Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Ako digitálne technológie ovplyvňujú naše zdravie?

Ako neustále využívanie digitálnych technológií ovplyvňuje zdravie mozgu? Názory od odborníkov vás prekvapia.

Ovplyvňovanie myslenia

Neurológ Richard Davidson má najväčšiu obavu z nárastu nepozornosti. Tvrdí, že nedostatočná koncentrácia je len následkom častého využívania technológií.

„Sme ako námorníci bez kormidla na oceáne. Digitálne stimuly nás poháňajú a určujú smer ešte skôr, než sa rozhodneme, kam máme vôbec namierené.“

Gary Small, autor knihy iBrain a riaditeľ výskumného centra pamäti a starnutia UCLA v Semel Institute for Neuroscience and Human Behavior, tvrdí, že neustále používanie technológie ovplyvňuje nielen mozog, ale aj pamäť.

Problémy so spánkom

Susanne Baumgartner, ktorá pôsobí na Univerzite v Amsterdame, sa zamerala na výskum používania technológií a s nimi súvisiace problémy so spánkom u mladých ľudí. „V našich štúdiách sme zistili, že adolescenti z Holandska, ktorí sa venujú multitaskingu médií, častejšie hlásia viac problémov so spánkom a s pozornosťou. Výsledky výskumu ukázali aj nižšiu akademickú výkonnosť. Zistili sme, že nie používanie sociálnych médií, ale skôr stres, ktorí cítia mladí ľudia pri jeho používaní, spôsobuje poruchy spánku.“

Úzkosť a depresia

Elizabeth Englander, riaditeľka a zakladateľka Massachusetts Agression Reduction Centre, zasa tvrdí, že používanie sociálnych médií spôsobuje u mladých ľudí úzkosť, ba priam depresiu. Prečo je to tak? Prezeranie obrázkov, videí a iných príspevkov zo života vašich kamarátov sa stane po čase zvykom. Keď nebudete dostatočne informovaní o životoch druhých, môžu sa u vás objaviť úzkostné stavy.

Ako digitálne technológie ovplyvňujú naše zdravie?
Zdroj: pexels.com

Závislosť

Mnoho produktov sa stáva návykovými, pretože sú dostatočne pútavé a majú dobrú reklamu. Rovnako je to aj pri digitálnych technológiách. Nir Eyal, autor knihy Hooked: Ako vytvoriť návykové výrobky, prichádza s nápadom, aby spoločnosti, ktoré predávajú telefóny, počítače a inú techniku, informovali kupujúcich o potenciálnej závislosti a možnostiach, ako sa jej zbaviť. „Predajcovia by mali zákazníkom ponúkať informácie o následkoch dlhodobého používania technológií,“ vraví na záver Eyal.

Zdroj: vox.com / Brian Resnick, Julia Belluz, Eliza Barclay

Mohlo by sa vám páčiť

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií