Úspešný marketér Filip Škultéty prezradil, ako skutočne vyzerá práca marketéra. Trúfnete si ju odhadnúť?
Marketing je moderná oblasť živobytia a hobby zároveň, kde sa „zákony” úspešnosti vyvíjajú rýchlejšie ako v ktorejkoľvek inej oblasti. Ak chceš byť marketérom, ale nevieš, čo od tejto práce očakávať, pozri sa na vlastnosti marketingu, ktoré platia v súčasnosti.
Keď vysoká škola nestačí
Mnohí nadšenci marketingu sa prihlasujú na vysoké školy s vedomím, že po jej vyštudovaní získajú teplé miesto vo veľkej agentúre. Realita ich však môže nešťastne prekvapiť. Žijeme v období, kedy komunikujeme prevažne cez internet. Naň nadväzuje aj momentálne najúspešnejšia forma marketingu, akou je online marketing.
Problémom v školstve je, že sa učíme poučky z kníh, ktoré sú pre prax už dávno zastarané, čo potvrdzuje aj majiteľ marketingovej agentúry Filip Škultéty: „Školy dnes nedokážu dostatočne rýchlo reagovať na potreby trhu a reflektovať trendy v tak rýchlo meniacom sa prostredí, akým je marketing. Preto odporúčam záujemcom zistiť si, či škola spolupracuje s externými špecialistami z oboru, ktorí chodia na školu pravidelne prednášať. Či napríklad škola prepája študentov a kvalitné firmy v odbore v rámci praxe. Aký typ ľudí danú školu navštevuje.″ Zároveň tvrdí, že pri výbere vysokej školy by študenti mali uvažovať aj o získaní dôležitých kontaktov od spolužiakov, ktoré im v budúcnosti môžu pomôcť.
Štúdium v marketingu by malo byť zamerané na prax. Je dôležité sústrediť sa na aktuálnu ponuku školy. Na organizáciu a sprostredkovanie krúžkov, stáží a konferencií. Vhodným spôsobom je napríklad Erasmus, kde sa študenti zlepšujú v cudzom jazyku. „Rozhodne by som preto neočakával, že s diplomom získam vedomosti použiteľné v reálnom svete, ale skôr by som sa sústredil na to, ako počas štúdia viem skúsenosti nabrať a či ma v tom daná škola bude podporovať, alebo skôr prekážať,″ hovorí Škultéty.
Od zadania klientov až po reporting
Marketing nie je medicína, ale tiež za ním stojí množstvo práce, čo si začiatočníci väčšinou neuvedomujú a často majú o ňom skreslené predstavy. „Najviac sa stretávam s predstavou, že to je len kreatívne vytváranie zaujímavého obsahu na web či sociálne siete. Nevidia za tým technickú a analytickú prácu, ktorá tvorí možno aj 90 % z celkového objemu práce.″ Veriť v krásu svojho budúceho povolania nie je žiadnou chybou, ale určite je vhodné, ak študenti získajú predstavu o realite čím skôr. Filip sa im prax snaží ukázať napríklad takto: „Prechádzam si s nimi priebeh kampaní od začiatku až po koniec. Čiže od toho, ako vyzerá zadanie od klienta až po reporting výsledkov.″
Akú pozíciu môžete obsadiť v marketingovej agentúre?
Filip dodáva, že často je potrebné mať aj technické znalosti: „ Treba vedieť ovládať HTML, CSS, ideálne aj základy java scriptu. Práca s tabuľkovým systémom (Excel, Google sheets). Znalosť fungovania webu ako takého (ako funguje CMS systém, hosting, domény…).″
Eshop, chyby v online marketingu a SEO
Pre vyššiu dostupnosť produktov sa využívajú eshopy, kde môžu spotrebitelia nakupovať z pohodlia domova. Kvalitný eshop by mal zákazníkom ponúkať určitú pridanú hodnotu. Skutočne spĺňa požiadavky cieľovej skupiny? „V podstate produktom e-shopu nie sú produkty, ale služby (rýchlosť dodania, predĺžená záruka, vrátenie tovaru s dlhším časovým intervalom a pod.). Keby som sa mal vyjadriť k najčastejším chybám z pohľadu online marketingu, tak by to bolo zlé nastavenie analytických nástrojov, zdĺhavý objednávkový proces (ešte aj dnes sa stretávam s tým, že formuláre majú množstvo zbytočných, aj keď nepovinných polí, ako napríklad fax), nejedinečný branding, zanedbávanie dlhodobej práce so zákazníkom, ktorý môže nakúpiť viackrát, ale nie je sledovaná customer lifetime value.″