fbpx
Slepneme, trpíme tetániou a máme depresie. 6 najčastejších ochorení generácie mileniálov

Slepneme, trpíme tetániou a máme depresie. 6 najčastejších ochorení generácie mileniálov

Mileniáli sú ľudia narodení medzi rokom 1980 až 2000. Znie to možno neuveriteľne, ale práve táto generácia má oveľa viac zdravotných problémov ako ich rodičia.

Smartfóny, laptopy, nadmerné cestovanie, stravovacie návyky – aj toto všetko má vplyv na zdravie mladých ľudí. „Keď boli rodičia mileniálov v rovnakom veku, nemali také zdravotné problémy,” upozorňuje Mariea Snellová, docentka z Maryvilleskej univerzity.

Duševné zdravie sa tiež mení. „Environmentálne faktory, ktoré ovplyvňujú duševné zdravie mladých ľudí, tie sa líšia od generácie rodičov,” hovorí klinický psychológ Joshua Klapow, Ph.D. Zároveň dodáva: „Zatiaľ čo existujú rovnaké základné faktory – rodina, rodičovská výchova –, existuje aj neustály prístup k informáciám, technológiám a vedomostiam, ktoré vytvoril generačný stresový faktor, a to znamená prílev úzkosti a depresie.”

https://www.instagram.com/p/BmlmzIYBKU6/

Svetloplachosť

Takmer dvaja z piatich mileniálov trávia viac ako deväť hodín denne na počítači či telefóne. Modré svetlo, ktoré tieto zariadenia vyžarujú, spôsobuje viacero očných ochorení. Čo je to modré svetlo? Je to časť spektra viditeľného svetla, ktorá preniká až k sietnici oka a tú poškodzuje, zároveň blokuje vylučovanie hormónu melatonínu.

„V posledných 10 rokoch sa naša závislosť od digitálnych zariadení rozrástla,” hovorí Dr. Jennifer Lyerly, ambasádor značky Transitions. „Vystavovanie sa “modrému svetlu” a nadmernému používaniu smartfónov, počítačov a TV  je zvlášť problematické u malých detí, pretože v našich očiach šošovka pomaly žltne. Žltý pigment má na starosti odfiltrovanie modrého svetla a celková úroveň expozície je nižšia. Znamená to, že do očí sa dostane viac modrého svetla.”

Deti, ktoré integrujú s technológiami oveľa skôr ako naši rodičia, môžu zlé videnie či svetloplachosť pociťovať v oveľa skoršom veku. Naše oči sa stávajú oveľa citlivejšími.

Liečba:

Najlepšie riešenie? Odfiltrovať modré svetlo môžeme viacerými spôsobmi:

  • použiť okuliare so špeciálnou povrchovou úpravou skiel,
  • monitor s Low Blue Light vyžarovaním,
  • použiť aplikáciu na elimináciu modrého svetla – Eye Filter (Blue light filter).
Neustále ťukanie do mobilu či pozeranie do monitora počítača nášmu zdraviu veľmi nepomáha. Zdroj: unsplash.com

Bolesť krku – esemeskový krk

Väčšina mladých ľudí denne sedí za počítačom v práci viac ako 40 hodín týždenne. Preto nie je vôbec prekvapivé, keď sa objavia bolesti krku či chrbta. „Tieto druhy bolesti by sme normálne videli u oveľa staršieho človeka, vidíme ich však u mladších ľudí kvôli sedavému životnému štýlu,” hovorí doktorka Snellová. Stále zohnutá hlava pri ťukaní do mobilu klesá do uhla, ktorý ničí krčné stavce – dokonca viac ako počítač.

Liečba:

  • Cvičenie (kancelárske cvičenie, beh, plávanie).
  • Pri bolesti pomáha aj chladenie a následné zahrievanie bolestivých partií,
  • Masáž.

Strata sluchu

Aj poškodenie sluchu sa čoraz častejšie prejavuje u generácie Y, ako sa mileniáli taktiež označujú. Zvyšuje sa počet mladých ľudí, ktorí neutrpeli žiadny zvukový úraz, ako napríklad facku, výstrel… a majú obojstrannú poruchu sluchu. Keď pátrame po príčinách, zistíme, že doma počúvajú hlasnú hudbu zo slúchadiel,” rozpráva prednosta kliniky otorinolaryngológie a chirurgie hlavy a krku v Martine Andrej Hajtman.

Pojem starecká nedoslýchavosť, ktorý lekári používali najmä u starých ľudí v súvislosti s vekom, sa teraz ukazuje v nových rozmeroch. Bezpečné počúvanie hudby je do 80 decibelov až 40 hodín týždenne. Pri hlasitosti 89 decibelov sa odporúča počúvať maximálne päť hodín týždenne. Telefóny a iné prehrávače už upozorňujú spotrebiteľov na riziko prekročenia bezpečného maxima.

Vo videu nižšie sa môžete otestovať, ako sú na tom vaše uši:

PREČÍTAJTE SI TIEŽ  Ak máte krvnú skupinu 0, mali by ste sa vyhnúť týmto veciam! Môže vám to zachrániť život

Rakovina kože

Hoci sa každoročne diagnostikuje stále viac a viac rakoviny kože, nie všetky správy sú zlé. Mladí ľudia si dávajú väčší pozor na kožné ochorenia ako generácia pred nimi. Miera prežitia s diagnoetikou melanóm je v súčasnosti až 99 %. Mladí ľudia ku mne prichádzajú skôr a s menšími problémami, ktoré by ich rodičia ignorovali,” hovorí dermatológ Dr. Bobby Buka a pokračuje, „pýtajú sa na benígne výrastky a akékoľvek zmeny na koži. Je vidieť, že majú zvýšený pocit zodpovednosti a prevencie.” Ak sa vám objavujú kričiace vyrážky na tvári, môže to mať za následok niektoré vnútorné ochorenia. Viac si o tom môžete prečítať v článku 6 vnútorných problémov, ktoré spôsobujú vyrážky na tvári.

Depresia

V našej modernej spoločnosti sa nám stále podávajú informácie, ktoré vyvíjajú tlak na naše potreby. Tie sú potom často skreslené a nereálne. Neustále sme zaplavovaní dokonalými insta fotkami. Instahviezdy žijú dokonalý život v 5-hviezdičkových hoteloch, vozia sa na drahých autách, v drahom oblečení, majú dokonalé telá. Len my žijeme tak… obyčajne.

Ak majú mladí ľudia pocit, že sa nepodobajú takýmto šťastlivcom, často sa môžu cítiť frustrujúco. To môže viesť aj k depresii a problémom so sebavedomím a dôverou.

Jim CarreyJohnny Depp či Angelina Jolie – aj tieto celebrity trpeli depresiou. „Nikdy v živote som necítil tak veľa bolesti. Bolo pre mňa ťažké dokonca sa dostať z postele a niekedy boli aj také dni, že som nemohol ani chodiť,” spomína na ťažké chvíle Eminem. Depresia je nepríjemná choroba, ktorou v súčasnosti trpí extrémne veľa ľudí. Vedeli ste, že je možné ju vyčítať“ aj zo samotného ľudského správania? Ľudia trpiaci depresiou sa prejavujú určitými charakteristickými znakmi, ktoré je možné spozorovať napríklad pri jedení či v bežnej komunikácii. Viac si môžete prečítať v tomto článku.

Frustrácia z toho, že žijeme “obyčajne”, často vedie k depresii. Zdroj: pixabay.com

Liečba:

  • Cvičenie. Mnohé štúdie ukazujú, že pravidelná fyzická aktivita je skvelý spôsob, ako zostať fit a bojovať proti depresii. V štúdii publikovanej v časopise Cell v roku 2014 švédski vedci zistili, že budovanie svalov prostredníctvom cvičenia vytvára zmeny, ktoré pomáhajú zbaviť telo látok, ktoré sa vytvárajú zo stresu a môžu viesť k depresii.
  • Relaxácia. Nájdite si čas na relaxáciu. Naučte sa a pravidelne používajte relaxačné metódy.
  • Zdravý životný štýl. Jedzte vyváženú stravu, získajte dostatok spánku, vyhýbajte sa nadmernému užívaniu alkoholu a kofeínu a robte niečo, čo sa vám páči (sledovanie komédie, masáž, tancovanie či dobrovoľníctvo).

Tetánia

Počuli ste už o tomto ochorení? Tetanický záchvat sa začína nervozitou, búšením srdca, lapaním po dychu, pocitom na odpadnutie, celkovou slabosťou či brnením v končekoch prstov. Môže viesť až ku kŕčom v rukách i nohách, tvári či k brneniu jazyka. Tetániu lekári pripisujú dlhodobému stresu, citovému vypätiu, nedodržiavaniu stravovacieho či pitného režimu.

Tetánia je syndróm zvýšenej nervovo-svalovej dráždivosti. U pacientov trpiacich týmto syndrómom je takmer vždy sprievodným znakom zvýšenie dráždivosti centrálneho nervového systému, problémy so srdcovo-cievnym a tráviacim systémom. Ochorením trpí najmä mladšia veková kategória populácie. Častejšie sú postihnuté ženy, avšak mužských pacientov pribúda čoraz viac.

Liečba

  • správna životospráva,
  • fyzická aktivita,
  • dostatok spánku,
  • prírodné zdroje vitamínu D, kalcium a magnézium.

Zdroje:  myturiec.sme.sksocialworkdegreeguide.comeverydayhealth.comprocare.skbustle.com

Google+ Linkedin