fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Slovakfolklore: rodinná značka vybudovaná na Instagrame (ROZHOVOR)

Folkór na Slovensku opäť ožíva. Je to najmä vďaka ľudom, ktorí sú ochotní obetovať svoj voľný čas, a tým pádom ľudové tradície priblížiť ľudom. Jedným z projektov, ktorý slovenský folklór posunuli, je určite Slovakfolklore. Vyspovedali sme Annu Lukáčovú, ktorá je jednou z troch zakladateliek.

Už podľa názvu sa dá dedukovať, že v projekte Slovakfolklore sa zameriavate na slovenské ľudové tradície. Prečo si si však práve ty vybrala túto oblasť?

Folklór mi bol blízky odmalička, je to niečo, s čím som vyrastala. V našej rodine sa vždy veľa spievalo a tradície sa prednášali z generácie na generáciu. Či už na rodinných oslavách, alebo keď sme šli zbierať huby do lesa s naším starkým a spievali sme trávnice, aby nás nenašli medvede (smiech). Okrem toho som od troch rokov tancovala vo folklórnych súboroch. Aj moje sestry a sesternice, s ktorými teraz Slovakfolklore vedieme.

Keď si zakladala projekt pod názvom Slovakfolklore aké boli tvoje očakávania a vôbec, za akým účelom si sa do toho rozhodla ísť?

Úprimne, nemala som žiadne očakávania. Možno len dať do povedomia mladým ľuďom, že folklór nie je niečo pre dôchodcov, ale že môže byť súčasťou života moderných ľudí . Slovakfolklore vznikol počas obdobia, keď som žila vo Švajčiarsku. Bolo mi smutno za Slovenskom, mojou rodinou a folklórom. Videla som, že ľudia zdieľali nádherné fotky z folklórnych udalostí a vystúpení na Instagrame. Fotky sa však nedostali nikam ďalej, čiže sa nik o nich ďalej nedozvedel. Preto som založila verejný instagramový účet, kde som sa rozhodla zdieľať tieto fotky, nech ich uvidí viacero ľudí… Počas toho obdobia sme si často volávali so sesternicou Zuzkou, ktorá vtedy žila v Prahe a sestrou Evičkou, ktorá žila v Londýne. Práve ony dve sa ku mne pridali hneď na začiatku a spoločne sme začali budovať značku.

Myslíš, že sa ti to podarilo?

Myslím, že z určitej časti áno. Hlavne čo sa týka prinášania ľudových tradícií do povedomia moderných Slovákov, ktorí by sa o to možno bežne nezaujímali. Pravdaže to nie je len naša zásluha. Sledujem, že slovenské tradície, vzory a životný štýl v spojení s našou históriou sa akoby vracia do každodenného života. Jeden z našich cieľov bol vytvoriť kolekciu tričiek “na každý deň”. Dizajn obsahuje slovenské folklórne ornamenty, ale stále si ho môžeš obliecť k džínsom, sukni, k saku do práce a nebude kričať “SOM ZANIETENÝ FOLKLORISTA”. Počas letného festivalu Východná 2019 sme videli množstvo ľudí v našich tričkách a nesmierne nás to potešilo a potvrdilo, že veci, ktoré robíme majú zmysel.

Dnes by sme mohli povedať, že Slovakfolklore sa stal vo vašich kruhoch akousi značkou. Ste dokonca partnerom niekoľkých významných folklórnych podujatí. Myslíš si, že je v slovenských podmienkach náročné takýto “brand” vybudovať?

V dnešnej dobe sociálnych médií nie je ťažké začať niečo budovať. Tá ťažká časť prichádza, keď prvotný ošiaľ z niečoho nového opadne. Vtedy je otázkou, či vec, ktorú si začal budovať, pre teba naozaj znamená toľko, aby si do nej dlhodobo investoval svoj voľný čas, peniaze a sociálny život. Kávy s kamarátkami u mňa nahradili niekoľkohodinové business hovory so Zuzkou a Evičkou a na dovolenku chodím väčšinou na Slovensko, keď máme nejakú akciu so Slovakfolklore (smiech). Ja osobne vďačím za to, že som obklopená ľuďmi, ktorým táto vytrvalosť nechýba a vždy ma inšpirujú k tomu, aby som pracovala na Slovakfolklore ďalej. To, že niečo budujeme na Slovensku má svoje klady a zápory, ale ja sa na to pozerám pozitívne. Vraj šikovným šťastie praje.

Kam by ste chceli projekt do budúcna posunúť?

Celý rok 2019 sme v spolupráci so šikovnými chalanmi z SPStudio pracovali na prezentačnom videu o Slovensku, ktoré zahŕňa 11 lokalít z celého Slovenska a ukazuje naše kultúrne a prírodné pamiatky a pravdaže náš folklór. Našou víziou je ukázať Slovensko vo svete ako modernú krajinu s bohatou kultúrou a tradíciami, ktoré stále žijú. Momentálne sme na sklonku dokončenia tohto videa a hľadáme ľudí, ktorí by ho chceli symbolicky podporiť kúpením soundtracku z videa, lístkom na náš ples alebo aj exkluzívnou večerou s nami (smiech) na startlab.sk.

Na Slovensku posledné roky badať, že sa folklór opäť stáva čoraz populárnejším. Čomu to pripisuješ a ako tento fakt vnímaš ty osobne?

Myslím si, že potom, ako sa otvorili hranice a na Slovensko sa začali liať trendy z iných krajín, ľudia prirodzene upustili od množstva svojich tradícií. Okrem toho, folklór bol počas komunizmu spojený so šírením určitej ideológie, a preto sa nečudujem, ak sa ho neskôr ľudia stránili. V posledných rokoch však vidíme, že nie všetko, čo pochádza z Ameriky, je to najlepšie. Viacero ľudí má akúsi potrebu sa vracať ku svojim koreňom, chrániť vlastnú kultúru vo svete globalizácie a reprezentovať svoju krajinu v dobrom svetle, keď cestujú.

Už dlhšiu dobu žiješ mimo Slovenska a tým pádom aj mimo týchto tradícii. Myslíš, že v porovnaní s inými krajinami máme byť na čo v tomto smere hrdí?

Určite áno! Momentálne študujem v Dánsku, kde folklór ako taký je už prakticky neexistujúci, ale ľudia si svoje tradície stále chránia a udržujú, sú na svoje zvyky neskutočne hrdí. My na Slovensku máme nevídanú pestrosť zachovaných tradícií, výšiviek, piesní, tancov a hudby. Toto nie je samozrejmosť v iných krajinách a my by sme si to mali uvedomovať.

 

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií