fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Zrod Michelinskej hviezdy: od pneumatík ku gastronómii

Michelinská hviezda je synonymom prvotriednej gastronómie. Chváliť sa ňou môžu len naozaj kvalitné reštaurácie z celého sveta.

Nejde však o žiadny zoznam tých najlepších reštaurácií či šéfkuchárov. Poďme sa teda pozrieť na to, ako sa zrodil knižný sprievodca Michelin´s Guide a čo má spoločné s pneumatikami.

História francúzskej firmy Michelin

Firmu Michelin založili v roku 1889 bratia Eduard a André Michelin. Spoločnosť sa odvtedy venuje výrobe a predaju pneumatík, pričom má na konte niekoľko patentov na vymeniteľné a opraviteľné pneumatiky.

Približne 9 rokov po založení ich firmy, resp. po odkúpení už existujúcej firmy s názvom Clermont-Ferrand, vznikla známa postavička – Michelin Man. Tento maskot spoločnosti Michelin je známy doteraz, pričom si časom prešiel niekoľkými vizuálnymi zmenami. Niektorí ho môžu poznať aj pod názvom Bibendum.

Viac o histórii spoločnosti Michelin sa dozviete napríklad v tomto článku.

Michelin man. Zdroj: wikimedia.org/O´Galop

Vznik Michelin´s Guide

Bratia Eduard a André Michelin sa nevenovali iba výrobe a predaju pneumatík. V roku 1900 im vyšiel prvý knižný sprievodca, červený Michelin´s Guide, v ktorom mohli milovníci jedla nájsť tie najlepšie reštaurácie na svete.

Používali v ňom hodnotiaci systém na základe troch hviezd, pričom čím viac hviezd reštaurácia mala, tým bola lepšia. V 50. rokoch pridali ešte hodnotenie s názvom Bib Gourmand, ktoré udeľovali reštauráciám, ktoré ponúkali kvalitné jedlo za rozumnú cenu.

Vedeli ste, že okrem červeného sprievodcu existoval aj zelený Michelin´s Guide? Tento sa už nezameriaval na gastronómiu, ale na zážitkové destinácie, turistiku a rôzne atrakcie. Tento knižný sprievodca vznikol o 26 rokov neskôr ako jeho červený variant.

Červený sprievodca Michelin´s Guide. Zdroj: michelin.com

Význam Michelinských hviezd

Michelin´s Guide bol v tých rokoch akousi marketingovou stratégiou. Táto kampaň mala za cieľ motivovať majiteľov vozidiel, aby vyšli na cesty a drali tak svoje pneumatiky. Vďaka systému troch Michelinských hviezd ľudia vedeli, kam sa im oplatí za gastro zážitkom ísť.

  • Jedna hviezda bola pre reštaurácie, ktoré sa oplatilo navštíviť v prípade, že ich máte po ceste,
  • dve hviezdy označovali tie, pri ktorých ste mohli odbočiť z cesty a spraviť si tak miernu zachádzku,
  • tri hviezdy boli synonymom pre reštaurácie, za ktorými sa rozhodne oplatí ísť a spraviť si tak výlet priamo za účelom gastronomického zážitku.

Reštaurácie však nehodnotili len André a Eduard Michelin, ale anonymní hodnotitelia. Reštaurácie teda nikdy vopred nevedeli, kedy ich kto navštívil. Zrazu sa len vyskytli v príručke, čo bola pre mnohé obrovská česť.

Nebolo to o luxuse

Mnohí by si mysleli, že do Michelin´s Guide sa dostanú iba luxusné reštaurácie. Nebolo to však tak. Do príručky sa mohli dostať, a aj dostali, aj jednoduché street food stánky či neformálnejšie reštaurácie.

Aj preto sa okrem hviezd používalo aj hodnotenie príborom. Jedna vidlička a nôž znamenali neformálnu atmosféru a 5 párov príboru už označovalo luxusnú reštauráciu.

Michelinské hviezdy dnes

Spoločnosť Michelin zamestnáva anonymných recenzentov reštaurácií dodnes, a to na plný úväzok. Ide pritom o gurmánov a nadšencov do jedla, ktorí po návšteve reštaurácie spíšu detailnú správu, na základe ktorej reštaurácia následne dostane jednu až tri Michelinské hviezdy, prípadne aj žiadnu.

Mnohé reštaurácie by dali čokoľvek za to, aby dostali aspoň jednu Michelinskú hviezdu. Dodnes je to prestížne ocenenie, ktoré nedostane len tak hocijaká reštaurácia. Boli ste sa už niekedy najesť v takto ohodnotenej reštaurácii? Dajte nám vedieť vaše skúsenosti.

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií