fbpx
Mladý Slovák zvíťazil na filmovom festivale v Ríme. Použil pritom netradičný formát

Mladý Slovák zvíťazil na filmovom festivale v Ríme. Použil pritom netradičný formát

Vertikálne filmy a videá zažívajú vzostup.

Čo si budeme nahovárať – väčšina z nás surfuje na internete, číta alebo využíva populárny Youtube prostredníctvom svojho telefónu.

Nové typy kamier a obrazoviek divákom a užívateľom mobilných zariadení umožňujú pozerať ich obľúbené videá v netradičnom formáte. Festival v Ríme sa preto rozhodol preskúmať nielen tvorivé, ale aj technické možnosti filmu, ktorého orientácia na výšku (9:16) predkladá bezprecedentné výzvy.

Projekcia vertikálnych filmov v St Hilda’s Church v Austrálii. Zdroj: Vertical Film Festival

Vertikálny filmový festival v Ríme pod názvom Vertical Movie je jednou z mála medzinárodných súťaží zameraných na videozáznamy vo formáte 9:16. Bez ohľadu na tému alebo žáner ide o prehliadku filmárov, ktorí skúmajú potenciál a možnosti iného typu zobrazenia. Ten je pri bežnom užívaní mobilného telefónu našou každodennou záležitosťou.

Hovoríme o mladých prehliadkach, prvý založili len v roku 2014 v Austrálii ako neziskovú organizáciu Vertical Film Festival.

Najlepšia kamera

Gabriel Zajtko, mladý filmár a študent réžie na Univerzite Tomáša Baťu v Zlíne, snímku nakrúcal fotoaparátom Panasonic Lumix DMC-GH4, prvou digitálnou jednookou bezzrkadlovkou na svete, ktorá nahráva videá s rozlíšením 4K. Klasický obraz patrične upravil v postprodukcii do požadovaného formátu.

“Film bol kompletne zrealizovaný v Zlíne v priebehu troch dní, keďže je to zároveň aj miesto, kde študujem. Ak však ide o priestorové zaradenie filmu, mohol sa prakticky nakrútiť kdekoľvek, pretože mizanscéna vyjadruje všednosť,” hovorí študent réžie, ktorý 3-minútovým krátkym filmom na festivale v Ríme zvíťazil v kategórii Najlepšia kamera. Je režisérom i hlavným predstaviteľom príbehu.

Zajtko zároveň dodáva, že téma rozchodu bola jednou z hybných síl pri písaní scenára. Posolstvo nesie samotný názov – Kintsugi. Ide o japonskú filozofiu, ktorá hlása to, že ak napríklad rozbijeme misku, je to len šanca spraviť ju ešte krajšou. A tak ju napríklad zlepíme zlatom, čím sa zrodí umelecké dielo a stane sa hodnotnejším. Niečo s novým účelom. Túto myšlienku som aplikoval na rozchod. Ten nemusí vždy znamenať iba negatívnu skúsenosť v živote. Je to o uhle pohľadu.” 

Film Kintsugi:

PREČÍTAJTE SI TIEŽ  Zachytili ste 10 chýb vo filme Mrázik? Ak nie, tak my vás na ne upozorníme

Google+ Linkedin
Pavel Bielik

Autor:

Editor magazínu Klocher – vyštudoval masmediálnu komunikáciu na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Je občasným fotografom a kameramanom. Píše o filme a uskutočňuje rozhovory na celospoločenské témy. Za rozhovor „Moderátor Václav Moravec: Nenávidíme cudzincov, ale vládnu nám Slovák a Polojaponec“ bol ako spoluautor nominovaný na Novinársku cenu 2018 a na Cenu nadácie otvorenej spoločnosti.