fbpx
Ulietavate si na vlasových produktoch? Poďte sa pozrieť, ako to vyzerá vo vnútri testovacieho laboratória

Ulietavate si na vlasových produktoch? Poďte sa pozrieť, ako to vyzerá vo vnútri testovacieho laboratória

Tvrdenia týkajúce sa výrobkov na starostlivosť o vlasy – napríklad o 70 % menej lámavosti alebo o 50 % viac lesku – musia byť odôvodnené. O testovanie sa stará aj laboratórium spoločnosti Henkel v Düsseldorfe. A používa skutočné ľudské vlasy.

Vlas za vlasom, vlákno za vláknom a precízny stroj, ktorý meria hĺbku poškodenia pri mechanickom žehlení. Obrovská centrála celosvetovo známej firmy Henkel skúša vlasové produkty, ktoré sa neskôr dostanú aj na slovenský trh, známe ako Schwarzkopf a Schwarzkopf Professional. Hlavnou úlohou laboratórnych technikov je zistiť, čo môžu napísať na obal produktu – či vlasy naozaj budú žiariť o 50 % viac, alebo či sľúbia nerozštiepené končeky. K dispozícii majú nemalý rozpočet a prvotriednu techniku.

Zdroj: The Guardian/Rüdiger Nehmzow

Sabine Babiel, vedúca spomínaného laborátoria, vysvetľuje celý proces a dodáva, že ak formula nespĺňa požadované požiadavky, je prepracovaná svojím vývojárom. Na laboratóriá sa kladie čoraz väčší tlak v súvislosti s nedôverou spotrebiteľov a obrovským výberom tovaru. „Zákazníci sú voči tvrdeniam a sľubom skeptickejší. Značka dnes potrebuje robiť veľa testov a vytvárať dostatočné množstvo dôkazov, aby z vysokej ponuky dokázala predať práve svoj tovar.”

Testovanie ochranného spreja pred teplom. Zdroj: Rüdiger Nehmzow/The Guardian

Genetika vlasu hrá výraznú rolu

Pre spoločnosť Henkel pracuje tím ôsmich laboratórnych technikov – prevažne biológov a chemikov –, ktorí využívajú viac ako 30 testovacích metód. Testuje sa sila vlasov, ich hrúbka, lámavosť či poškodenie spôsobené farbením a teplom. Laboratórium každoročne nakupuje vzorky pravých ľudských vlasov, ktoré sa skladajú predovšetkým z odrezkov zakúpených od výrobcov parochní. Zaujímavosťou je, že produkty testujú rozdielne na ázijských, afrických, brazílskych či kaukazských vlasoch, pretože ich genetické zloženie je odlišné.

Každý typ vlasov má rôzne vlastnosti. Napríklad ázijské vlasy sú veľmi okrúhle, zatiaľ čo kaukazské vlasy sú eliptické (vajcovité). Vzorky sa opláchnu, vysušia a vystavia extrémnemu teplu, aby vedci zistili, ako sa vyrovnávajú pred a po ošetrení určitým výrobkom. Pracujú tiež so sivými vlasmi rôznych pigmentov (100 % šedá, 80 % šedá, 50 % šedá a 20 % šedá), predovšetkým pre farbiace produkty. Vo veľkom im pomáhajú špeciálne vyvinuté stroje, ktoré vlasy rozčesávajú, nanášajú na ne produkty a porovnávajú výsledky.

henkel
Zdroj: The Guardian/Rüdiger Nehmzow

Bez stroja ťažko

Sabine vysvetľuje nevyhnutnosť strojov: „Napríklad si zoberme testovanie produktov na veľmi poškodené vlasy. Stroj musí prečesať každú vzorku 20 000-krát, čo predstavuje približný počet česaní za tri až štyri roky života. Až takto dolámané vlasy sú vhodné na testovanie.”

Spotrebiteľské návyky sa stále menia a technici s vývojármi robia, čo môžu, aby im vyhoveli. „Neustále pracujeme na nových testovacích metódach, pretože nevieme, čo budú zákazníci očakávať o 5 rokov. Ale to je na tej práci zaujímavé, stále sa máte kam posúvať.”

Zdroj: theguardian.com

PREČÍTAJTE SI TIEŽ  Ženy, neviete do akej farby ísť? V roku 2017 sú trendy holografické vlasy. Tieto fotky vás inšpirujú
Google+ Linkedin
Romana Haluščíková

Redaktorka magazínu Klocher - študentka piateho ročníka Fakulty masmediálnej komunikácie v Trnave. V rokoch 2016-2018 pôsobila na poste šéfredaktorky študentského časopisu Atteliér, ktorý bol viackrát ocenený na novinárskej súťaži Štúrovo pero.