica zakladateľov konceptu, ktorý oslavuje aktívny životný štýl plný pohybu a eko prístup. Rozhodli sa v Piešťanoch tvoriť veselé športové materiály hýriace farbami, pričom veľmi dbajú na dopad na životné prostredie. Ich materiály majú certifikát bluesign® a OEKO-TEX® | STANDARD 100. Sú eko, originálne, kvalitné a maximálne pohodlné.

V článku sa dozviete aj:

  • čo znamená názov Abraka,
  • prečo sa trojica rozhodla pre recyklovateľný materiál,
  • kto stojí za dizajnom,
  • s akými známymi osobami Abraka spolupracovala.

https://www.instagram.com/p/BxR1cDGgh1p/?utm_source=ig_web_copy_link

Kto stojí za značkou Abraka?

Mozog, telo a dušu Abraky tvoria 3 ľudia, ktorí sme od začiatku priamo zaangažovaní v celom procese, od tvorby návrhov, strihov, grafík až po expedíciu k zákazníkovi. Fungovanie resp. rozdelenie úloh v našom malom tíme sa dá najlepšie zadefinovať ako „prirodzený vývoj“. Ajša spravuje sociálne siete a rieši komunikáciu ako takú. Ivo ako architekt má veľký zmysel pre detail a „všetko pekné“. Na jeho pleciach je technická aj výrobná exekutíva. Nina má na starosti správu objednávok a zákaznícky servis. Všetci traja sa spoločne a aktívne podieľame na tvorbe značky, je to tvorivý dynamický proces. Každý máme na vec svoj pohľad, ale ako celok fungujeme veľmi kompatibilne.

Venujete sa aj iným robotám, alebo je značka vašou „full time“?

Abraka nám zaberá slušnú časť dňa, vo full time režime fungujeme dvaja. Ivo do toho rieši architektonické projekty a Ajška sa aktívne podieľa na tvorbe ďalšej slovenskej značky.

https://www.instagram.com/p/BvBqbHdgcQY/?utm_source=ig_web_copy_link

Je to chytľavý názov, ako vznikol?

V názve Abraka je slovo „bra“ po anglicky podprsenka. Nájde ho tam iba ten, kto chce a zároveň to vyslovene nedefinuje len podprsenku, takže sme si tým nezatvorili dvere, aj keď pôvodne sme sa chceli venovať výrobe len podprseniek. Páčilo sa nám, že tento názov je zapamätateľný a znie slovensky.

Bolo ťažké na Slovensku rozbehnúť biznis? Predsa len sme malý trh.

Z administratívneho hľadiska je to otázka len pár úkonov, počkáte na potvrdenie z úradu a môžete sa venovať šitiu oficiálnou cestou, nie je to jadrová fyzika. Na začiatku to však bol len spontánny nápad, nemali sme podnikateľské ambície. Vyhecovali sme sa k tomu pri debate o funkčných veciach, ktoré by vyzerali pekne a dali by sa robiť aj doma. Keďže nikto z nás nemal predtým skúsenosti s tvorbou strihov, šitím špecifického elastického materiálu, prešli sme si množstvom kurzov, samoštúdium, prototypovaním strihov a tvorbou grafík. Spätne sa dá na toto obdobie pozrieť ako na naozaj náročné. V tomto bode by pre niektorých nastal zlom a nechali to tak. Vkladáte totiž veľa energie a výsledky sú zatiaľ malé. Veľmi nás však posmelili prvé pozitívne spätné väzby, presvedčili sme sa, že sme na dobrej ceste.

Od začiatku sme si celkom jasne zadefinovali náš rukopis – veselé farebné produkty a smerovanie značky, čím je lokálnosť a ekologickosť. Prostredníctvom našich vecí komunikujeme hlavný odkaz „hýbte sa a buďte šťastní“. Veľa žien žije aktívnym životným štýlom, je im blízke aj to, že sme tento náš „funky odkaz“ a výrobu veci dokázali spojiť s ohľadom na životné prostredie. Takže asi aj vďaka tomu sme si našli miesto na slovenskom trhu, čoraz viac aj na tom českom.

https://www.instagram.com/p/BuwXc9JAHGx/?utm_source=ig_web_copy_link

Prečo ste sa rozhodli práve pre recyklovaný materiál?

Pri výbere látky pre naše veci sme pátrali po možnostiach výroby, resp. spôsoboch pletenia vlákien po rôznych výstaviskách a pletiarňach. Keďže Ivo sa pri práci na svojich projektov intenzívne zaoberá energetickou náročnosťou, uhlíkovou stopou, rozhodli sme sa ísť touto cestou aj pri výbere látky. Došli sme k záveru, že recyklovaný polyester je najlepšou voľbou z funkčného aj ekologického hľadiska. Má nízku presvitavosť, vysokú priedušnosť a nízku uhlíkovú stopu. Jeho výhodou je, že môže byť recyklovaný znova a znova, čiže kolobeh textilu bez odpadu sa uzatvára.

Občas sa stretávame so zmiešanými reakciami : „Ako taká látka vzniká? To mám mať na nohách roztopenú plastovú fľašu?“ Netreba sa však ničoho obávať. Recyklovaný polyester vzniká recykláciou samotného polyesteru, recykláciou PET fliaš alebo ich kombináciou. Pri jeho výrobe sa dodržujú prísne normy, je certifikovaný , bezpečný a zdraviu neškodný. Na dotyk je látka príjemná a mäkká. Mnoho ľudí porovnáva polyester (nielen ten recyklovaný) s bavlnou, myslia si, že je to najlepší materiál a prírode neškodí. Žiaľ, opak je pravdou, spracovanie bavlny si vyžaduje oveľa viac vody a chemikálií. Ročný dopyt po bavlne je až 70 miliónov ton. Človek takéto množstvo nie je schopný vyrobiť, aj preto je nahrádzaná rôznymi syntetickými látkami. Pracujeme so syntetickým materiálom, ale veľmi sa nám páči, že vďaka dopytu po plaste na spracovanie a výrobu textilných priadzí a recyklácií PET fliaš vznikli nadácie a dobrovoľní potápači, ktorí lovia fľaše a staré rybárske siete z morí a oceánov.

Všetky potrebné materiály získavate zo Slovenska, alebo sú oblasti, ktoré by naša krajina nepokryla?

Dodávateľov materiálov na naše produkty máme v rámci EÚ. Na Slovensku sa nám zatiaľ nepodarilo zohnať dodávateľa, ktorý by vedel alebo mal možnosť upliecť materiál z recyklovaných vlákien podľa našich potrieb. Treba skĺbiť veľa faktorov: elastickosť, presvitavosť, pružnosť, gramáž.

Ako dlhý je proces výroby jedného produktu?

Keď sa pozrieme na naše prvé legíny, vidíme veľký progres. Neprišli sme na trh s dokonalým produktom. Naše legíny mali aj chyby, nie je hanba povedať to. Mali sme tri rôzne šitia, kým sme sa prepracovali k tomu správnemu. Zabralo to vyše jedného roka, tak isto aj pri podprsenkách, kým sme sa dostali do stavu, ako tie veci vyzerajú teraz. Sami naše produkty intenzívne nosíme, testujeme, zbierame spätnú väzbu a stále sa posúvame vpred. Okrem legín a podprseniek máme aj plavky a v zime termo oblečenie v 3 veľkostiach, takže strihov a strihov.

Vždy je najzložitejšia časť vyprototypovať strih na daný produkt. Keď ho už máme, tak prichádza na rad zábavnejšia časť, a to je tvorba grafiky. Niekedy to ide samo a rýchlo a niekedy špekulujeme, čo tam použiť. Takto intenzívne to máme raz/dva krát v roku, kedy riešime obmenu kolekcie z letnej na zimnú alebo vo väčšom počte obmieňame vzory. Keď sa prelúskame týmto procesom, tak potlač vzoru na materiál a ušitie je otázka pár dní, pretože to všetko realizujeme vo veľmi blízkom okolí. Potom len operatívne riešime dotlač a šitie podľa predaja a stavu skladu.

Ktoré kúsky sú u ľudí najobľúbenejšie?

Veľmi obľúbené sú vzory kombinované s čierno-bielou pásikavou nohou – t.j. melóny, ovečky, zebry, citróny. Kvetinové vzory a motív Tatry/Fatra sú rozhodne v tesnom závese.

Prezentujete sa veľmi hravými, farebnými a veselými dizajnmi. Navrhujete si ich sami?

Samotnú exekutívu väčšiny dizajnov robí Ivo. K vstupom sa však dostávame spolu. Zbierame nápady, inšpirácie, farebnosti, sedíme, rozprávame sa. Okrem vlastných dizajnov  občas spolupracujeme aj s umelcami, ktorí sú nám konceptuálne blízki. To znamená, že nám spravia dizajn podľa svojho rukopisu, ktorý je spojiteľný s Abrakou. Týmto to však zväčša nekončí, nie všetci umelci totiž majú skúsenosť s produktovým dizajnom. Návrh ešte treba dostať na konkrétny strih a do 3D podoby na legíny či podprsenku. Takto sme zatiaľ spolupracovali napríklad s ilustrátorkou Luciou Bartovou, s umelcom Eniac a herečkou Kristínou Tormovou.

https://www.instagram.com/p/BkiPviuAmDn/?utm_source=ig_web_copy_link

Plány do budúcna?

Jeden z väčších plánov sa nám podarilo zrealizovať prednedávnom, zriadili sme si a fungujeme už vo vlastnom ateliéri. Aktuálne pracujeme na nejakých novinkách spojených s festivalovou sezónou. Z dlhodobého hľadiska by sme chceli zvýšiť povedomie o značke u našich susedov v ČR.

Mohlo by sa vám páčiť

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií