Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Pellegrini a Korčok sa tesne vmestili do limitu 500-tisíc eur. Transparency však spochybňuje ich záverečné vyúčtovania

Transparency International Slovensko sa s podnetom obráti na ministerstvo vnútra aj štátnu volebnú komisiu, aby detailne preskúmali obe kampane.

7.5.2024 (SITA.sk) – Víťaz prezidentských volieb Peter Pellegrini zverejnil výdavky na svoju predvolebnú kampaň ako posledný z kandidátov. Podľa záverečnej správy ku kampani, ktorú zverejnilo ministerstvo vnútra, minul 499 451,30 eura.

Jeho hlavný súper Ivan Korčok priznal výdavky vo výške 499 922,46 eura, z čoho vyplýva, že Pellegrini minul o 471,16 eura menej.

TIS spochybňuje záverečné vyúčtovania

Obaja sa tesne vmestili do zákonného limitu 500-tisíc eur. Mimovládna organizácia Transparency International Slovensko (TIS), ktorá sleduje financovanie volebných kampaní, však spochybňuje záverečné vyúčtovania oboch kandidátov a poukazuje na ďalšie výdavky, ktoré v nich zjavne chýbajú.

V prípade Pellegriniho odhaduje, že prekročil limit až o 250-tisíc eur. U Korčoka predpokladá, že minul o 80-tisíc eur viac, ako umožňuje zákon. TIS sa s podnetom obráti na ministerstvo vnútra aj štátnu volebnú komisiu, aby detailne preskúmali obe kampane. Ak sa prelomenie limitu u niektorého z kandidátov potvrdí, podľa zákona mu hrozí pokuta vo výške dvojnásobku tohto prekročenia.

Chýbajú viaceré položky

V Korčokovom vyúčtovaní kampane môže podľa mimovládky chýbať 37-tisíc eur za roznášku 750-tisíc kusov volebných novín, 30-tisíc eur za bilbordovú kampaň v apríli, 10-tisíc eur za tlač a roznášku volebných novín v maďarskom jazyku a 3-tisíc eur za 75 obrazoviek s reklamou vo fitnesss, baroch a kluboch. Roznos trištvrte milióna schránkových novín Korčok zrealizoval prostredníctvom dobrovoľníkov.

„Jeho súper Peter Pellegrini pritom podľa našich zistení zaplatil Slovenskej pošte iba za roznos druhého vydania volebných novín v miliónovom náklade 50-tisíc eur. Práca dobrovoľníkov predstavovala pre Korčoka v sumáre významný finančný dar v hodnote desiatok tisíc eur,“ uvádza TIS a poukazuje na to, že zákon nariaďuje kandidátom v správe uvádzať aj dary v podobe bezodplatného plnenia.

Transparency má aj ďalšie podozrenia. Transparentný účet ukazuje, že počas viacdňovej tour okolo Slovenska v závere kampane spal Korčok v hoteli iba raz a do kampaňového vozu tankoval iba za 220 eur. Medzi položkami úplne chýbajú viaceré drobnosti, ako napríklad platba za prenájom kampaňového vozidla v marci a apríli či honoráre pre Ľubomíra Bagina za moderovanie zhromaždení v úplnom závere kampane.

Najmenej transparentná kampaň

Peter Pellegrini sa podľa TIS do prezidentského paláca dostane aj vďaka najmenej transparentnej kampani za posledné roky.

„Tú zavŕšil bezprecedentným krokom, keď ani v úplnom závere kampane neukázal peniaze potrebné na jej splatenie,“ uviedla a poukázala na to, že pravidlá kandidátom dovoľujú vkladať finančné prostriedky na transparentný účet len do začiatku moratória.

Neštandardné úverovanie kampane

Prvotných 250-tisíc eur od strany Hlas by však stačilo maximálne na pokrytie Pellegriniho volebných bilbordov.

„Fakt, že Pellegrini nedokázal v závere kampane naplniť transparentný účet potrebnými financiami, vnáša ďalšie pochybnosti o čistote jej financovania. Kampaň je neštandardne úverovaná, najmä zo strany veľkých bilbordových spoločností, ktoré budúcemu prezidentovi umožnili v kampani zakryť skutočné výdavky a oddialiť ich splatenie,“ doplnila Transparency. Priestor pre manipulácie a prelomenie limitu sa podľa TIS ešte viac zvyšuje tým, že Pellegrini kampaň ukryl v prostredí blízkej mediálnej agentúry, vďaka čomu nevidno jej dodávateľov a nákupné ceny.

„Doteraz zároveň nepoznáme ani jediného darcu tejto kampane. Dokonca ani samotný Pellegrini nebol ochotný uviesť, či a koľko do kampane investoval z vlastných zdrojov,“ prízvukuje mimovládka, podľa ktorej musela len bilbordová kampaň Petra Pellegriniho stáť 417-tisíc eur a aj to je konzervatívny odhad.

Mali by sa preskúmať obe kampane

TIS opakovane kritizuje, že polmiliónový limit na výdavky pre prezidentských kandidátov je prinízky a chýba aj dodatočný limit pre druhé kolo volieb, ktorý platil v minulosti. To postavilo do komplikovanej situácie oboch finálových kandidátov, pričom Korčok ťahal za kratší koniec.

„Musel kampaňovať dlhšie a intenzívnejšie, ak sa chcel vyrovnať najpopulárnejšiemu politikovi Pellegrinimu a nechcel sa spoliehať na zákonne problematickú výpomoc spriaznených strán či podporovateľov, ako to robil jeho súper,“ tvrdí TIS. Do limitu sa obaja súperi podľa mimovlády zmestili len vďaka voľnejšiemu prístupu k pravidlám.

Miera tejto „kreativity“ bola pritom jednoznačne výraznejšia na strane Pellegriniho, no ministerstvo vnútra a štátna volebná komisia by mali preskúmať obe kampane, myslí si Transparency International Slovensko.

Viac k témam: Kampaň, Prezidentské voľby na Slovensku 2024
Zdroj: SITA.sk – Pellegrini a Korčok sa tesne vmestili do limitu 500-tisíc eur. Transparency však spochybňuje ich záverečné vyúčtovania © SITA Všetky práva vyhradené.

Mohlo by sa vám páčiť

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií