fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

ZSSK si v utorok uplatnila opciu u českého dodávateľa vlakov

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) si u výrobcu vlakov uplatnila opciu na minulý týždeň avizované nové vozidlá financované z Plánu obnovy a odolnosti SR.

Máte tip? napíšte nám mailom

30.12.2022 (Webnoviny.sk) –
ZSSK si po minulotýždňovom podpise zmluvy na financovanie 5 kusov elektrických jednotiek (EJ) pre východné Slovensko s Ministerstvom dopravy a výstavby SR, uplatnila opciu u dodávateľa, Škoda Transportation
Prezident regiónu CZ/SK v Škoda Group: “Slovenská železnica sa výrazne modernizuje a my sme veľmi radi, že môžeme byť pri tom nielen s RegioPantermi, ale aj elektrickými jednotkami 671 či push-pull vlakmi.”
Elektrické jednotky budú jazdiť aj na traťovom úseku Čierna n/Tisou – Košice – Prešov
Vozidlá budú dodané do mája roku 2025

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) si u výrobcu vlakov uplatnila opciu na minulý týždeň avizované nové vozidlá financované z Plánu obnovy a odolnosti SR. Prostredníctvom tejto opcie k projektu 9 kusov elektrických jednotiek (EJ) pre východné Slovensko, ktorá sa podpísala v utorok 27. 12. 2022, získame ďalších 5 kusov EJ typu Panter. Tieto vozidlá budú rovnako slúžiť na východe našej krajiny a zvýšia tak komfort cestovania verejnou osobnou dopravou.

Tomáš Ignačák, prezident regiónu CZ/SK v Škoda Group, ktorá je výrobcom nových elektrických jednotiek hovorí: “Slovenská železnica sa výrazne modernizuje a my sme veľmi radi, že môžeme byť pri tom. Veľmi si vážime našu dlhodobú spoluprácu so Železničnou spoločnosťou Slovensko. Slovensko je pre našu skupinu kľúčovou krajinou, kde dlhodobo rozvíjame svoje aktivity a veľmi intenzívne spolupracujeme so slovenskými partnermi. Tento vlak je dôkazom veľmi dobrej slovensko-českej spolupráce a je veľmi dôležité vyzdvihnúť výbornú spoluprácu so ŽOS Trnava, s ktorou spolupracujeme aj na projektoch mimo Slovenska. Výrobky Škoda Group sú na Slovensku viditeľné tak na železnici, kde sa cestujúci môžu voziť nielen RegioPantermi, ale aj elektrickými jednotkami 671 či push-pull vlakmi. Naše električky pomohli Bratislave výrazne zmodernizovať mestskú dopravu a vo viacerých ďalších mestách môžu cestujúci využívať aj trolejbusy Škoda.”

Z tlačovej správy ZSSK z 23. 12. 2022:

Minister dopravy a výstavby SR, Andrej Doležal, po podpise financovania s predsedom predstavenstva a generálnym riaditeľom ZSSK Romanom Koreňom uviedol: “Som veľmi rád, že začíname reálne čerpať prostriedky z Plánu obnovy a odolnosti SR. Toto je vôbec prvý projekt spadajúci pod ministerstvo dopravy, ktorý má podpísané financovanie z plánu obnovy. Chceme vyčerpať maximum prostriedkov, ktoré nám boli pridelené, a toto je prvý krok k naplneniu tohto cieľa.”

Predseda predstavenstva ZSSK Roman Koreň dodáva: “Týchto ďalších 5 ks elektrických jednotiek je signálom, že to s modernizáciou vozidlového parku ZSSK myslíme vážne. Mám radosť z toho, že prispievame k zvýšeniu kvality prepravy opäť na východe Slovenska, kde sa už čoskoro dočkajú prvých nových elektrických jednotiek.”

Projekt nákupu 5 kusov EJ prostredníctvom uplatnenia opcie na dodávku rovnakých vozidiel, ktoré sú predmetom aktuálne prebiehajúceho projektu “Modernizácie vozidlového parku ŽKV v rámci OPII – 3. časť”, bude financovaný zo zdrojov z Plánu obnovy a odolnosti SR, komponent 3 Udržateľná doprava. Celková hodnota investičných výdavkov projektu je vo výške 42,3 mil. €.

Vozidlá typu Panter budú nasadzované na trate Košického a Prešovského kraja, konkrétne na traťovom úseku Čierna n/Tisou – Košice – Prešov. Pôjde o úseky tratí Prešov – Košice (trať č. 188) a Košice – Michaľany – Slovenské Nové Mesto – Čierna n/Tisou (trať č. 190). Všetkých 5 kusov EJ by malo byť dodaných a nasadených do prevádzky do konca mája 2025.

Prečítajte si tiež:
Mondi SCP pomôže Ružomberku sumou prevyšujúcou milión eur

Nové elektrické jednotky Panter, ktoré nadväzujú na v súčasnej dobe dodané a úspešne prevádzkované jednotky, budú dodávané pre regionálnu prevádzku elektrifikovaných tratí v Košickom a Prešovskom kraji pre rýchlosti až do 160 km/h a napätie 3 kV a 25 kV. Všetky nové štvorvozové jednotky budú mať dĺžku 106 m a kapacitu 343 sedadiel. Každý vozeň súpravy bude mať klasické usporiadanie dvoch podvozkov a každá elektrická jednotka bude mať vždy tri hnacie podvozky. Vďaka tomu budú mať súpravy vynikajúce jazdné vlastnosti na všetkých elektrifikovaných tratiach Slovenska a umožnia spoľahlivé dodržiavanie jazdného poriadku v náročných zimných podmienkach s tým, že na základe požiadaviek zákazníka a skúseností z prevádzky boli zapracované zmeny, ktoré ešte zvýšia pohodlie cestujúcich. Ide napríklad o prípravu na montáž automatu na občerstvenie, automatu na lístky, či úpravu interiéru tak, aby jednotka mala viac priestoru na bicykle, lyže a ďalšie športové potreby.

Široké nástupné dvere spolu s plne prechodným moderným interiérom bez vnútorných dverí umožní rýchly a plynulý pohyb cestujúcich. Nástup do vozidla bude možný u väčšiny štandardných nástupíšť výšky 550 mm priamo bez nutnosti schodov. U ostatných nástupíšť bude nástup zaistený s pomocou výsuvných schodov. Cestujúci ocenia najmä pohodlné sedenie, elektrické zásuvky, klimatizáciu, štýlové LED-osvetlenie interiéru a vybavenie vozidla priestorným moderným WC prístupným aj invalidom. Elektrické jednotky ponúknu tiež vylepšený kamerový systém, moderný informačný systém s monitormi a aj vysokovýkonnú Wi-Fi. Dostatok miesta budú mať jednotky i pre prepravu invalidov, detských kočiarov, bicyklov, lyží, snowboardov a ponúknu i jednoduchý a bezbariérový nástup pre všetkých cestujúcich.

Opcia 5 kusov EJ je k projektu:

9 ks elektrických jednotiek – projekt EÚ

celkový objem: 76 281 300 eur
oblasť nasadenia: Košický a Prešovský kraj (Košice – Lipany – Plaveč, Košice – Trebišov, resp. po elektrifikácii až po Humenné, Košice – Michaľany – Čierna nad Tisou, Košice – Moldava n/ Bodvou)
podpis zmluvy: 9. 9. 2021
predpokladané ukončenie realizácie projektu: do konca roku 2023

Zrealizované a plánované (už podpísané) investície do vozidlového parku od roku 2016:

25 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) – projekt EÚ

celkový objem: 160 miliónov eur
dodané: 2020 – 2021
nasadzovanie: regionálna doprava (Žilinský, Trenčiansky kraj, Košický a Prešovský kraj: Košice – Spišská Nová Ves, Košice – Čierna nad Tisou, Košice – Poprad – Lipany)

21 ks dieselmotorových jednotiek (ucelený vlak) – projekt EÚ

celkový objem: 77 miliónov eur
dodané: 2019 – 2021
nasadenie: regionálna doprava (Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj, Prešovský kraj)

5 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň – projekt EÚ + vlastné zdroje

celkový objem: 38,8 milióna eur
dodanie a nasadenie: 2021 – 2022
nasadzovanie: regionálna doprava (tatranské elektrické železnice a ozubnicová železnica)

Prečítajte si tiež:
Zmeko by mal byť aj naďalej náčelníkom generálneho štábu ozbrojených síl, schválila to vláda

35 ks nových osobných vozňov série Ampz (7 ks) a série Bmpz (28 ks) – vlastné zdroje

celkový objem: 66,8 milióna eur
dodané: 2018 – 2021
nasadenie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

51 ks modernizovaných osobných vozňov série Bmz – vlastné zdroje

celkový objem: 37,8 milióna eur
dodané: 2018 – 2021
nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

37 ks renovovaných diaľkových vozňov série Apeer (11 ks) a série Bpeer (26 ks) – vlastné zdroje

celkový objem: 3,9 milióna eur
dodané: 2016 – 2020
nasadené: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)

35 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bdt (Bdteer) – projekt EÚ

celkový objem: 31,8 milióna eur
predpokladaná oblasť nasadenia: Košický, Prešovský, Žilinský a Banskobystrický kraj (Košice – Liptovský Mikuláš, Košice – Čierna nad Tisou, Košice – Čaňa, Kysak – Lipany – Plaveč)
podpis zmluvy: 12. 1. 2021
doteraz dodaných: 16 ks
predpokladané ukončenie realizácie projektu: do konca roku 2023

17 ks nových osobných vozňov Bdmpz – projekt EÚ (klimatizované vozne druhej triedy s možnosťou prepravy bicyklov pre regionálnu dopravu)

celkový objem: 32,98 milióna eur
predpokladaná oblasť nasadenia: Košický, Prešovský, Žilinský a Banskobystrický kraj (Košice – Liptovský Mikuláš, Košice – Čierna nad Tisou, Košice – Čaňa, Kysak – Lipany – Plaveč)
podpis zmluvy: 07. 1. 2021, dodatok č. 1 zverejnený 26. 2. 2021
doteraz dodaných: 5 ks
predpokladané ukončenie realizácie projektu: do konca roku 2023

15 ks modernizovaných elektrických jednotiek 425 – projekt EÚ

celkový objem: 31,495 milióna eur
oblasť nasadenia: Vysoké Tatry
podpis ZoD: 28.09.2021, účinná od 5. 10. 2021
predpokladané ukončenie realizácie projektu: do konca roku 2023

9 ks elektrických jednotiek – projekt EÚ

celkový objem: 76 281 300 eur
oblasť nasadenia: Košický a Prešovský kraj (Košice – Lipany – Plaveč, Košice – Trebišov, resp. po elektrifikácii až po Humenné, Košice – Michaľany – Čierna nad Tisou, Košice – Moldava n/ Bodvou)
podpis zmluvy: 9. 9. 2021
predpokladané ukončenie realizácie projektu: do konca roku 2023

4 ks elektrických jednotiek pre regionálnu dopravu (Modernizácia vozového parku ŽKV v rámci OPII – 7. časť) – projekt EÚ

celkový objem: 76 950 000 eur
oblasť nasadenia: Nové Zámky, Bratislava, Žilina (Bratislava – Žilina, Bratislava – Nové Zámky, Bratislava – Kúty, Kúty – Břeclav, Trnava – Galanta, dočasne Palárikovo – Zvolen – Banská Bystrica)
podpis zmluvy a dodatku č. 1: 16. 12. 2021
predpokladané ukončenie realizácie projektu: do konca roku 2023

Informačný servis

Viac k témam: Plán obnovy a odolnosti, PR, Vlaky
Zdroj: Webnoviny.sk – ZSSK si v utorok uplatnila opciu u českého dodávateľa vlakov © SITA Všetky práva vyhradené.

Máte tip? napíšte nám mailom
Mohlo by sa vám páčiť

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií