Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

V obci 30-tka, mimo obce 70. Dočkáme sa na Slovensku takýchto rýchlostných obmedzení?

Prijme Slovensko rýchlostné obmedzenia na 30 km/h v obci a sedemdesiatku mimo obce?

Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) odporúča zníženie rýchlosti na 30-ku v obci a na okresných cestách mimo obce na 70-ku. Tvrdí, žeby sa tak znížil počet obetí až o 20 percent a taktiež sa tak zníži hlučnosť a zlepší ovzdušie. Ďalej odporúča aj zvýšiť počet radarov.

Český Ústrední automotoklub (ÚAMK) tvrdí, že OECD argumentuje aj tým, že pri zrážke chodca s vozidlom idúcim 30 km/h je až 5-násobná šanca na prežitie než pri 50-ke. Takéto rýchlostné obmedzenia platia napríklad až na 70% ciest v Nórsku či Holandsku.

OECD prišlo s týmto návrhom ešte v marci tohto roku a zaoberali sa ním aj odborníci na Slovensku. Dnes však takémuto zníženiu rýchlosti dali ráznu stopku. Takúto alternatívu nepodporuje dokonca ani ministerstvo dopravy či dopravná polícia.

Zdroj: Maxpixel

„Zanalyzovali sme návrh z rôznych uhlov pohľadu a zhodli sme sa, že zavedenie týchto rýchlostných limitov by na Slovensku neprinieslo pozitívny efekt vo forme zníženia počtu dopravných nehôd,“ povedal Milan Troška z  Oddelenia bezpečnosti cestnej premávky rezortu Ministerstva dopravy. Dôvodom má byť hlavne naša infraštruktúra. „Keď si pozrieme vyspelejšie štáty Európskej únie, napríklad Nemecko, a vytýčime si cestu, napríklad 150 kilometrov naprieč krajinou, 130 pôjdeme po diaľnici, kde je maximálna rýchlosť 130 km/h, alebo dokonca neobmedzená. Ak zvyšok cesty pôjdete cez obec 30-tkou, dopravu už to nespomalí,“ objasňuje.

Zdroj: Pixabay

U nás by to podľa neho vyzeralo úplne inak. „Zoberme si skupinku sto vodičov, ktorí sa presúvajú z Banskej Bystrice do Košíc. Ak každý druhý-tretí skočí v obci na brzdu aby dosiahol tridsiatku, koľko ďalších vyprovokuje, aby začali obiehať aj v obci?“ položil otázku Troška, ktorý ju zároveň aj objasnil: Pri takomto obiehaní potom podľa neho vodiči vyprodukujú ešte vyššiu rýchlosť ako je dnes povolená 50-ka. Ak tam vbehne dieťa do cesty, bude brzdná dráha oveľa dlhšia. Musíme preto myslieť aj na faktor nervozity vodičov, ktorý by sme takýmto rýchlostným obmedzením spôsobili.“

Aj dopravný analytik  Jozef Drahovský považuje prijatie tohto návrhu u nás za nereálne. „Predstavte si, že by 30-kou jazdili aj autobusy a električky. Ak je niekde dôvod – v obytných zónach, treba to spraviť dopravným značením, ale nie je dôvod paušálne znižovať rýchlosť v meste na menej než 50. To isté platí aj mimo obce. Kde je užšia cesta, môžeme to riešiť znížením rýchlosti dopravnou značkou. Problém aj tak nerobia tí, ktorí dodržiavajú rýchlosť, ale tí, čo ju nedodržiavajú, a tí nebudú rešpektovať ani 30-ku, či 70-ku,“ objasňuje Drahovský.

 

 

 

Zdroj: https://www.aktuality.sk/clanok/607281/v-meste-30-mimo-70-na-slovensku-utopia/

Foto: https://www.maxpixel.net/Street-Sign-Road-Sign-30-Caution-Zone-30-3421625

https://pixabay.com/en/traffic-sign-road-road-sign-shield-3008267/

Mohlo by sa vám páčiť

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií