Kreatívec Gabriel Melaga: Najžiadanejšie sú nápisy s kávou a nadávkami

Kreatívec Gabriel Melaga: Najžiadanejšie sú nápisy s kávou a nadávkami

reklama

Keď bol na základnej škole, kreslil grafity. V dospelosti si uvedomil, že pracovať 8 hodín denne ho nikam neposúva, a tak sa vrátil k tomu, čo ho kedysi veľmi bavilo – ku kreslenému písmu. Venuje sa letteringu a o zákazky nemá núdzu.

Až ako učiteľ sa začal učiť písať

Pred 10 rokmi chcel robiť všetko. Myslel si, že čím viac toho človek robí, tým lepšie. Neskôr prišiel na to, že to už nezvláda.

reklama

Z Gabriela sa mal stať učiteľ angličtiny. I keď nejaký čas súkromne doučoval, hovorí, že je to nevďačná práca: „Rodičia na angličtinu väčšinou prihlásia deti nasilu. A keďže ony samy nemajú záujem, vidíš to na nich, a vtedy to absolútne nemá zmysel.“

Učiteľstvo teda veľmi rýchlo zavesil na klinec a začal pracovať v grafickom štúdiu. Vytváral vizitky či iné grafické práce, poprípade web stránky. Raz mal zákazku, v rámci ktorej mal vytvoriť logo. Objednávateľ mu ukázal, ako približne by mohlo vyzerať: „Bolo tam zvláštne písmo, veľmi sa mi to páčilo, tak som o tom začal zisťovať viac. Keďže som predtým pri grafických úlohách vždy využíval fonty, začal ich prehľadávať a zistil som, že nič také tam nie je.“

Zdroj: Eva Jonisová

Následne veľa googlil a čítalletteringu. Je to špecifická oblasť grafického dizajnu, ktorá v posledných rokoch opäť zaznamenáva rozmach vďaka svojej autentickosti a všeobecne vďaka návratu k hodnotám ručne tvorenej práce ako protipólu masovej produkcie.

Prezradil, že v tínedžerskom veku kreslil grafity. Niekedy v tom čase, keď sa mu pod ruky dostala spomínaná zákazka, si na to spomenul a uvedomil si, že kreslené písmo ho baví oveľa viac ako nejaké vizitky. Pri nich totiž zadávateľ povie, ako presne si to predstavuje, vy to vytvoríte a jemu sa to nepáči, následne návrh x-krát prerábate. Časom je z toho človek znechutený.

Od online kurzov k vlastnému podnikaniu

Vyhľadal si mnoho online kurzov, nakúpil knihy a zistil, že lettering je najrozšírenejší v Amerike. Obyčajne ľudia kreslia logá a časom ich prestane baviť robiť pre klientov. Začnú to učiť, napríklad 2-3 hodiny prostredníctvom Skype-u. Nakreslia vlastné písmo, predávajú ho ako font a majú z neho pasívne príjmy.

Raz si povedal, že ide do toho.

Celý deň som prekresľoval písmeno A, stále dookola. Najskôr cez papier, potom som sa na ten papier len pozeral, a potom už len spamäti. Keď sa naučíš celú abecedu, venuješ sa takým veciam, že ktorá časť má byť hrubšia, ktorá tenšia,“ spomína na svoje začiatky spred 2,5 roka. Lettering prirovnáva k učeniu sa písania v prvom ročníku na základnej škole. Stále skúšaš jedno písmeno, až kým sa ho stopercentne nenaučíš. Dodáva, že svaly majú pamäť. Podľa neho nejde ani tak o talent, ako skôr o zručnosť.

Postup opisuje nasledovne: „Niečo si nakreslíš a naskenuješ, potom ešte prekreslíš cez tablet myšou alebo digitálnym perom. V počítači sa to potom ešte doladí – niekde sú veľké medzery, mäkčene nie sú na svojom mieste, ligatúry (spojenie, zviazanie dvoch znakov – pozn. red.) nie sú v poriadku, niektoré znaky sa prekrývajú, atď. Toto majú aj niektoré fonty, ktoré sa dajú stiahnuť zadarmo. Je vidieť, že s tým človek veľa nepracoval,“ hovorí Gabriel.

Niekedy 4 – 6 hodín len sedí a kreslí, ďalší deň napríklad pozerá seriály. Pracuje s kreativitou a nápadmi, a to človeka dokáže vyčerpať. Vtedy musí robiť niečo úplne iné.

„Nie je to nič pre mňa, keď mi povedia, aby som prišiel ráno na siedmu a budem to a to robiť osem hodín…“ spomína na predošlé zamestnania. Takisto hovorí, že by nezniesol, keby mu stále niekto klopal na dvere a vypytoval sa niečo.

Doma si v jednej izbe zriadil grafické štúdio. Potrebuje najmä ceruzky rôznej hrúbky a svietiacu tabuľu, podobnú tabletu, ktorá mu pomáha pri prekresľovaní.

Aká vlastnosť je u človeka v tejto práci nevyhnutná?

Najdôležitejšia je podľa Gabriela vytrvalosť. Aj keď niekto nevie kresliť, vďaka vytrvalosti a trpezlivosti sa to dokáže naučiť: „Ide o to, či na začiatku zvládneš neúspechy. Nedarí sa ti, vidíš, že to nie je ono. V hlave máš už vopred víziu toho, čo chceš dosiahnuť, a potom týždeň kreslíš a skrátka to nedáš. Povieš si, že z toho nikdy nič nebude. Dôležité je vydržať a nevzdať to.“

Ľuďom z tejto brandže trvá približne 5-6 rokov, kým sa postavia na vlastné nohy. Najlepším spôsobom, ako to dosiahnuť, je podľa Melagu vyhradiť si pre to čas. Keď to má človek ako hobby popri normálnom zamestnaní, nedokáže sa tomu venovať na dostatočnej úrovni, rozbieha sa to skutočne veľmi pomaly. Ľahšie sa pracuje, keď ťa nič neobmedzuje.

https://www.instagram.com/p/BpcmHnIiLw3/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

Takto radí: „Skús si rok dopredu nasporiť peniaze. Pomôže ti to v tom „preklenovacom“ období, kým ti tvoje hobby začne zarábať. Aby si mal na to pokoj a nemusel sa báť, či budeš mať z čoho žiť.“

Pomohlo mu aj predošlé zamestnanie. „Nemusím sa strachovať, čo bude zajtra. Mám šťastie, že som si v predošlej práci v grafickom štúdiu našiel klientelu, vďaka ktorej mám stále pasívne príjmy,“ hovorí kreatívec. Vysvetľuje, že sú to najmä už vytvorené návrhy a grafiky, ktoré sa stále tlačia, takže s tým ani nie je veľa práce. Môžem pokojne tvoriť, a o to mi aj išlo.“

Káva a nadávky

Spolupracuje najmä s odevnými značkami, reklamnými agentúrami či kaviarňami. Buď nakreslí niečo podľa predstáv zákazníka, alebo si vytvára rôzne nápisy sám pre seba. Má ich vo svojom portfóliu a na Instagrame, kde sa k nim dostane veľa potenciálnych zákazníkov alebo minimálne obdivovateľov. Niekomu sa to tak zapáči, že si to aj kúpi. Funguje to takým spôsobom, že vlastnícke práva zostávajú Gabrielovi, a so záujemcom podpíše buď licenčnú zmluvu, na základe ktorej môžu nápis či logo používať určité obdobie, alebo má určitý podiel z predaja.

Predávajú sa grafické súbory (kresba je len proces, súbor v počítači je konečný produkt), vďaka čomu si kupujúci môžu upravovať veľkosť a podobne bez straty kvality.

https://www.instagram.com/p/BpNIz3hCSjI/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

A viete, čo je najžiadanejšie? Nápisy s kávou alebo nadávkami. Sám hovorí, že práve druhé zmienené bolo preňho veľkým prekvapením. Pokiaľ človeku takýto nápis visí doma v obývačke, je to ešte v poriadku. Ale niekde vo verejnom priestore? Nuž, proti gustu…

Káva ako taká sa často objavuje v jeho návrhoch. Prezradil, že v budúcnosti uvažuje o vlastnej značke, ktorá sa bude orientovať na milovníkov tohto nápoja. Možno to budú tričká, hrnčeky či iné produkty.

Logo za 20 eur? Smiešne

Nielen nápisy, ale aj logá. Práve tie si vyžadujú veľa času a práce. Tvorba jedného loga môže pokojne trvať aj 4 týždne. Pracuje sa na každom detaile, vytvára viacero návrhov a variácií. Každý jeden krok posiela objednávateľovi a konzultuje ho s ním.

Ak vás zaujíma, za koľko by ste si také logo mohli dať spraviť, konkrétnu odpoveď nikde nenájdete. Gabriel vysvetľuje: „Veľa ľudí sa podceňuje, nevedia, ako si vyrátať cenu za svoje služby. Je to kreatívna práca, ktorá sa nevypláca za odpracované hodiny. Na dennej báze dostávam veľké množstvo požiadaviek na letteringové logo alebo text, preto som extrémne vyberavý ohľadom prác, ktoré zoberiem. Cena nie je prvoradým faktorom. Pracujem len na projektoch, ktoré sú pre mňa pozitívnou výzvou, posúvajú ma dopredu a vyhovujú môjmu štýlu.“

Zdroj: Eva Jonisová

Logo je šité na mieru, nebude sa opakovať. Preto Gabriel len krúti hlavou, keď na internete vidí ponuku loga za 20 €. Na tom sa človek asi veľmi nenarobí. Robí to mechanicky, nezapája veľmi fantáziu a takýmto spôsobom ich vyrobí možno aj štyri za jeden deň.

Hovorí, že mu nejde o to, aby len zhrabol peniaze a tým by sa to skončilo. Práve naopak, snaží sa o dlhodobú spoluprácu: „Zo skúseností viem, že spokojní klienti sa vždy vrátia a prinesú ešte viac práce. Cieľom je, aby moja práca prinášala klientovi zisk – buď vo forme zvýšeného predaja produktov vďaka letteringovým textom, alebo napríklad pri logách je to často získanie konkurenčnej výhody pre klienta tým, že sa ľahko odlíši od iných.“ Obyčajne jedna práca trvá 3-4 týždne, tak to logicky nebudú 100-eurové projekty.

V prípade, že vás Gabrielova práca zaujala, ho neváhajte kontaktovať na www.gabrielmelaga.sk alebo na jeho Instagrame.

PREČÍTAJTE SI TIEŽ  Čo prezrádza vaše písmo o vašej osobnosti? Prezradí vám to grafológia
reklama
Google+ Linkedin

Autor príspevku:

Obdivovateľka umenia vo všetkých jeho formách, hľadajúca a nachádzajúca ho všade okolo seba. Fotografiami si zaznamenávam svet, najradšej cez dokumentárnu fotografiu, ľudí a ich príbehy. Rada si tieto príbehy aj píšem a hrám.