Vidíte tváre v oblakoch alebo Pannu Máriu medzi letokruhmi? Môže za to pareidolia
Aj vy občas vidíte rôzne siluety a tváre ľudí, aj keď sa na danom mieste v skutočnosti nenachádzajú? Možno trpíte pareidoliou.
V skutočnosti nie je až taká strašidelná, ako si mnohí myslia. V podstate ide o psychologický jav, ktorý spôsobuje, že niektorí ľudia vidia náhodný obraz alebo počujú nesprávny zvuk a vnímajú ich ako niečo významné. V praxi to môžeme prirovnať napríklad k zjaveniam tváre Ježiša a Panny Márie na letokruhoch (ako v tomto prípade) alebo presvedčenie, že tváre vidíme na oblohe.
Slovo je odvodené z gréckych slov para, čo značí niečo chybné, a seidōlon, čo znamená obraz, forma alebo tvar.
Pareidolia našich predkov
Zabezpečovala skvelú ochranu pred predátormi. Christopher French z Britskej psychologickej spoločnosti hovorí: „Klasickým príkladom využitia pareidolie vo svoj prospech je chlapík z doby kamennej, ktorý len tak stojí, škriabe si bradu a premýšľa nad tým, či to šušťanie v kríkoch je tiger alebo nie. Má oveľa vyššiu pravdepodobnosť na prežitie, ak predpokladá, že je to skutočne tiger.“
Kto je náchylnejší zažiť ju na vlastnej koži?
Podľa lenstore.co.uk štúdie ukazujú, že neurotici a ľudia s negatívnymi náladami majú väčšiu pravdepodobnosť, že ju zažijú. Dôvodom je, že ich psychický stav ich núti byť viac ostražitými voči nebezpečenstvu. Preto je pravdepodobnejšie, že uvidia niečo, čo v skutočnosti nie je reálne. Ženy majú tiež vyššiu pravdepodobnosť, že pareidoliu zažijú; to môže súvisieť s tým, že majú lepšiu schopnosť rozpoznať emócie prostredníctvom dešifrovania výrazov tváre.
Použitie pareidolie v psychológii
Známy psychologický test Rorschacha sa využíva na interpretáciu predpokladaných skrytých emócií. Skúška obsahuje obrázok, vytvorený atramentom na papieri, ktorý sa následne zloží na polovicu. Pacient následne interpretuje svoje najvnútornejšie myšlienky, ktoré v ňom obraz vyvoláva. Avšak táto metóda terapie je široko popretá psychológmi, pretože jej výsledky sa nedajú jednoznačne overiť.
Zdroj: lenstore.co.uk, livescience.com