Klocher.sk
Magazín, ktorý tvoríme spolu

Auto, ktoré zmenilo trh, alebo čo priniesol príchod značky Hyundai i30 N…?

Hyundai i30 N je na našom trhu približne tri roky. Za ten čas sa mu podarilo získať si množstvo ľudí a pomohol kórejskej automobilke k sebe pritiahnúť nový typ zákazníkov.

Už onedlho budeme na našich cestách vídať faceliftovanú verziu obľúbeného modelu i30, a tak sme sa obzreli do minulosti, aby sme našli dôvody, čo stojí za úspechom „N-ka“.

Predaje

Značku Hyundai sme v našich končinách začali registrovať približne na konci deväťdesiatych rokov. Dlho sa automobily tejto kórejskej značky držali v predajných číslach, ktoré nijak obzvlášť nestáli za pozornosť. Mohlo za to viacero faktorov, no jedným z nich bol určite dizajn. Nie každému bol vtedajší dizajnový jazyk kórejského výrobcu automobilov sympatický. Úspech automobilky mal zmeniť model i30. To sa  sčasti aj podarilo, no prvá generácia stále  nepriniesla očakávaný “boom”. S príchodom druhej generácie v roku 2012 to už vyzeralo lepšie. Dodnes ju na našich cestách máme možnosť vídať v pomerne veľkom počte.

Hyundai i30 N
Verzia Fastback N pôsobí elegantným dojmom FOTO: Tobiáš Brtko

“Boom” však už spôsobila tretia, súčasná generácia i30. Už tento rok Hyundai predstavil faceliftovanú verziu a musíme konštatovať, že sa po dizajnovej stránke naozaj vydarila. Čo však tiež zásadne pomohlo predajom i30 ako takej, bola verzia i30 N. Okolo “N-ka” sa strhol taký ošiaľ, aký zrejme neočakával ani samotný výrobca. Po vyše troch rokoch na našom trhu zaznamenal rekordný počet predaných kusov. Pri čísle 85 registrovaných vozidiel na našom území (za rok 2019) sa vám zrejme hlava nezatočí, no oproti priamej konkurencii je to obrovský náskok. Toto číslo  znamená, že v kategórii hothatch má značka Hyundai na slovenskom trhu podiel až 51 %. Čo však ale výrobcu môže tešiť ešte viac, je fakt, že popri úspešných predajoch ostrej i30 sa darí verzii N-Line. Ide o výbavu, ktorá odkazuje práve na ostrý i30 N, no jednoducho povedané, je pre užívateľa o niečo prívetivejší. Je len málo zákazníkov, ktorí by dokázali s “N-kom” žiť dennodenne, no s výbavou N-Line sa šofér nemusí prispôsobovať prakticky v ničom. Táto výbava je dostupná dokonca aj v naftovej verzii a s automatickou prevodovkou.

Hyundai i30 N
Štandardne dodávané 19 palcové disky kolies FOTO: Tobiáš Brtko

Cena

Pri Hyudaii i30 N sa slovo cena pomaly stáva klišé. Takmer v každej recenzii nájdete cenu ako jeden z hlavných dôvodov, prečo si vybrať práve jeho. A aj my sa musíme pridať. Ak hľadáte auto v tejto kategórii, zaručene nenájdete lepšiu kombináciu jazdných vlastností, podareného dizajnu, techniky a ceny. “N-ko” môže byť vaše za 27 690 €. Za nás ale dáva význam verzia N PERFORMANCE, ktorá stojí 30 190 €. Ku tejto cene však už nemusíte prirátavať žiadne ďalšie prvky výbavy. Priplatiť sa dá jedine panoramatické strešné okno (1 200 €), poprípade farba karosérie (od 300 € do 500 €). Pokiaľ sa však uspokojíte s jednou z dvoch ponúkaných farieb bez príplatku a zaobídete sa bez strešného okna, toto je cena, za ktorú kúpite plne vybavené auto. Elegantnejšie vyhotovenie Fastback je vo všeobecnosti drahšie iba o niekoľko stoviek eur. 

Hyundai i30 N
Agresívny dizajn FOTO: Tobiáš Brtko

S i30 to nekončí…

Model i30 bol úplne prvým modelom v histórii automobilky, ktorým označila športový model písmenom N. Dobrá správa pre všetkých automobilových nadšencov je, že kórejská automobilka zrejme s ostrými modelmi nekončí. Práve naopak. Výrobca potvrdil, že na trh príde aj menší model i20, ktorý bude v názve niesť práve písmeno N. Rovnako sa hovorí aj o modeli Tucson. Ten nateraz dostal už spomínanú výbavu N-Line, no v budúcnosti by mohol na trh prísť aj ostro ladený variant. Na internete sa dokonca špekuluje aj o „N-kovej“ verzii modelu Kona. Šéf divízie N sa často necháva počuť, že neexistujú takmer žiadne limity na to, aby aj naďalej stavali nové a nové športové modely tejto kórejskej automobilky.

Existuje dokonca limitovaná edícia i30N Project C. Ide o ultimátnu verziu ostrého modelu Hyundai i30 N.  Z Projectu C sa vyrobilo len 600 ks, na Slovensko sa dostali 2 ks a do predaja ide 1 ks. Jeho cenníková cena je 39 990 € s DPH. Prednostné právo na kúpu auta so sériovým číslom 497/600 získate iba v dražbe, ktorú nájdete na stránkach slovenského iportéra. Navyše suma z predaja nad rámec cenníkovej ceny vozidla pôjde organizácii NIE RAKOVINE, ktorú Hyundai dlhoročne podporuje.

Hyundai i30 N
Logo divízie N FOTO: Tobiáš Brtko

Komunita

Dalo by sa povedať, že kategóriu rýchlych hatchbackov začal ako prvý písať Volkswagen Golf GTI. Od modelu, ktorý má za sebou viac ako 40-ročnú históriu, sa teda dá očakávať, že bude mať vybudovanú slušnú fanúšikovskú základňu. Mnohé automobilky sa snažia na trh prísť so zaujímavými variantami ich modelov, no málokedy sa tešia z úspechu, ktorý by stál za pozornosť. Kto by to ale čakal, že športový Hyundai si okolo seba za necelé tri roky vybuduje takú silnú fanúšikovskú základňu. Na Slovensku sa dokonca organizuje podujatie N-Track Daykde sa celá komunita má možnosť stretnúť a zajazdiť si na Slovakia Ringu. Ambasádorom športovej i30 je automobilový pretekár Maťo Homola. Pri tomto bode však treba pochváliť aj prácu slovenského importéra značky Hyundai. Dnes do marketingu dáva nemalé peniaze každá rozumná spoločnosť, ktorá má nejaké ambície. Marketingové oddelenie slovenského importéra však za posledné roky odviedlo naozaj výbornú robotu, a to sa netýka len modelu i30 N. 

Hyundai i30 N
FOTO: Tobiáš Brtko

Jazdné vlastnosti

Už sme spomenuli, že lepší pomer cena/výkon na trhu nenájdete. “N-ko” bolo postavené na okruhu, čo asi najviac pociťujete na podvozku auta. Nikto od takéhoto modelu nemôže čakať, že jazda po nerovnostiach bude plavná. Aj napriek prítomnosti adaptívnych tlmičov je pruženie tvrdé. Ako dobrý príklad môže poslúžiť režim CUSTOM. Tento režim dovoľuje individuálne nastaviť všetky parametre auta. V tomto režime je dokonca možnosť úplne vypnúť ESC (elektronická stabilizačná kontrola). Množstvo používateľov tohto auta využíva na športovú jazdu práve tento režim s tým, že nastavenie podvozku prepnú do režimu NORMAL. Aj v takomto nastavení dokáže byť podvozok pri športovej jazde maximálne stabilný a presný. Vo verzii PERFORMANCE dostávate navyše samosvorný diferenciál, čo dáva jazdeniu úplne iný rozmer. 

Hyundai i30 N
Jednoduchý interiér so športovými sedačkami FOTO: Tobiáš Brtko

Zvuk

K autám tejto kategórie určite patrí športový zvuk. Nie všetkým výrobcom sa to však podarí dotiahnuť do dokonalosti, a tak sme, bohužiaľ, čoraz častejšie svedkami umelých zvukov z reproduktorov. Hyundai i30 N má ale taký charakteristický zvuk, že sa dokonca stal aj akýmsi merítkom, s ktorým sú ostatné značky porovnávané. Zvuk, ktorý “N-ko” doslova pľuje, je naozaj famózny a skutočne vychádza z výfukov. Auto disponuje aj funkciou automatických medziplynov. Tento systém má v prvom rade za úlohu dopomôcť k čo najšportovejšej jazde pri radení smerom nadol. Taktiež znižuje opotrebenie prevodovky. Jeho sekundárny efekt je však zvuková kulisa. To, že zvukový prejav je jedným z dôvodov, prečo si “N-ko” kúpiť, si uvedomuje aj výrobca a jeho zvuk na svojich stránkach zaradil medzi jednu z jeho predností.

Hyundai i30 N
Príplatková farba Engine red (500€) FOTO: Tobiáš Brtko

 

Mohlo by sa vám páčiť

Na personalizáciu obsahu, poskytovania služieb sociálnych sietí a analýzy návštevnosti využívame súbory cookie. Používaním webu súhlasíte s používaním cookies a spracovaním súvisiacich osobných údajov. OK Viac informácií