fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

11 vecí, ktoré sa môžu stať, keď budeš jesť príliš veľa bielkovín

Bielkoviny zohrávajú veľmi dôležitú úlohu pri spaľovaní tukov a znižujú pocit hladu. Sú obsiahnuté v mäse, rybách a mliečnych výrobkoch, na ktorých je postavená vysokoproteínová (bielkovinová) diéta. Čo sa stane s vaším telom, ak bude mať bielkovín prebytok, sa dozviete v tomto článku. 

1. Môže vás trápiť zápcha

„Je pravdepodobné, že ak ste na diéte s vysokým príjmom bielkovín a nízkym príjmom sacharidov, pravdepodobne bude vaša strava chudobná na vlákninu,” píšu v Health of Women. „Nie je to proteín, ale nedostatok vlákniny, ktorý spôsobuje zápchu,” tvrdí Torey Armul, R.D. „Ľudia jedia menej vlákniny počas vysokoproteínovej diéty, pretože sú viac zameraní na konzumáciu živočíšnych bielkovín, ktoré neobsahujú žiadnu vlákninu.”

veľký príjem bielkovín
Zdroj: pexels.com

2. Problémy s hnačkou

Podľa Livestrong môže viesť strava s veľkým množstvom bielkovín k nepríjemnej hnačke. Je to preto, lebo sa ľudia často obracajú pri výbere proteínových potravín na mliečne výrobky. To môže spôsobiť diaerreu, alebo inými slovami vodnatú stolicu. Odborníci odporúčajú pokúsiť sa mierne znížiť konzumáciu proteínu a uistiť sa, že pochádza z vysoko kvalitných zdrojov.

3. Neočakávané zvýšenie hmotnosti 

Mnohí striktne dodržiavajú prísny režim pomeru bielkovín a sacharidov v domnienke úbytku hmotnosti, avšak opak sa stáva pravdou. Podľa vedcov môže viesť zvýšená konzumácia bielkovín k zvýšeniu hmotnosti. Prečo je to tak? Produkty, ktoré obsahujú veľa bielkovín, obsahujú aj veľa kalórií, čo vedie k spomínanému nárastu hmotnosti. Odporúča sa pri výbere potravín prihliadať na celkovú nutričnú hodnotu, aby sa predišlo neželanému efektu.

veľký príjem bielkovín
Zdroj: pixabay.com

4. Poškodenie obličiek

Harvard Health Publishing uvádza, že konzumácia príliš veľkého množstva bielkovín je spojená s obličkovými kameňmi a poškodením obličiek. Keďže naše obličky musia spracovávať prebytočný dusík obsiahnutý v bielkovinových aminokyselinách, môže sa stať, že sa “prepracujú”, a tak ich pošleme skôr do dôchodku.

5. Nepríjemný dych

Môžete mať dočasný zápach z úst. Tento zlý dych môže byť znamením, že ste dosiahli ketózu, čo je dobré len v prípade, ak držíte keto diétu. Avšak mnohí z nás preferujú mať svieži dych, preto skúste radšej dočasne obmedziť vysoký príjem bielkovín a dosiahnuť tak opäť ten správny dych.

veľký príjem bielkovín
Zdroj: pixabay.com

6. Zvýšený výskyt rakoviny 

Konzumácia príliš veľkého množstva mäsa (označovaný aj ako primárny zdroj bielkovín) je spojená s určitými typmi rakoviny, najmä s tými, ktoré súvisia s činnosťou čriev. Podľa Cancer Council (Rady pre rakovinu) môže mäso ovplyvniť riziko rakoviny. Zapríčiňujú to chemikálie, ktoré sa vytvoria počas trávenia. Tieto chemikálie poškodzujú bunky čriev, čo môže spôsobiť vznik rakoviny.

7. Mozgová hmla

Ak konzumujete veľa bielkovín a vyhýbate sa sacharidom, môže sa vám ťažšie rozmýšľať. „Váš mozog závisí od glukózy zo sacharidov ako hlavného paliva (zaberá iba dve percentá vašej telesnej hmotnosti), ale používa 20 % dostupnej glukózy,” uviedla certifikovaná dietologička Carrie Denettová pre Aaptiv Magazine. Keď nebudete konzumovať určitý objem sacharidov, váš mozog nemusí prijať dostatok svojho typického energetického zdroja, čo môže spôsobiť, že sa vám bude ťažšie sústrediť.

veľký príjem bielkovín
Zdroj: pexels.com

8. Zvýšený príjem tekutín

Pri väčšom príjme bielkovín budete pravdepodobnejšie piť viac ako obvykle. Je to z toho dôvodu, že nadbytočné bielkoviny sa kopia v obličkách, ktoré potrebujú na ich spracovanie viac tekutín. Nebezpečné je to, že nebudete pri tomto procese pociťovať smäd.  „Na základe našich zistení sa domnievame, že je dôležité, aby športovci aj nešportovci zvýšili príjem tekutín pri konzumácii stravy s vysokým obsahom bielkovín, či už cítia smäd, alebo nie,” radí Nancy Rodriguezová, profesorka v oblasti výživy.

9. Riziko zlyhania srdca 

Podľa štúdie Amerického srdcového združenia môžu vysokobielkovinové diéty vystaviť niektorých ľudí k zlyhaniu srdca. Štúdie zistili, že jesť vyššie množstvo proteínov bolo spojené s mierne zvýšeným rizikom zlyhania srdca, než pri konzumácii menšieho množstva bielkovín.” Hoci sa výskum zameral na mužov stredného veku, jeho dôsledky určite stoja za zmienku.

veľký príjem bielkovín
Zdroj: pexels.com

10. Problémy s menštruáciou

Nedostatok sacharidov v keto diéte alebo v  inej vysokej bielkovinovej diéte môže spôsobiť vynechanie vašej menštruácie alebo spôsobiť jej nepravidelnosť. Najčastejšie príčiny nepravidelnej menštruácie sú stres, príliš málo sacharidov, obmedzenie kalórií a cvičenie,” uviedla pre online portál INSIDER registrovaná výživová poradkyňa Vanessa Rosterová.

11. Strata vápnika

V hodnotení z roku 2013 sa uvádza, že oslabenie kostí môže byť spojené s vysokobielkovinovou stravou. To viedlo niektorých ľudí k presvedčeniu, že zvýšený príjem bielkovín môže spôsobiť stratu vápnika. Hoci sa musí urobiť viac výskumov na túto tému pred tým, než sa rozhodne vyvodiť záver, táto štúdia určite stojí za zmienku.

Zdroj: msn.com / Reuters, Regis Duvignau

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií