Slovensko – automobilová veľmoc: Prečo sa k nám dovážajú jazdenky zo zahraničia?
Auto je v súčasnej dobe doslova nevyhnutnosťou. Každý z nás potrebuje dochádzať do školy či zamestnania a nie vždy je možné využiť na to hromadnú dopravu. A tak sa neraz stáva, že sa v jednej rodine nachádzajú dve, niekedy dokonca tri, autá. Ide o nemajú investíciu, preto často premýšľame, ako si to čo najviac “zjednodušiť. A hoci na Slovensku pôsobia viaceré automobilky, ktoré zásobujú celý svet, do rúk našincov sa dostávajú pochybné jazdenky zo zahraničia.
Vyrobia sa na Slovensku, putujú do zahraničia
Na Slovensku v súčasnosti pôsobia štyri veľké automobilové spoločnosti. Konkrétne ide o francúzsky Peugeot, ďalej je to Kia, Volkswagen a Jaguar Land Rover. Produkcia týchto firiem tvorí veľkú časť nášho HDP, avšak automobily smerujú na zahraničné trhy, neostávajú na Slovensku. Prečo je to tak? Odpoveď je jednoznačná. Cena. Slováci totiž stále uprednostňujú údajne kvalitné jazdenky zo zahraničia, prevažne z Nemecka. Ide o naoko zachovalé vozidlá za dobrú cenu. Treba si však položiť otázku, prečo sa ich predchádzajúci majitelia rozhodli zbaviť. Niekedy je problém s emisiami, ktoré prekračujú normy stanovené v zahraničí, inokedy môže ísť o “búrané” autá a podobne. Ako uvádza Jozef Knopp, predseda Asociácie overovateľov vozidiel (AOV), “ide o vyslovené šroty. Sú špecializované autobazáre, ktoré majú na predaj niekoľko tisíc áut určených na export. Chodia po ne kamiónmi. Nehovorím, že sú všetky zlé, ale problém je, že k nám ide všetko problematické.“
Ľudia riskujú kvôli cene
Hovorí sa, že nie sme takí bohatí, aby sme si kupovali lacné veci. Zdanlivo dobrý obchod sa nám totiž môže veľmi rýchlo vypomstiť napríklad v podobe rozsiahlej opravy, ktorej cena sa často šplhá naozaj vysoko. Aj napriek vyššie uvedeným faktom je počet jazdených vozidiel, ktoré brázdia naše cesty, každý rok vyšší. „Na Slovensku je podľa stránky ministerstva vnútra k 31. júlu 2019 evidovaných viac ako 2,4 milióna vozidiel do 3,5 tony a z toho je približne 1 milión dovezených,“ konštatuje J. Knopp. To je takmer polovica všetkých vozidiel u nás. Na porovnanie, pred desiatimi rokmi bolo na Slovensku evidovaných len približne 71-tisíc áut zo zahraničia a pred dvadsiatimi rokmi sa toto číslo pohybovalo na úrovni okolo 10-tisíc vozidiel.
Aké autá sa k nám dostávajú zo zahraničia najčastejšie?
Ako uvádzajú štatistiky Asociácie overovateľov, medzi najviac dovážané značky automobilov patrí Volkswagen. Na druhom mieste sa drží Škoda, za ňou Ford, Audi a BMW. Najviac sa podľa Jozefa Knoppa dováža z Talianska, Nemecka, Holandska a Belgicka. V poslednom čase vyskočili vyššie čísla aj z Francúzska a Španielska. „Autá z alpských krajín, kde sa ide do kopca, z kopca, často sa drží sneh na vozovkách a rôzne druhy posypov spôsobujú vozidlám viac škody ako osohu, pritom vôbec nedosahujú kvalitu primeranú ich cene,“ vysvetľuje odborník z AOV.
Kúpu auta si dvakrát premyslite, v hre je vaša bezpečnosť
Väčšina áut sa prezentuje ako kvalitné jazdenky zo zahraničia, ale predajcovia sa tak často iba snažia podviesť kupujúcich a získať peniaze z predaja. Autá totiž mohli mať nehodu alebo takzvanú „totálku“, kedy by mali byť odvezené do šrotu, no namiesto toho ďalej jazdia po cestách. „Žiaľ, nie je nič nezvyčajné, že vo finále má podvedený človek namiesto vozidla, ktoré mu malo slúžiť ešte niekoľko rokov, v garáži takmer nepoužiteľný a ďalej nepredajný vrak. Nehovoriac o tom, že sa stali už aj naozaj veľké tragédie, keď podvodný predaj stál niekoho v takomto aute život,“ dodáva Jozef Knopp.
Zdroj: trumpeter.sk