fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Lietajúca nemocnica? Tento štát ich dnes skutočne používa

Jedna krajina používa vojensko-letecké oddelenie na prepravu civilných pacientov s COVID-19. Lietajúca nemocnica je v súčasnosti realitou.

Máte tip? napíšte nám mailom

Preťažené nemocnice vo Francúzsku sú tak schopné lepšie zvládnuť prepravu do iných zariadení. Systém bol spočiatku navrhnutý tak, aby transportoval vážne ranených vojakov späť do Francúzska z vojnových zón. Doteraz však lietajúca nemocnica prepravila viac ako 30 ľudí nakazených novým koronavírusom.

Lekárske zariadenie prepravované vzduchom je známe svojou francúzskou skratkou Morphée („modul de réanimation pour patient à haute élongation d’évacuation“). Pri rozšifrovaní názvu zistíme, že je to „modul intenzívnej starostlivosti o pacientov, ktorí potrebujú evakuáciu na dlhé vzdialenosti. Umožňuje pacientovi dostávať rovnakú úroveň intenzívnej starostlivosti na palube lietadla. Morphée je v prevádzke od septembra 2006 a päťkrát sa použil na vojenské evakuácie z Afganistanu alebo Kosova.

Na konci marca ho Francúzsko využilo prvýkrát na civilné účely. Bolo to na prepravu šiestich infikovaných z preplnenej civilnej nemocnice Mulhouse do vojenského zariadenia v Marseille a Toulone. Lietajúca nemocnica Morphée je ako jednotka intenzívnej starostlivosti navrhnutá na zostavenie vo vnútri lietadla a môže sa neskôr odstrániť, keď už nie je potrebná. Transformácia trvá niekoľko hodín. Ak musia byť všetci pacienti intubovaní, Morphée dokáže previezť maximálne 6 ľudí. Ak ich intubovať netreba, zvládne tucet.

Prečítajte si tiež:
Kriminalisti odniesli z DSS v Pezinku počítače aj listiny. Prečo domov vyšetrujú?

Pacient je pripevnený k nosidlám štyrmi bodovými postrojmi, aké nosí pilot lietadla. Kolesové nosidlá sa dajú nastaviť tak, aby si osoba mohla ľahnúť, napoly sedieť alebo si vyložiť nohy. Zariadenie Propaq 100 monitoruje tep, dýchanie, krvný tlak, teplotu a meria tiež koncentráciu oxidu uhličitého vo výdychu človeka. Lieky možno podávať intravenózne.

V strede lietadla je administratívny priestor s pracovnou stanicou, ktorá centralizuje monitoring na palube. Stroj francúzskeho letectva je vybavený špecifickým elektrickým vedením, ktorý dodáva výkon približne 1 000 wattov, aby sa zabezpečilo fungovanie zdravotníckych zariadení, ako sú ventilátory. Lietajúca nemocnica je tiež vybavená kyslíkovými okruhmi, ktoré umožňujú v prípade potreby uvoľniť ďalších 48 000 litrov kyslíka na palube.

Máte tip? napíšte nám mailom
Zdroj SFMU.org ainonline.com

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií