TEST: Futuristické retro v podaní elektrickej Hondy e
To, že v dnešnej dobe už majú automobilky akúsi „povinnosť“ vyrábať elektrické, alebo aspoň čiastočne elektrifikované modely, nie je žiadnym tajomstvom. Výsledkom sú potom niekedy až nepochopiteľné modely, ktoré dávajú význam jedine na papieri. Honda však svoj vstup medzi plne elektrickú elitu vymyslela svojsky. Honda e je jedno z najlepšie technologicky vyvinutých áut súčasnosti, no zároveň je odetá to retro karosérie.
V roku 2017 automobilka Honda predstavila koncept malého elektrického auta, ktorý v tom čase niesol označenie Honda Urban EV. Vtedy mnohých zaujal svojím retro dizajnom. Pri konceptoch automobiliek je takmer pravidlom, že finálna podoba sériovo vyrábaného modelu je na míle vzdialená od pôvodného konceptu. O to väčším prekvapením bolo, keď Honda priniesla na trh model Honda e.
Staré dobré časy…
Dizajn Hondy e je absolútne jedinečný. Na trhu aktuálne nie je sériovo vyrábané auto, ktoré by sa tomuto dizajnu približovalo. Guľaté svetlá, či jednoduché čisté tvary pripomínajú autá zo 70 alebo 80 rokov minulého storočia.
V kontraste k tomuto retro dizajnu sú niektoré prvky na karosérii. Sú to napríklad kľučky dverí, ktoré sú zapustené do dverí a ešte viac umocňujú čistý dizajn exteriéru. Elegantne zapracované je aj otváranie zadných dverí, ktoré sa však už nedokáže automaticky vysunúť, keď sa priblížite k autu.
Kamery kam sa len pozriete
Druhým prvkom, ktorý ukazuje technologickú úroveň Hondy e sú spätné zrkadlá v podobe kamier. Je jasné, že či už zapustené kľučky dverí, alebo kamery namiesto klasických spätných zrkadiel sú viac funkčným aerodynamickým prvkom než otázkou dizajnu, no treba uznať, že elektrickej Honde pristanú. Obraz z kamier sa premieta na dva krajné displeje. K ich funkčnosti nemožno mať žiadne výhrady. Obraz z nich je kvalitný a umiestnené sú v podobnej úrovni ako klasické spätné zrkadlá, čiže vodič je zvyknutý sa na toto miesto pozerať. Majú navyše pridanú hodnotu vo forme grafického zobrazenia čiar. Tie slúžia na lepší odhad vzdialenosti za vozidlom. Prítomný je samozrejme aj asistent sledovania mŕtveho uhľa, čo však v tomto prípade nie je až tak nevyhnutné. Virtuálne spätné zrkadlá totiž eliminovali mŕtvy uhol na minimum, čo považujeme určite za veľký benefit takéhoto riešenia. Virtuálne je dokonca aj vnútorné spätné zrkadlo. Jeho výhodou je taktiež širší záber obrazu a s tým spojená lepšia viditeľnosť situácie za vozidlom.
Displeje, displeje a ešte raz displeje
Ak sa pozrieme na dizajn interiéru, tak tu sa hovoriť o retro štýle už určite nedá. Po celej šírke sa totiž tiahne séria piatich displejov. Dva z nich sú spomínané virtuálne spätné zrkadlá, ďalšie dva patria systému infotainmentu a posledný displej pred vodičom zobrazuje informácie potrebné k jazde.
Oba stredové displeje majú prakticky totožné funkcie. Ich veľkou výhodou je však veľká možnosť individualizácie. Okrem mnohých iných funkcií je možnosť premiestňovať aktuálny položku z jednej strany na druhú. Túto možnosť sme si počas testovacieho týždňa obľúbili asi najviac. Spolujazdec dokáže tak pohodlne nastaviť napríklad navigáciu, rádio, či akékoľvek iné funkcie bez toho, aby tomu musel vodič venovať pozornosť .
Pri navrhovaní interiéru „éčka“ inžinieri skutočne rozmýšľali a nič tu nie je prvoplánové. Uvedieme príklad. V aute s displejmi ako z výpočtového strediska sa všetky dôležité a často používané funkcie ovládajú fyzickými tlačidlami. Okrem hlasitosti audio sústavy je to predovšetkým ovládací panel klimatizácie. Za toto má od nás Honda e určite palec hore. Malým mínusom ovládacieho panelu je umiestnenie tlačidla na vyhrievanie sedačiek. Je umiestené hneď na kraji a nemá okolo seba rám. Vyšší vodič má toto tlačidlo presne v úrovni kolena, a tak sa počas jazdy stáva, že si túto funkciu ľahko nechcene aktivuje.
Vitajte doma
Počas týždňa nás na parkovisku zastavilo niekoľko okoloidúcich. Pri pohľade do interiéru Hondy e mnoho z nich povedalo, že im to pripomína malý útulný byt. Útulný pocit navodzujú predovšetkým dva prvky. Obloženie palubnej dosky a stredového tunelu je dokonalou imitáciou dreva. Ide o síce o tvrdý plast, no Honda opäť ukázala, že pri správnom použití a zaujímavom spracovaní ani toto nemusí byť dôvod na kritiku. Druhým prvkom, ktorý sa postará o „obývačkový“ pocit, sú sedadlá. Na prvý pohľad nie sú príliš tvarované a pripomínajú pohodlné kreslá. Posed v nich je príjemný, dobre sa z nich vystupuje, no zároveň si v nich vieme predstaviť stráviť aj niekoľko hodín.
Charakter gauča má rovnako zadná lavica na sedenie. Vzhľadom na dĺžku Hondy e, ktorá je 3 894 mm, nemožno čakať priestorový zázrak. Na krátke mestské presuny je sedenie vzadu akceptovateľné.
Objem kufra vás zrejme tiež nepoteší. Jeho diétnych 171 litrov je aj na túto kategóriu naozaj malá hodnota. Je to spôsobené hlavne tým, že nad zadnou nápravou je uložený elektromotor.
Odmení jazdnými vlastnosťami
Za malý objem batožinového priestoru vás však Honda e poteší faktom, že sa jedná o zadokolku. Nejde o to, že by Japonci prezentovali „éčko“ ako športový model značky. Kombinácia pohonu zadných kolies, rozloženia hmotnosti 50:50 a dynamika elektromotora však zaručuje skutočne kvalitné jazdné vlastnosti. Honda e disponuje taktiež režimom Sport, kedy sú reakcie na stlačenie pedálu akcelerátora ešte pružnejšie. Výkon elektromotora je 113 kw. Retro Honde tento výkon plne postačuje aj napriek nemalej hmotnosti, ktorá je 1,5 tony.
Mestský dojazd
Veľkú časť z tejto hmotnosti má na svedomí batéria umiestnená v podlahe. Jej kapacita je 35,5 kWh. Výrobca uvádza, že na jedno nabitie, by mala byť schopná Honda e prejsť 220 km. Nevieme hodnotiť spotrebu v ideálnych teplotných podmienkach, nakoľko sme auto testovali počas zimného počasia. Počas nášho testu sa však hodnota spotreby hýbala na úrovni 20-22 kWh, čiže a jedno nabitie sme boli schopný prejsť 130-140 km. Počas používania sme sa však neobmedzovali ani v teplotnom komforte, ani v jazde diaľničnými rýchlosťami. Hondu e sme používali tak, ako auto s klasickým spaľovacím motorom. Problémom „éčka“ teda nie je veľká spotreba, ale malá batéria. Na druhú stranu, treba brať do úvahy aj zameranie auta. Je určené predovšetkým do mestskej premávky, kde je takýto dojazd postačujúci. Väčšiu batériu zrejme ani nebolo možné technicky do japonského elektromobilu vtesnať.
Honda e podporuje rýchlo nabíjanie, kedy do batérie dokáže pustiť 66 kW. V prípade koncovky nabíjania 50 kW prúdom nabitie na 80% kapacity batérie trvá približne 30 minút. Šikovne je umiestnený konektor na nabíjanie, ktorý je umiestnený v prednej kapote. Nie len, že toto riešenie je robustné, ale je o aj veľmi zaujímavý dizajnový prvok. Elektrickú Hondu tiež môžete pripojiť na klasickú 220V zásuvku, kedy nabíjanie z 30-40% kapacity trvá približne 11-12 hodín. V prípade, že nechodíte domov neskoro večer a auto vám pol dňa parkuje v garáži, aj toto môže byť zaujímavá alternatíva.
Partí k špičke na trhu
Honda e je bez debaty jedno z najlepšie technologicky vyvinutých áut na našom trhu. Ide o šikovný elektromobil, s ktorým je život v mestských podmienkach naozaj jednoduchý. Púta dizajnom, ktorý je na našich cestách jedinečný. Aj keď nejde o prémiový model luxusnej automobilky, za jeho volantom sa cítite naozaj výnimočne, nakoľko toto auto priťahuje pohľady snáď všetkých okoloidúcich. Aby sme uviedli na správnu mieru, zďaleka sa nejedná o lacnú záležitosť. Základná cena Hondy e s motorom 100 kw je 34.990 €. Ak máte záujem o výkonnejšiu 113 kw alternatívu, prichystať si budete musieť minimálne 37.990 €
Cena nami testovaného modelu bola 38 650 €. Za mestské auto sa môže zdať táto suma privisoká. Mnohí vyčítajú Honde práve vysokú cenovku“éčka“. Honda však podľa nás s týmto modelom ani nemá ambíciu pretlačiť ho na trh, ako cenovo dostupný model. Honda e je jednoducho výnimočné auto, ktorého cieľová skupina bude ochotná zaň tieto peniaze zaplatiť.