fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Najlepšie sú pečené: Tekvicové jadierka zmierňujú depresie a posilňujú spánok

Leto praje ovociu a zelenine, ktoré bežne cez rok nekúpime. A ak, tak ide zväčša o dovozové druhy plné pesticídov. O benefitoch možno v takom prípade hovoriť len málo.

Tekvicové semienka, ktoré bezpochyby patria k letu, sa na náš jedálny lístok dostávajú len sporadicky, čo je škoda. Majú mnoho pozitívnych účinkov. Zvláštnosťou tekvicových semienok je, že čím sú staršie, tým sa zvyšuje ich biologická hodnota. Po piatich mesiacoch skladovania sa výrazne zvýši obsah proteínov.

Radšej surové alebo pečené

Tekvicové semienka sú rovnako ako iné druhy semienok veľmi kalorické. Dobrou správou je, že ide o správne kalórie. Pokiaľ je však vaším cieľom nejaké to kilečko zhodiť, dávajte si pozor na množstvo, ktoré skonzumujete. Pozor si tiež dávajte na chrumkanie tekvicových semienok pred televízorom (zvlášť, ak pozeráte akčný film), vtedy zjete 100 gramov behom pár minút a ani si to neuvedomíte. Takéto množstvo má kalorickú hodnotu ako priemerný obed (cca 559 kcal).

Radšej si kúpte nelúpané semienka. Tie vám zaberú viac času a neskonzumujete ich v takom množstve. Konzumujte surové jadierka a nie pražené, rovnako to platí aj pre celú tekvicu. 

Zdroj: pexels.com

Benefity tekvicových semienok:

  • Vďaka obsahu fytosterolov majú schopnosť znižovať LDL cholesterol.
  • Pomáhajú nám zaspať a mať kvalitnejší spánok či zmierňujú depresie. Je to kvôli obsahu L-tryptofánu, ktorý sa mení na serotonín (ten sa následne mení na hormón dobrého spánku, melatonín) a niacín. Serotonín je pre svoje účinky často nazývaný ako hormón dobrej nálady.
  • Tekvicové semienka sú výbornou prevenciou obličkových kameňov, pretože zabraňujú ich vzniku.
  • Výborne znižujú zápal napríklad pri artritíde a nemajú vedľajšie účinky.
  • Obsahujú relatívne vysoké množstvo zinku, ktorý má v našom tele na starosti dobrú imunitu, náladu, zdravie očí a pokožky či reguláciu inzulínu. Podľa prieskumu má veľká časť populácie jeho nedostatok (kvôli liekom, nesprávnej výžive, chudobným pôdam a podobne). Nedostatok sa následne prejaví v častom nachladnutí a chrípkach, chronickej únave, depresiách či kožných problémoch, ako napríklad akné, ale i nízkej pôrodnej hmotnosti detí, dokonca aj v problémoch pri učení sa.
  • Muži, načo siahať po liekoch na prostatu? Tekvicovými semienkami sa lieči najmä zväčšovanie prostaty u mužov.
  • Majú aj antimikrobiálnu a protiparazitovú vlastnosť.
  • Vďaka obsahu fytoestrogénov majú využitie aj u žien v menopauze (znižujú návaly tepla a časté zmeny nálad). Navyše zvyšujú dobrý HDL cholesterol, znižujú krvný tlak, bolesti hlavy či kĺbov.
  • V kombinácii s ľanovými semienkami sú vynikajúcou potravinou pre naše srdce a pečeň.

Keďže tekvicové semienka obsahujú aj antinutričné látky, ako napríklad fytáty, ideálna konzumácia je až po ich namočení, čím sa ničí veľké množstvo antinutričných látok.

Ak vám predsa len chýba chuť pražených semienok, tak si radšej opražte doma. Najlepší postup je, ak dáte semienka do rúry a pečiete 15 – 20 minút pri teplote 75 °C.

Pozrime sa na to podrobnejšie

Ingrediencie:

  • čerstvé tekvicové semienka,
  • maslo, olivový, kokosový či akýkoľvek iný olej,
  • koreniny a bylinky podľa chuti (napríklad cesnak v prášku, morská soľ, čierne korenie, kajanské korenie, tymián, chilli alebo fenikel).

Návod, ako postupovať:

  1. Najskôr je potrebné vydlabať vnútro tekvice. Spolu so semienkami z nej vyberiete aj mnoho balastu, od ktorého ich potrebujete vyčistiť. Najjednoduchšie je namočiť celú hmotu na chvíľu do vody a potom ich premyte cez sitko a pooberajte kúsky tekvice.
  2. Umyté semienka rozložte rovnomerne na plech a nechajte cez noc schnúť. Ráno z nich ešte pooberajte zasušené kúsky tekvice.
  3. Suché semienka presypte na čistý plech, ochuťte olejom alebo maslom a rozličnými koreninami a bylinkami. Dbajte na to, aby boli na plechu len v jednej vrstve, aby mal každý kúsok priestor na rovnomerné opečenie. Ak ste si vybrali ako ochucovadlo cesnak, na semienka ho posypte až po upečení, pretože v rúre by zhorkol.
  4. Pečte ich v predhriatej rúre pri teplote 150 °C približne 25 30 minút a každých 10 minút ich premiešajte.
  5. Hotové semienka môžete ešte potrieť maslom a okoreniť. Nechajte ich 10 minút postáť a potom môžete svoje dielko ochutnať. Skladujte ich v sklenenej vzduchotesnej nádobe a skonzumujte ich do piatich dní.
Zdroj: fromvalerieskitchen.com

Vyskúšajte aj ďalšiu sezónnu surovinu – cuketu, z ktorej si môžete pripraviť tieto skvelé recepty.

Zdroj: zdravie.cvicte.sk, fromvalerieskitchen.com

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií