fbpx
Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Úspešný marketér Filip Škultéty prezradil, ako skutočne vyzerá práca marketéra. Trúfnete si ju odhadnúť?

Máte tip? napíšte nám mailom

Marketing je moderná oblasť živobytia a hobby zároveň, kde sa „zákony” úspešnosti vyvíjajú rýchlejšie ako v ktorejkoľvek inej oblasti. Ak chceš byť marketérom, ale nevieš, čo od tejto práce očakávať, pozri sa na vlastnosti marketingu, ktoré platia v súčasnosti.  

Majiteľ online marketingovej agentúry Filip Škultéty.
Majiteľ online marketingovej agentúry Filip Škultéty. Zdroj: primegentle.com

Keď vysoká škola nestačí

Mnohí nadšenci marketingu sa prihlasujú na vysoké školy s vedomím, že po jej vyštudovaní získajú teplé miesto vo veľkej agentúre. Realita ich však môže nešťastne prekvapiť. Žijeme v období, kedy komunikujeme prevažne cez internet. Naň nadväzuje aj momentálne najúspešnejšia forma marketingu, akou je online marketing.

Problémom v školstve je, že sa učíme poučky z kníh, ktoré sú pre prax už dávno zastarané, čo potvrdzuje aj majiteľ marketingovej agentúry Filip Škultéty: „Školy dnes nedokážu dostatočne rýchlo reagovať na potreby trhu a reflektovať trendy v tak rýchlo meniacom sa prostredí, akým je marketing. Preto odporúčam záujemcom zistiť si, či škola spolupracuje s externými špecialistami z oboru, ktorí chodia na školu pravidelne prednášať. Či napríklad škola prepája študentov a kvalitné firmy v odbore v rámci praxe. Aký typ ľudí danú školu navštevuje.″ Zároveň tvrdí, že pri výbere vysokej školy by študenti mali uvažovať aj o získaní dôležitých kontaktov od spolužiakov, ktoré im v budúcnosti môžu pomôcť.

Štúdium v marketingu by malo byť zamerané na prax. Je dôležité sústrediť sa na aktuálnu ponuku školy. Na organizáciu a sprostredkovanie krúžkov, stáží a konferencií. Vhodným spôsobom je napríklad Erasmus,  kde sa študenti zlepšujú v cudzom jazyku. „Rozhodne by som preto neočakával, že s diplomom získam vedomosti použiteľné v reálnom svete, ale skôr by som sa sústredil na to, ako počas štúdia viem skúsenosti nabrať a či ma v tom daná škola bude podporovať, alebo skôr prekážať,″ hovorí Škultéty.

Filip v súčastnosti vzdeláva študentov FMK v Trnave prostredníctvom kurzu online marketingu.
Filip v súčasnosti vzdeláva študentov Fakulty masmediálnej komunikácie v Trnave prostredníctvom kurzu online marketingu. Zdroj: Facebook.com/Filip Škultéty

Od zadania klientov až po reporting

Avšak existujú študenti, ktorí pracujú v odbore už počas svojho vysokoškolského štúdia. I keď mnohí začínali s prácou bez odplaty, vytvorili si svoje portfólio prác, ktoré im v budúcnosti môže priniesť úspech aj bez praxe v agentúre. Publikovaním prác na webe si kariéru tvoria napríklad grafici alebo žurnalisti, ktorí sa pri hľadaní práce preukazujú grafickými výtvormi  a článkami. Inou cestou je stáž v marketingovej, reklamnej agentúre alebo na marketingovom oddelení, kde študenti ešte nemajú skvelé zručnosti, ale popri štúdiu sa vyskillujú.

Marketing nie je medicína, ale tiež za ním stojí množstvo práce, čo si začiatočníci väčšinou neuvedomujú a často majú o ňom skreslené predstavy. „Najviac sa stretávam s predstavou, že to je len kreatívne vytváranie zaujímavého obsahu na web či sociálne siete. Nevidia za tým technickú a analytickú prácu, ktorá tvorí možno aj 90 % z celkového objemu práce.″ Veriť v krásu svojho budúceho povolania nie je žiadnou chybou, ale určite je vhodné, ak študenti získajú predstavu o realite čím skôr. Filip sa im prax snaží ukázať napríklad takto: „Prechádzam si s nimi priebeh kampaní od začiatku až po koniec. Čiže od toho, ako vyzerá zadanie od klienta až po reporting výsledkov.″

Akú pozíciu môžete obsadiť v marketingovej agentúre?

V marketingových agentúrach existuje množstvo pozícií. Medzi tie najkreatívnejšie patrí copywriter, arťák a media specialist. Copywriter vytvára pútavé reklamné texty, často na weby klientov, textuje produkty aj vymýšľa obsah pre posty alebo kampane. Art director má zodpovednosť za stratégiu kampaní aj za tím pracovníkov, ktorí sa na jej tvorbe podieľajú. Media specialist má v náplni práce viacero oblastí, ako napríklad pripravovať dôležité propagačné a iné podklady alebo zabezpečovať externú komunikáciu s inými firmami.

Filip dodáva, že často je potrebné mať aj technické znalosti: „ Treba vedieť ovládať HTML, CSS, ideálne aj základy java scriptu. Práca s tabuľkovým systémom (Excel, Google sheets). Znalosť fungovania webu ako takého (ako funguje CMS systém, hosting, domény…).″

Nie je marketing ako online marketing.
Nie je marketing ako online marketing. Zdroj: pixabay.com.

Eshop, chyby v online marketingu a SEO

Online kraľuje dnešnému svetu rovnako ako samotný digitál. V súčasnosti je pri posudzovaní digitálnej reklamy podstatné klásť dôraz na to, či funguje po kreatívnej, ale aj technickej stránke. „Takisto je trendom úzko prepájať výkonnostné kampane s tými kreatívnymi a nerozdeľovať to len na performance marketing a branding.″  V marketingu ide o to, ako účinne vieme predať produkt.

Pre vyššiu dostupnosť produktov sa využívajú eshopy, kde môžu spotrebitelia nakupovať z pohodlia domova. Kvalitný eshop by mal zákazníkom ponúkať určitú pridanú hodnotu. Skutočne spĺňa požiadavky cieľovej skupiny? „V podstate produktom e-shopu nie sú produkty, ale služby (rýchlosť dodania, predĺžená záruka, vrátenie tovaru s dlhším časovým intervalom a pod.). Keby som sa mal vyjadriť k najčastejším chybám z pohľadu online marketingu, tak by to bolo zlé nastavenie analytických nástrojov, zdĺhavý objednávkový proces (ešte aj dnes sa stretávam s tým, že formuláre majú množstvo zbytočných, aj keď nepovinných polí, ako napríklad fax), nejedinečný branding, zanedbávanie dlhodobej práce so zákazníkom, ktorý môže nakúpiť viackrát, ale nie je sledovaná customer lifetime value.″

Pre viditeľnosť (nielen) eshopov na internete je potrebné mať zvládnuté kvalitné SEO, ktoré je zodpovedné za to, na akej pozícii a strane sa v Googli nachádza konkrétna stránka. Rovnako ako sa vyvíjajú technológie, mení sa aj SEO, preto je ťažké poskytnúť všeobecné rady, ktoré pomôžu každej jednej stránke dostať sa na lepšiu oblasť vo vyhľadávaní. „Určite treba spomenúť implementáciu SSL certifikátu, responzivitu webu, zvládnuť načítanie stránky do 2 sekúnd, komprimovanie obrázkov a originálny obsah s pridanou hodnotou.″
Máte tip? napíšte nám mailom

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií