Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Soňa a Katka, zakladateľky Créeme: História výroby spodnej bielizne je na Slovensku slabšia, takže nájsť niekoho, kto to dokáže, bolo výzvou

Dve mladé Slovenky: jedna v Plzni, druhá v Liberci. Stretli sa až na bratislavskej VŠVU, kde vyštudovali magisterský stupeň v odbore odevný dizajn. Soňa Vidiečanová a Katka Kobušová stoja za značkou slovenskej organickej spodnej bielizne Créeme.

Kedy a ako vznikla myšlienka vyrábať organickú spodnú bielizeň?

Minulý rok. Respektíve prvé nápady vznikali už v roku 2016, pretože sme si spravili rešerš a zistili sme, že nič také tu u nás nie. Začiatkom roka 2017 sme sa prihlásili do súťaže S Brand, ktorú sme v marci vyhrali. To nás nakoplo. V júni 2017 sme rozbehli crowdfunding.

Súťaž S Brand?

Je to súťaž o udržateľnú značku budúcnosti, ktorej cieľom je rozšíriť povedomie o udržateľnej móde a podporiť vznik ďalších zodpovedných projektov. Súťaž je sprievodnou akciou podujatia SLOU Days v Prahe, súťažiacich hodnotia tí najlepší odborníci na udržateľnosť. V roku 2017 sa uskutočnil vôbec prvý ročník, to znamená, že sme historicky prví víťazi, čo nás neskutočne teší.

Znie to ako super začiatok.

Veru (smiech). Predtým sme už mali prichystané nejaké veci, ale mali sme takú stratégiu, že kým to nevyjde na verejnosť, nik o tom nebude vedieť. Potom (po súťaži, po crowdfundingu) už o nás niektorí ľudia vedeli, vnímali nás a začalo sa všetko budovať a rozbiehať. Dokonca k nám do kancelárie prišla zákazníčka a povedala, že o nás vedela ešte pred crowdfundingom – práve vďaka S Brandu. To znamená, že v tom okruhu ľudí, zaujímajúcich sa o udržateľnosť a pomalú módu, už o nás existovalo akési povedomie.

Zdroj: Créeme

Prečo zrovna spodná bielizeň?

Soňa: Chodila som na rôzne vzdelávacie aj predajné podujatia, všetko som si vždy popozerala a mala som prehľad o tom, čo je a čo nie je na trhu. Spodná bielizeň chýbala, a pritom je to úplný základ! Už som dokonca bola až tak proti bielizni, ktorá sa inak vyrábala, že som podprsenku nenosila, kým sme nevytvorili Créeme.

Katka: Popri štúdiu som stážovala u fashion couch-ky, ktorá taktiež organizovala a zúčastňovala sa na workshopoch, kde radila, čo sa má nosiť do práce pod bielou blúzkou. Takže tak sa to všetko pospájalo. Ďalším faktorom bolo, že dnes sa každý zameriava na jednoduchšie veci, ako napríklad pančuchy, detské tepláky, košele. Ale podprsenka, to je tak komplikovaný kúsok oblečenia!

V čom je to komplikované?

Vo výrobe, v strihu. Tí, čo sa do toho pustia, musia byť skutočne profíci. Musia tomu rozumieť. História výroby spodnej bielizne je na Slovensku slabšia, takže nájsť niekoho, kto to dokáže, bolo výzvou.

A našli ste?

Áno, máme niekoľko výrobcov i dodávateľov, čo sa týka komponentov aj textilu. Každý jeden komponent sa vyrába na zákazku a následne sa to zošíva v dielni.

Možno preto je aj cena trochu vyššia.

Ale najmä preto, že nič nie je zo skladu. Naozaj všetko vyrábame na zákazku, je tam teda aj čakacia doba.

Katka (vľavo) a Soňa vytvorili spodnú bielizeň vhodnú na každodenné nosenie – pohodlnú Créeme. Zdroj: Eva Jonisová

Z čoho sa Créeme vyrába?

Používame certifikovanú bavlnu spolu s mosadznými komponentmi. Ide nám o to, aby naša značka bola ekologická už pri výrobe, ale aby sme spodnú bielizeň zároveň dokázali neskôr zrecyklovať. Našou pridanou hodnotou je pravosť materiálu, pretože nespájame polyester s bavlnou, teda prírodný cyklus s technickým. Pravosť materiálu znamená aj to, že všetko je pravé, teda nefarbené, zároveň sa tu uplatňuje aj premyslený dizajn. Každý komponent musí byť zo 100 %-ných materiálov, to je základ pre recyklovanie.

Ako vznikol názov?

Créeme v preklade zo španielčiny znamená „ver mi“. Chceli sme aj slovenský názov, „ver mi“ sa nám páčilo, ale po rešerši a zadaní týchto slov do vyhľadávača bez medzery nám ukázalo rôzne červy (pochádza to z talianskeho slova), takže to by zrejme nebola dobrá cesta (smiech). Už názov nás teda zaväzuje, aby ľudia dôverovali nám, našej značke a aj bielizni, ktorú nosia.

Kto je vašou cieľovou skupinou?

Zákazníci sú rôzni. Nie sú to len tí, ktorí vyhľadávajú ekologické značky a perú s eko pracími prostriedkami. Niekedy máme pocit, že naša cieľovka sa vyprofilovala na 25- až 35-ročné ženy, a potom k nám príde 18-ročná baba až z Prahy, ktorá skrátka chce Créeme. O ďalší týždeň zas staršia pani, ktorá už má dospelé deti. Je to rôznorodé.

Nosíte už len Créeme podprsenky?

Katka: Priznám sa, že mám aj čiernu syntetickú, ale vždy sa snažím obliecť tak, aby som si ju nemusela dať (smiech). Keď som bola tehotná, nosila som lambadu – športovú podprsenku, teraz už len naše.

Soňa: Tým, že som mávala atopický ekzém, čierna farba tak blízko na pokožke mi prekáža. Akonáhle som vymenila nefarbenú organickú bavlnu, bolo vidieť rozdiel. Keď som si potom chcela dať čiernu športovú braletku, už som v nej nevydržala ani počas rána a musela som sa prezliecť do Créeme.

Stačí teda Créeme na každý deň?

Áno, presne na to bola vytvorená, na každodenné nosenie. Žena ju vôbec necíti. Super je, že aj zem nám praje, pretože bavlna z nej vyrastá práve v béžovej farbe. Pod bielu blúzku patrí jedine béžová podprsenka. No a podstatné je, aby bola bezkosticová – vtedy je pohodlná. Vymysleli sme aj to, aby boli košíky viac vystužené, tým pádom nič nepresvitá.

Čo všetko u vás nájdeme?

Pre pánov máme tričko pod košeľu, pre ženy podprsenky, nohavičky aj braletky na jogu. Zároveň prebieha projekt Neobyčajné tričko. Úplnou novinkou sú dva typy body – Venna a Vera –, ktoré sa oproti tielku nevykasávajú z nohavíc. Majú regulovateľné ramienka s pravou mosadzou, ktorá sa vyrába v Jablonci nad Nisou (mesto na severozápade Čiech v Libereckom kraji, známe výrobou skla a bižutérie – pozn. red.), pohodlný strih na zakrytie celého zadočka a zapínanie je na dva rady cvokov – aj pre vyššie, aj pre nižšie dámy. V budúcnosti určite plánujeme rozširovať sortiment, je tam obrovský potenciál.

Kde si vaše kúsky môžeme kúpiť?

Máme e-shop, no zákazníci si môžu zvoliť osobný odber v Bratislave. Tak si ženy môžu podprsenky aj vyskúšať. Zároveň nás môžete stretnúť i na rôznych podujatiach.

Môžeme povedať, že v súčasnosti je Slow Fashion na vzostupe. Do popredia sa dostávajú mnohé slovenské ekologické značky oblečenia, kladie sa dôraz skôr na kvalitu, ako na kvantitu. Nielen v Bratislave, ale aj v iných menších slovenských mestách sa organizujú SWAP-y, ktorých cieľom je cirkulácia oblečenia a šetrenie prírody, ale aj financií. No a zrazu príde organická spodná bielizeň. Mám pocit, že so značkou Créeme ste jediné na Slovensku.

V Československu (smiech). Začínajú už však vznikať podobné koncepty.

créeme
Zdroj: Créeme

Takže zatiaľ ste v podstate bez konkurencie.

Nie je to celkom tak. Konkurenciou je pre nás každá značka, aj tá nekvalitná klasická spodná bielizeň z obchodov.

Ako vnímate skutočnosť, že ženy si radšej v obchode kúpia 2 podprsenky v zľave, ako by mali dať viac peňazí za kvalitu?

Nevieme, či to robí každá. Ženy, ktoré sa zaujímajú o dopad značky na planétu, si tie 2 podprsenky idú kúpiť k nám, pričom vedia, že zľava na dve podprsenky v obchode je len marketingový ťah. To znamená, že nejaký pracovník na svete pri jej výrobe trpí a pyká za európske hlúpe návyky – pozeráme sa na nízku cenu.

Čo je najdôležitejšie v starostlivosti o spodnú bielizeň z organickej bavlny?

Je veľmi podstatné, v akom prášku sa perie. Ekologický je najlepší práve kvôli tomu, že udržiava ekologickosť produktu. Chemické pracie prostriedky obsahujú rôzne látky, aj bieliace, ktoré tento materiál zničia, a to je škoda. Preto sú bio prostriedky najlepšie. S Créeme sme niečo nastavili a budeme rady, ak v tom ľudia budú pokračovať.

Mohlo by sa vám páčiť

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií