fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Kedy nám dôjde voda a kedy aplikácie nahradia lekára? Mladí Česi a Slováci majú podľa výsledkov prieskumu „Bayer Barometer 2022“ v tom jasno

Hoci si uvedomujú, aká je vo svete kríza s vodou, neboja sa, že by jedného dňa kohútiky s vodou vyschli.

Máte tip? napíšte nám mailom

10.11.2022 (Webnoviny.sk) – Hoci si uvedomujú, aká je vo svete kríza s vodou, neboja sa, že by jedného dňa kohútiky s vodou vyschli. S veľkou radosťou by poľnohospodárom darovali osivo odolné voči suchu. Oceňujú vedu a inovácie. Majú pozitívny pohľad na rôzne zdravotné aplikácie, napriek tomu sa nevzdávajú osobnej návštevy u lekára. Všímajú si tiež hodnoty digitálnych riešení pre zdravie svojich rodičov a starých rodičov. Taký je pohľad mladých Čechov a Slovákov, ktorý vyplýva z prieskumu “Bayer Barometer 2022”. Ten vykresľuje obraz mladých ľudí, ktorí si problémy uvedomujú, ale zároveň vedia využívať inovácie pre ich riešenie.

“Bayer Barometer” je každoročný prieskum povedomia mladých Čechov a Slovákov o spoločensky dôležitých otázkach: o udržateľnom rozvoji, postoji k vede a inováciám v zdravotníctve a poľnohospodárstve. Tento rok sa prieskum zameral na témy veľmi diskutované vo verejnom živote: na nedostatok vody, vrátane informovanosti a snahy o obmedzenie dôsledkov, ktoré vysychanie prináša. A taktiež na starostlivosť o zdravie a s tým spojené využívanie rôznych aplikácií na monitorovanie zdravotného stavu.

Tento rok sme získali vďaka prieskumu Bayer Barometer zaujímavý portrét generácie, ktorá je pripravená za okamih prevziať kormidlo sveta. Ako sa k problémom dnešní dvadsaťroční postavia? A ako úspešné bude ich riešenie?

Koľko toho mladí Česi a Slováci vedia o problematike nedostatku vody?

Pokiaľ dôjde k nedostatku vody, bude to skôr niekde ďaleko než v Česku alebo na Slovensku – vraví mladá generácia a len pätina mladých Čechov a tretina mladých Slovákov sa domnieva, že sa jedná o naliehavý problém, ktorý budeme do budúcna nútení aktívne riešiť. Na otázku, kto je za nedostatok zodpovedný, bez váhania ukazujú na seba (59 % Čechov, 60 % Slovákov), priemysel (34 % a 28 %) a veľké firmy (po 26 %). Česi uvádzajú taktiež ťažobný priemysel (29 % indícií oproti nízkym 6 % u Slovákov). Vinu politikov vidí každý štvrtý Slovák a necelá pätina Čechov. Zároveň sa respondenti domnievajú, že krízu s vodou by mali riešiť všetci (49 % Slovákov, 46 % Čechov) vrátane politikov (44 % Čechov, 41 % Slovákov). Zapojenie priemyslu a veľkých firiem očakáva približne 20 % mladých ľudí v oboch krajinách.

Dvadsaťroční nezostávajú neaktívni a prehlasujú, že zastavujú vodu, keď si čistia zuby alebo sa holia, viac sa sprchujú namiesto kúpele a taktiež vytvárajú nádrže na zadržovanie dažďovej vody alebo menej často perú. Pritom len každý piaty mladý Slovák a každý siedmy mladý Čech je presvedčený, že ich postupy šetriace vodou zlepšujú jej dostupnosť. Viac než 80 % respondentov výslovne odsudzuje myšlienku umývania auta v období sucha.

Prečítajte si tiež:
Kažimír je opäť obvinený. Ide o ten istý skutok, pre ktorý jeho stíhanie zrušil Žilinka

A aké sú dôsledky nedostatku vody, s ktorým sa denne stretávajú? Najbolestivejšie je zvýšenie cien potravín a tepla, ale respondenti spomínali aj zníženie hladiny vody v riekach a jazerách, vysoké ceny vody a vysychanie rastlín. Podľa väčšiny mladých Čechov a Slovákov sú poľnohospodári obzvlášť citliví na nedostatok vody a mali by používať nové poľnohospodárske techniky a zavlažovacie systémy (44 % indícií od Slovákov, 41 % od Čechov) či si osvojiť pestovanie takých druhov rastlín, ktoré vyžadujú menej závlahy (41 % Čechov, 40 % Slovákov) a také, ktoré sú odolné voči suchu (40 % Slovákov, 35 % Čechov). Ďalšie riešenie, na ktorom sa respondenti zhodli, je využitie moderných monitorovacích technológií pri kontrole zavlažovania polí (32 % Čechoch, 29 % Slovákov).

Zdravie vďaka vede a inováciám

Mladí Česi a Slováci sa zhodujú, že má zmysel sa o seba starať od útleho veku a pokračovať v tom počas celého života. Takmer polovica dvadsaťročných deklaruje, že pre dobrú kondíciu je zásadná zdravá strava, dostatok spánku, redukcia stresu a pravidelná fyzická aktivita. Pokiaľ však ich zdravotný stav nie je v poriadku, chcú mladí ľudia, aby ich navštívil lekár. 56 % Čechov a 52 % Slovákov súhlasí s tvrdením, že najlepšia je osobná návšteva, aj keď v niektorých prípadoch, napríklad pri predpisovaní liekov alebo ich odporúčaní, možno využiť konzultáciu na diaľku. Čo podľa prieskumu “Bayer Barometer 2022” robia dvadsaťroční ľudia, keď potrebujú poradiť alebo získať informácie o svojom zdraví? Takmer polovica mladých Čechov a Slovákov kontaktuje poskytovateľov zdravotníckych služieb (predovšetkým kvôli osobnej návšteve lekára).

Mladí ľudia z oboch krajín využívajú inovácie a možnosti, ktoré technológie ponúkajú: viac ako dve tretiny z nich už majú vo svojom telefóne nainštalovanú aplikáciu pre zdravie, cvičenie alebo počítanie kalórií a diét. Polovica mladých Čechov a Slovákov ukazuje údaje získané týmito aplikáciami svojim lekárom. Viac ako 40 % Čechov a o niečo menej Slovákov oceňuje motivačnú úlohu aplikácií a možnosť sledovať, ako sa zdravotné parametre menia v čase. Aplikácie pomáhajú taktiež v starostlivosti o seniorov: starší členovia rodín 53 % mladých Čechov a Slovákov si už osvojili používanie elektronických zariadení, ktoré monitorujú kondíciu a pripomínajú im správanie zamerané na zdravie (napr. užívanie liekov alebo pitie tekutín).

Prečítajte si tiež:
S prezidentkou Čaputovou je spokojných 55,3 percenta Slovákov, najviac voliči OĽaNO a ďalších dvoch strán

“‚Bayer Barometer‘ vykresľuje obraz mladých ľudí ako generácie, ktorá cíti zodpovednosť za stav sveta ako aj svoj vlastný. Mladí zdôrazňujú význam starostlivosti o svoje zdravie, vrátane prevencie a čítania signálov tela – aby predošli chorobám. Radi využívajú novinky vedy a techniky,” hovorí Markus Baltzer, generálny riaditeľ spoločnosti Bayer v strednej a východnej Európe. “To, čo si mladí želajú, my s pomocou vedy už realizujeme. Ide, na jednej strane, o popularizáciu vedy a starostlivosti o vlastné zdravie respektíve digitálne riešenia pre ochranu zdavia, na strane druhej o riešenia pre poľnohospodárov, ktorí hľadajú východiská pre klimatické výzvy, ako napríklad digitálne monitorovanie plodín alebo rastliny odolné voči suchu,” doplňuje Markus Baltzer.

O spoločnosti Bayer

Spoločnosť Bayer je globálna spoločnosť s hlavnými kompetenciami v oblasti vied o Life Science, zdravotníctva a výživy. Jej výrobky a služby sú navrhnuté tak, aby pomáhali ľudom na celej Zemi prosperovať, a to podporou úsilia o zvládnutie hlavných výziev, ktoré predstavuje rastúca a starnúca svetová populácia. Spoločnosť Bayer sa zaviazala podporovať udržateľný rozvoj a vytvárať pozitívne dopady svojho podnikania. Súčasne sa skupina snaží zvyšovať svoju zárobkovú silu a vytvárať hodnoty prostredníctvom inovácií a rastu. Značka Bayer znamená dôveru, spoľahlivosť a kvalitu po celom svete. Vo fiškálnom roku 2021 zamestnávala skupina približne 100 000 ľudí a dosiahla obrat 44,1 miliardy €. Náklady na výskum a vývoj pred započítaním zvláštnych položiek činili 5,3 miliardy €. Viac informácií nájdete na www.bayer.com.

Informačný servis

Viac k témam: Bayer Barometer, Bayer Barometer 2022, Inovácie, PR, Prieskum
Zdroj: Webnoviny.sk – Kedy nám dôjde voda a kedy aplikácie nahradia lekára? Mladí Česi a Slováci majú podľa výsledkov prieskumu „Bayer Barometer 2022“ v tom jasno © SITA Všetky práva vyhradené.

Máte tip? napíšte nám mailom
Mohlo by sa vám páčiť

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií