fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Vitamíny od A po K! Stručný prehľad, čo všetko obsahujú a za čo všetko sú zodpovedné

Máte tip? napíšte nám mailom

Všetko, čo ste kedy chceli vedieť o vitamínoch

Každý vie, že ľudské telo potrebuje vitamíny, aby mohlo zostať zdravé. Niektorí ľudia si kompenzujú ich nedostatok konzumovaním doplnkovej stravy, iní používajú tabletky alebo jedia veľké množstvo zeleniny. Ľudia bez lekárskych znalostí ťažko zistia, čo rozličné jedlo obsahuje.

Vitamín A

– je zodpovedný za: mlado vyzerajúcu pokožku, krásne vlasy, zdravé nechty, ostré videnie a silné kosti
– obsahuje ho: mrkva, citrusové ovocie, tvrdé syry, cottage cheese, mlieko, vajcia, ryby, petržlen, špenát a pečeň
– je ničený: vysokou teplotou a dlhodobou prípravou
– odporúčaná denná dávka: 0,4-1 mg =100 g hovädzej pečeňovej paštéty

Vitamín B1

– je zodpovedný za: efektivitu mozgu, dobré trávenie, zdravé svaly, zdravé srde a kvalitný spánok
– obsahujú ho: pivové kvasinky, bravčové mäso, orechy, ovos, pohánka, listová zelenina a strukoviny
– je ničený: dlhodobou prípravou, pridávaním soli do jedla a pitím kávy počas jedla
– odporúčaná denná dávka: 1,3 -2,6 mg = 1 bravčový steak

Vitamín B2

– je zodpovedný za: regeneráciu buniek, ostré videnie a zdravé svaly
– nájdeme ho v: mlieku, mandliach, vajciach, hríboch, cottage cheese, pohánke, mäse, droždí
– je ničený: dlhodobým vplyvom svetla
– odporúčaná denná dávka: 1,3-3 mg = 2 slepačie vajcia

Prečítajte si tiež:
Našli ste už svojho dvojníka? Títo ľudia áno!

Vitamín B5

– je zodpovedný za: dobrú pamäť, veselú náladu, rýchle zotavenie po chorobe, zdravé cievy a zdravé srdce
– nájdeme ho v: rôznych druhoch mäsa, kurati, žĺtku, mliečnych výrobkoch, kaviári, strukovinách, orechoch,  kvasniciach, ovsených vločkách, pohánke, ryži a brokolici
– ničí ho: opakované zmrazovanie
– odporúčaná denná dávka: 5 mg = 100 g bravčovej pečene

Vitamín B6

– je zodpovedný za: omladzuje telo, silný nervový systém a zdravé cievy
– obsahujú ho: cereálie, naklíčené zrná pšenice, zelený šalát, kapusta, banány, vlašské orechy, pšeničné otruby, losos a mäso
– je ničený: dlhodobým vplyvom svetla
– odporúčaná denná dávka: 1,6-2 mg = 300 g hovädzieho mäsa

Vitamín B12

– je zodpovedný za: optimálnu váhu, dobrú imunitu, zdravý tráviaci trakt
– nájdeme ho v: sóji, chmeli, riasach, špenáte, rybách,  ustriciach,  mlieku, syre, žĺtku a v rôznych druhoch mäsa
– ničí ho: vysoká teplota a dlhodobý vplyv svetla
– odporúčaná denná dávka: 2-5 mg =100 g lososa

Vitamín C

– je zodpovedný za: hladkú pokožku, dobrú imunitu, dobrú náladu,  zdravé vlasy a nechty
– obsahujú ho: kôpor, citrusové plody, šípky, rakytník, červené ovocie, karfiol, hrach, fazuľa, reďkovka, kivi a špargľa
– je ničený: varením
– odporúčaná denná dávka: 70 mg = ½ pomaranča

Prečítajte si tiež:
9 najkrajších slovenských parkov a záhrad, ktoré musíte vidieť

Vitamín D

– je zodpovedný za: zdravé kosti, zrážanie krvi, odolnosť voči chladu, elimináciu toxínov, dobrú náladu, zdravé srdce a cievy
– obsahujú ho: syr, maslo, cottage cheese, žĺtok, ryby, morské plody, zemiaky, hovädzie mäso
– ničí ho: varenie v zásaditom prostredí
– odporúčaná denná dávka: 2-5 mg = 2 vajcia

Vitamín E

– je zodpovedný za: omladzovanie tela, fungovanie reprodukčného systému, dobrú náladu,
– obsahujú ho: oleje ako slnečnicový, kukuričný, tekvicový a olivový, maslo, orechy, mliečne výrobky a pečeň
– je ničený: dlhodobým uchovávaním
– odporúčaná denná dávka: 30 – 50 mg = 1 čajová lyžička nerafinovaného oleja

Vitamín K

– je zodpovedný za: rýchle hojenie rán, dobré zrážanie krvi, výrobu potrebného množstva protrombínu v krvi
– obsahujú ho: šípky, pŕhľava, špenát, kapusta, karfiol, jahody, červená kapusta, mrkva, paradajky zelený čaj, hnedé riasy
– ničí ho: dlhodobý vplyv svetla a dlhodobá príprava
– odporúčaná denná dávka: 1-2 mg = 1 čajová lyžička petržlenu

Foto: www.public-domain-image.com
Zdroj: brightside.me

Máte tip? napíšte nám mailom

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií