Pre koho 300 koňoví Peugeot 3008 HYbrid4 dáva zmysel?(TEST)
Peugeot 3008 vo svojej druhej generácii je tu s nami už štyri roky. Oproti prvej generácii svojho času zaznamenal prerod z karosérie MPV na SUV. Prečo sa tak v našom teste objavil štyri roky starý model, ktorý navyše už dostal aj faceliftovanú verziu? Dôvod je jednoduchý
Peugeot 3008 HYbrid4 je aktuálne najvýkonnejší, sériovo vyrábaný model značky. Bude tak pravdepodobne až do momentu, kým na trh príde Peugeot 508 Sport Engineered. Tento model by mal disponovať výkonom 360 konských síl.
Vráťme sa však k modelu 3008 HYbrid4. Číslovka štyri v názve modelu totiž ešte prezradzuje, že Peugeot s hybridným pohonom po niekoľkých rokoch opäť zákazníkom ponúkne pohon 4×4. Tesne pred modernizáciou sa tak 3008 dočkala poriadnej dávky výkonu a pohonu všetkých štyroch kolies, čím automobilka na seba do značnej miery zapôsobila u mnohých automobilových nadšencov.
Techniky má na rozdávanie
Novinka v ponuke Peugeotu síce ešte neponúka nový dizajn karosérie, no môže sa pýšiť s množstvom technológii pod kapotou. Nakoľko sa jedná o plug-in hybrid, konštruktéri do útrob 3008 HYbrid4 museli zmestiť palivovú nádrž, batériu, spaľovací motor a elektromotor. V tomto prípade sú tu však elektromotory dva, a teda celkovo hybridná 3008 pracuje až s tromi motormi súčasne. Benzínový agregát disponuje výkonom 147 kW, čo činí 200 koní. Ten poháňa prednú nápravu, no asistuje mu predný elektromotor. Aby bol zabezpečený pohon 4×4 druhý elektromotor je umiestnený vzadu a ten naopak poháňa výhradne zadné kolesá. Zaujímavosťou je, že v prípade dostatočnej kapacity v akumulátoroch model 3008 HYbrid4 poháňa prioritne zadnú nápravu. Oba elektromotory dosahujú výkon 80 kW (110 koní).
K modelom, ktoré sa radia do kategórie SUV, mnohí zákazníci požadujú pohon 4×4. Tým, že Peugeot v posledných rokoch neponúkal túto možnosť, zákazníkov im brala konkurencia. Pre úplnosť treba uviesť, že v tomto prípade nejde o pohon všetkých štyroch kolies, aký je bežný u iných výrobcov. 3008 HYbrid4 neprenáša výkon na zadnú nápravu pomocou medzinápravovej spojky, ale iba prostredníctvom elektromotoru umiestneného v zadu. To v praxi znamená, že 3008 nie je ultimatívne terénne SUV a naladenie tohoto systému je skôr na cestu a na povrch s menšou trakciou. Vie vám do výraznej miery pomôcť pri zasneženej ceste k lyžiarskemu stredisku a podobne. Keď sa na hybridnú “štvorkolku” pozeráte, tak na čo je zameraná, potom vám tento pohon bude plne postačovať.
“Tváře umouněné od popela, ale kominík to není. 300 koní pod kapotou, ale sportovní SUV to není, jasný pane. „
Asi takto nejako by sa dal opísať charakter Peugeot 3008 HYbrid 4. Ako sme spomínali, systémový výkon je 220 kW (300 koní). To je výkon zhodný napríklad so športovým SUV Cupra Ateca, či takmer porovnateľný s novým Mercedesom-AMG GLA 35 4MATIC (ten dosahuje o 6 koní väčší výkon). Ak vzhľadom na tieto parametre očakávate, že 3008 HYbrid4 je špotrové SUV, sklameme vás. Naladenie podvozka je skôr komfortné. Rovnako elektronika nedovoluje príliš veľkú zábavu. Treba si tiež uvedomiť, že prítomnosť hybridného systému ovplyvnila aj nárast hmotnosti. Pohotovostná hmotnosť je totiž 1 915 kg, čo je na kompaktnú triedu SUV naozaj veľké číslo. Na výrobcovi sa nám však páči, že sa ani nesnaží prezentovať hybridnú 3008 ako ultimatívne športové náradie. Zákazník, ktorý má o toto auto záujem by tak v konečnom dôsledku ani nemal byť sklamaný. Peugeot 3008 HYbrid4 je jednoducho veľmi svižné komfortné rodinné SUV.
Elektický dojazd do mesta stačí
Batéria, ktorá zabezpečuje možnosť čisto elektickej jazdy má kapacitu 13 kWh. Nakoľko sa s plug-in hybridom počítalo už na začiatku vývoja aktuálnej 3008, batéria žiadnym spôsobom zasahuje do vnútorného priestoru. To znamená, že zhodný s klasickou verziou je aj objem batožinového priestoru (520 litrov). Prispôsobiť sa musela jedine palivová nádrž a konštruktéri jej objem museli znížiť na 43 litrov.
Hybridný Peugeot 3008 má k dispozícii štyri režimy. Electric, Hybrid, Sport, 4WD.
Elektrický režim pracuje úplne bez pomoci spaľovacieho motora až do rýchlosť 130-135 km/h. Pri plynulej jazde využíva predovšetkým zadný elektromotor, kde je výkon prenášaný priamo z akumulátorov. Spaľovací motor v elektrickom režime sa zapne jedine vtedy, ak pedál akcelerátora stlačíte do maximálnej polohy. V tomto režime je možné prejsť v priemere okolo 40 elektrických kilometrov, v závislosti na trase a podmienkach. Maximálne sa nám však na jedno nabitie podarilo prejsť 53 km. Priemerná spotreba energie je 16 kWh/100 km.
Hybridný režim pracuje podľa toho, do akej miery sú nabité akumulátory. Systém si sám určuje kedy ide na elektrický pohon, poprípade kombinuje spaľovací a elektrický motor. Pokiaľ má k dispozícii plne nabitú batériu, pri nižších rýchlostiach, pri rozbiehaní či plynulej jazde sa snaží využiť elektrickú jazdu. Pri jazde na diaľnici tento režim preferuje naopak spaľovací motor.
Športový režim funguje v podstate rovnako ako hybridný. Má však lepšiu odozvu na stlačenie akcelerátora, tuhšie riadenie a prevodovka drží spaľovací motor vo vyšších otáčkach. Keď zvolíte režim 4WD, systém nastaví elektroniku tak, aby hybridná 3008 zvládla v teréne čo najviac.
S využitím elektrickej energie na dlhých trasách súvisí tiež systém eSave. Ten vám ponúka tri možnosti. A to buď zachovanie elektrických 10 km alebo 20 km pre neskoršiu elektrickú jazdu, napríklad v meste. Treťou možnosťou je režim MAX, kedy vám v prípade plného nabitia systém zachová plnú kapacitu respektíve vám batériu dokaže pomocou spaľovacieho motoru dobiť. Celý systém eSave nám dáva hlavne význam v prípadných bez emisných zónach. Aj pri dlhšej trase sa tak nemusíte obávať, že po príjazde do takejto zóny by vám už neostala v batériách žiadna kapacita.
Naučí vás rozmýšlať
Výhodou plug-in hybridu oproti klasickému hybridu je možnosť fyzického dobíjania. Peugeot 3008 HYbrid4 disponuje len pomalým AC nabíjaním. Tým pádom vám na nabíjacej stanici nabitie z 0% na 100% trvá približne 2,5 hodiny. To je pomerne dlhý čas aj vzhľadom k tomu, že blokujete nabíjačku majiteľom elektromobilov, ktorí si za často aj kratší čas dokážu plnohodnotne nabiť svoje auto s vyššou kapacitou batérie. Tiež sa to príliš neoplatí z finančnej stránky. Ak rátame, že 1 kWH stojí 0,30€, tak plné nabitie Peugeotu vás bude stáť necelé 4€. Na batériu však viete prejsť iba cca 50 km, čo znamená, že 100 elektrických kilometrov bude stáť približne 7-8€.
Investovať do domácej rýchlonabíjačky tiež moc nedáva zmysel, pokiaľ Peugeot 3008 HYbrid4 bude vaše jediné auto “do zásuvky”. Najefektívnejšie je teda nabíjať z klasickej zásuvky na 220V. Čas nabitia je síce ľahko cez 8 hodín, no náklady sú prakticky zanedbateľné. Presne v tomto režime nám Peugeot 3008 HYbrid4 dáva najväčší význam. Nabíjanie doma, napríklad počas noci za cenu nočného prúdu a následná jazda na elektriku v meste za veľmi nízke náklady. Zároveň máte v jednom aute aj spaľovací motor a na dlhšie trasy tak nemusíte riešiť nabíjanie a dojazd, lebo si jednoducho natankujete. Spotreba sa prakticky určiť nedá, nakoľko všetko závisí od toho ako často nabíjate a ake trasy jazdíte. Na dlhšej trase, keď už systém nedisponuje žiadnou zvýšenou kapacitou v batérii je spotreba na úrovni 7 až 7,5 litra na 100 km. Pokiaľ ste sv posledných vetách našli, Peugeot 3008 HYbrid4 bude práve pre vás. Je ideálny pre rodinu, ktorá väčšinu týždňa trávi v meste porpípade prímestkom dochádzaní, má možnosť nabíjať ho zo zásuvky počas noci ale zároveň sa nechce nechať obmedzovať dojazdom na elektrickú energiu.