Reklama/advertisment

OSEM! presne toľko je potrebné vypiť pohárov vody denne. To je pravidlo, ktoré by sme mali dodržiavať pri pití tekutín každý deň. Experti si však nie sú 100%-ne istí. Ako vždy…

Reklama/advertisment

Koľko by ste mali teda skutočne vypiť denne pohárov vody? Je to individuálne a na každom z nás!

Robert A. Huggins, PhD, z University of Connecticut vysvetlil zdravé pitie takto: „Potreby pitia vody sú dynamické a musia byť individuálne z človeka na človeka. Treba vziať do úvahy faktory, ako je pohlavie, podmienky v oblasti životného prostredia, úroveň tepla, aklimatizácia, cvičenie alebo intenzita práce, vek a dokonca aj strava. 

Reklama/advertisment

To v skratke znamená, že žiadne konkrétne čísla či vyjadrenia zdravotníkov netreba počúvať. To, čo treba najviac počúvať je svoj smäd. To je najjednoduchší spôsob, ako odhadnúť kedy je ten správny čas napiť sa.

Veľa o vašom pitnom režime prezradí aj vaša moč. Ak je moč „ako limonáda“, to znamená tmavšia, mali by ste siahnuť po pohári s vodou čo najskôr.

 

koľko vody treba piť?

 

A ako je to s pohárom vody pri cvičení?

Ak chcete odhadnúť, koľko vody by ste mali piť pri cvičení, Huggins odporúča, aby ste si urobili malý experiment.

Ak začínate cvičiť, skúste sa najprv zvážiť. Najlepšie by bolo, keby ste na sebe nemali žiadne oblečenie. Pred vážením sa napite tak, aby vás nesmädilo, a aby ste sa počas cvičenia už nemuseli veľakrát napiť. Matematika sa tak  ľahšie počíta.

Ak už po cvičení pociťujete smäd, zvážte sa znovu. Potom si porovnajte vašu váhu pred cvičením s „plným žalúdkom vody“ a po cvičení „s prázdnym“. Ak si to porovnáte, prídete na to, koľko tekutiny ste stratili. Preveďte to na kilogramy. Google to vie vypočítať za vás, alebo skúste metrický prevodník.  Toto je vaša rýchlosť potu! 

Je to množstvo vody, ktoré by ste mali vypiť v priebehu alebo po ďalšom cvičení a nahradiť to, čo ste stratili. Pomôcť vám môže aj on-line kalkulačku pre rýchlosť potu.

Komplikované? Možno. Huggins odhaduje, že väčšina ľudí stratí jeden až dva litre potu pri každej hodine miernej intenzity cvičenia. Napriek týmto výpočtom by mal byť aj tak vaším verným sprievodcom na pitie vody práve váš pocit smädu.

Prečo si treba dávať pozor na množstvo vypitej vody?

To, že je dehydratácia nebezpečná, už asi viete. Rovnako nebezpečným môže byť aj jej opak!

Mnohí športovci sú podľa British Journal of Sports Medicine vystavení riziku cvičenia spojeného s hyponatrémiou, čo je nerovnováha, ktorá môže byť spôsobená príliš častým pitím tekutín. Môže to viesť k nevoľnosti, zvracaniu, bolesti hlavy, únave a v závažných prípadoch dokonca ku kóme a následnej smrti!

Napriek všetkým odporúčaniam a výpočtom je naozaj najlepším spôsobom počúvať svoje telo. A zapamätajte si! Všetkého veľa škodí!

 

Zdroj: www.health.com; foto: www.torange.us

 

Loading...