Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Nad hlavami nám krúži čoraz viac dronov: čo hovorí súčasná legislatíva a aké pokuty hrozia?

Žijeme v digitálnej dobe, kde sociálne siete hrajú prím. Nemusíme byť priamo na mieste diania, ale vďaka technike to nie je problém. Z pohodlia domova pozeráme dokumenty vo vysokom rozlíšení a žasneme nad krásami našej prírody natočených z vtáčej perspektívy.

Nad hlavami nám krúži čoraz viac dronov, ktoré neraz zasahujú aj do nášho súkromia. Ak na záhrade grilujete a nad vami lieta dron od suseda, máte právo byť nahnevaný. 

View this post on Instagram

#dron #drone #bladeqx350

A post shared by ToMaS Flamer (@tomas_flamer) on

Hoci si ho môže na Slovensku zaobstarať takmer každý, lietať s ním nie je možné všade. Na stránke europarl.europa.eu sa píše: Ťažké bezpilotné lietadlá sa riadia všeobecnými letovými pravidlami únie, bezpilotné lietadlá s hmotnosťou nižšou než 150 kg sú usmerňované národnými pravidlami.”

Aj keď boli bezpilotné lietadlá pôvodne vyvinuté a využívané predovšetkým v letectve (ako návnada na zmätenie cudzích radarov, ako cieľ (terč), alebo ako ťahač cieľa), dnes sa využívajú na rôzne účely. V súčasnosti sa uplatňujú najmä v súkromnom sektore, na filmovanie a fotografovanie, na záchranné práce, prieskumy prírody (napríklad na zistenie stavu počtu ohrozených druhov živočíchov), v poľnohospodárske (na poľnohospodárske postreky) a podobne.

Čo hovorí súčasná legislatíva?

Aj používanie tejto „technickej vychytávky” má svoje pravidlá, ktoré upravuje zákon č. 143/1998 Z.z. („letecký zákon”) a Rozhodnutia č. 1/2015.    

Existuje rôzne vnímanie pojmu dron v závislosti od oblasti, na ktorú sa zameriava (technika, letectvo, sci-fi). Napísané Rozhodnutie vo svojom Článku 2 definuje jednotlivé pojmy súvisiace s danou problematikou, medzi ne patrí i dron. Ide o „diaľkovo riadené lietadlo, ktoré je spôsobilé lietať bez pilota riadené osobou ovládajúcou toto diaľkovo riadené lietadlo z riadiacej stanice umiestnenej na palube lietadla”. 

Dronom sa dajú zachytiť skutočne neopakovateľné zábery, presvedčiť sa o tom môžete pomocou týchto fotografií miest, ktoré z veľkej časti tvorí púšť.

Zakázane je lietať v okolí letísk, jadrových elektrární či zastavaných miest.

  • Právna úprava dronov na Slovensku

Podľa vyššie napísaného zákona je nutné dodržať tieto pravidlá:

  1. Letecké práce možno vykonávať len na základe povolenia vydaného Dopravným úradom SR. Dopravný úrad SR v povolení určí rozsah a podmienky na vykonávanie leteckých prác;
  2. Lietadlá spôsobilé lietať bez pilota môžu vykonávať lety vo vzdušnom priestore len za podmienok, ktoré prihliadajú na bezpečnosť letu a ktoré určí rozhodnutím Dopravný úrad SR;
  3. Držiteľom platného povolenia na lietanie s lietadlom spôsobilým lietať bez pilota vydaného Dopravným úradom SR musí byť osoba, ktorá ovláda diaľkovo riadené lietadlo pri vykonávaní leteckých prác;
  4. Diaľkovo riadeným lietadlom pri vykonávaní leteckých prác možno vykonať let vo vzdušnom priestore, ak je zapísané v evidencii lietať bez pilota;
  5. Letecké práce sú za odplatu vykonávané činnosti v poľnohospodárstve, na reklamu, fotografovanie, prieskum a podobne.
  • Pri nerešpektovaní hrozia aj pokuty:

„Evidencia lietadla na Dopravnom úrade SR a vydanie Povolenia na lietanie lietadla spôsobilého lietať bez pilota sú predpoklady k vydaniu povolenia na vykonávanie leteckých prác, ak nie sú vydané, nemôže byť vydané ani povolenie na vykonávanie leteckých prác. V takom prípade ide o správny delikt neoprávneného výkonu leteckých prác podľa §51, ods. 2, písm. b) leteckého zákona, za ktorý je možné právnickej osobe oprávnenej na podnikanie uložiť pokutu do 33 190 € alebo fyzickej osobe do výšky 330 €.

Poplatky za evidenciu lietadla spôsobilého lietať bez pilota v súčasnosti nie sú žiadne, taktiež ani za vykonanie teoretických skúšok pre pilota takého lietadla sa poplatok neplatí. Spoplatnené je však vydanie povolenia na vykonávanie leteckých prác (letecké snímkovanie) podľa zákona  č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch vo výške 600 € za prvé vydanie, uviedla Mgr. Eva Oravcová, hovorkyňa Dopravného úradu SR.

Pokuty za lietanie v Národnom parku sú vo výške 66 €.“

View this post on Instagram

Algunas persecuciones a vista de ave…

A post shared by XCAM (@xcam.cl) on

  • Lietaš s dronom, vyhotovuješ záznam a neposkytuješ ho ďalej za odplatu, ale zverejníš svoju tvorbu na verejne dostupnom úložisku (napríklad na YouTube.com, Vimeo, Cloud a iné)?

Pri posudzovaní správneho deliktu neoprávneného výkonu leteckých prác Dopravný úrad SR skúma, či bola za letecké snímkovanie poskytnutá protihodnota – teda aj v takomto prípade môže dôjsť k spáchaniu tohto deliktu napríklad, ak autorovi videa bude za zverejnenie videa patriť nejaká forma odmeny (patria sem aj odmeny za reklamu na Youtube.com).

V takomto prípade však dôjde k spáchaniu priestupku na úseku ochrany utajovaných skutočností podľa § 78, ods. 2, písm. e) zákona č. 215/2004 Z.z. o ochrane utajovaných skutočností v znení neskorších právnych predpisov, a to bez ohľadu na poskytnutie alebo neposkytnutie protihodnoty za letecké snímky. Uviedla Mgr. Eva Oravcová z Dopravného úradu Slovenskej republiky.

Na prejednanie tohto priestupku je príslušný Národný bezpečnostný úrad SR.

Používanie dronov na letecké práce a súkromné účely nie je podmienené bezpečnostnou previerkou.

Európske odvetvie, ktoré sa zaoberá vývojom bezpilotných lietadiel, sa rozvíja skutočne promptne. Prieskum ukázal, že do roku 2050 môže vytvoriť až 150.000 nových pracovných príležitostí. Odborníci odhadujú, že do desiatich rokov bude obchod s bezpilotnými lietadlami predstavovať takmer 10 % z leteckého odvetvia (okolo 15 miliárd ročne).

Drony vo svete: sledovanie ohrozených druhov papagájov

Papagáje sú také rýchle, že nie je vôbec ľahké odsledovať, kam všade lietajú. Rýchlosť ich letu sa pohybuje približne 55 km/h. Ochrancovia prírody však musia mať neustále prehľad o tom, aký je ich počet, zvlášť, ak ide o ohrozené druhy, ktorých počet sa radikálne znížil na 1000 párov. Vedci sa domnievajú, že najúčinnejšie by mohli byť v tejto oblasti drony. Vďaka nim by totiž mohli sledovať stav ohrozených druhov papagájov vo voľnej prírode.

Podľa najnovšej štúdie už pomocou tejto technológie zaznamenali prvé úspechy. Forbes píše, že austrálski vedci preskúmali osem trás, aby zistili, či by drony mohli lokalizovať pohyb papagájov. Dospeli k úspešnému výsledku – drony až šesťkrát odhadli presnú polohu vtákov do vzdialenosti 164 metrov od ich skutočnej polohy. V týchto experimentoch boli drony rýchlejšie a efektívnejšie ako ľudské oko. Cieľ stratili len dvakrát.

„Doteraz sa na sledovaní voľne žijúcich živočíchov podieľali výskumníci tak, že chodili po lese celé hodiny a manuálne hľadali signály zvierat,” povedala Debbie Saundersová, spoluautorka štúdie pre ABC News.

Saundersová verí, že drony môžu poskytnúť dôležité informácie o pohyboch vtákov i do budúcna a znížiť tak ich pokles, ktorý okrem iného súvisí i s masívnym odlesňovaním. „Kedysi sa skrývali do korún stromov, no ich výrub spôsobil, že sa presúvajú bližšie k ľuďom. Tu však nie sú v takom bezpečí,” dodala.

Zdroj: relife.sk, europarl.europa.eu, greenmatters.com, ulpianus.sk, instagram.com/dron, instagram.com/papagay

Mohlo by sa vám páčiť

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií